"TAXĂ PE VÂRSTĂ" la asigurări/ RULETA românească a RCA-ului

"TAXĂ PE VÂRSTĂ" la asigurări/ RULETA românească a RCA-ului
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

Toţi cei care au (avut) de-a face cu vânzarea poliţelor de asigurare susţin că preţul acestora se bazează pe calcule statistice efectuate asupra ratei accidentelor pe categoria de vârstă a şoferilor, puterea maşinii, masa acesteia etc. Iar aceste calcule ar fi verificate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), în speţă de autorii declaraţiilor redate mai jos.


Asigurări de tip Caritas

"...dacă nici firmele mari, cu pretenţii, nu sunt rentabile pe piaţa RCA, asta înseamnă că, la polul opus, celelalte firme, care fac dumping pe piaţa RCA-ului, au un rol foarte negativ - efectele nocive ale acestor activităţi sunt de tip Caritas" - vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Marius Vorniceanu, în faţa comisiei de audiere a Parlamentului, constituită în urma scandalului pe tema majorării primelor de asigurare de RCA.

Mişu Negriţoiu şi analiza semantică

"Eu m-am angajat să fac un plan de analiză a situaţiei RCA-ului şi a primelor de asigurare pentru tineret. Să vedem de ce sunt aşa de mari, să solicităm recalcularea (...) ca până în februarie să vin cu un rezultat... Evident că va trebui să definim noţiunea de tineret; (...) înţeleg că în jur de 30 de ani este, dar toţi au standarde diferite şi vrem să uniformizăm..." - preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu, după audierea în Parlament.

 

1252 IMG 1555    Vorniceanu

 Mişu Negriţoiu şi Marius Vorniceanu, factori de decizie în fruntea ASF

Preţul poliţei, indiferent la sexul şoferului, dar dependent de combustibil

La introducerea datelor pentru calculul primei de asigurare, statisticile din spatele preţului acesteia se dovedesc a fi cel puţin ciudate. Pentru orăşeanul mediu, 40 de ani, domiciliat în Galaţi, cu Dacie sub 1400 cmc, de 75 CP pe benzină, 5 locuri, 10 ani vechime şi puţin peste o tonă, prima variază cu vreo 50 la sută de la cel mai ieftin la cel mai scump asigurator.

La schimbarea sexului în căsuţa CNP-ului, niciun asigurator nu se dovedeşte misogin. Pentru detaliul de mai sus, Consiliul Discriminării ar putea avea numai cuvinte de laudă. Nici de la 42 de ani la 0 ani (!) vechime a permisului prima nu variază. Nici dacă ne-am schimbat puterea motorului nu prea i-a interesat pe asiguratori. Creşterea primei a fost doar între 2 şi 10 la sută la câteva dintre firmele listate, doar cel mai vechi asigurator român punctând cu 30 la sută, semn că s-a prins că am putea prinde suta până la următorul semafor... Însă atunci când i-am pus bietei Dacii motor Diesel, lucrurile s-au scumpit amarnic. Cu cilindree mai mare (1,9 l), ceva mai grea, dar şi mult mai anemică (doar 65 CP), asiguratorii au considerat-o un real pericol, ofertând prime cu 25 până la 70 la sută mai scumpe.

Emblema şi oraşul se plătesc, uzura morală şi naveta nu

După ce i-am pus Daciei motorul Diesel de-acum 15 ani, i l-am adus la zi, supraalimentându-l la 130 CP. N-a interesat pe nimeni, aceeaşi primă. Ei, dar când am schimbat şi marca maşinii cu una franţuzească, de la care a provenit şi motorul de altfel, să vedeţi ce creştere de aproape 15 la sută am avut! Taxă de coliziune cu emblemă consacrată, probabil...

Brăila, faţă de Galaţi, are prime RCA cu până la 20 la sută mai mici, la fel ca majoritatea comunelor din judeţul nostru. Deci vecinii noştri trăiesc într-un fel de sat, în viziunea asiguratorilor... Avantaj au astfel navetiştii, care, deşi pot parcurge zilnic 15-50 km dus-întors până la locul de muncă, nu trebuie să plătească riscurile crescute direct proporţional cu distanţa. Ca să nu vă mai spun că, dacă vă mutaţi la Vădeni, în Brăila, dar la nici 20 km de Galaţi, plătiţi printre cele mai ieftine asigurări din ţară, cu până la vreo 30 la sută mai puţin decât în oraş.

Alt semn că preţul asigurării se bazează pe calcule complexe şi statistici riguroase este acela că, indiferent de vechimea maşinii, la aceeaşi capacitate, putere şi masă, prima e aceeaşi. Deci, chiar dacă maşina are sisteme suplimentare de siguranţă, gen asistenţă la frânare (ABS, AFU) şi stabilizare în curbe sau antiderapaj (ESP), prima de asigurare nu va fi mai mică.

 

P1080125

Foto Mihai Angheluţă

Tinereţe - haine şi asigurări scumpe

Cea mai mare problemă la achiziţionarea unei poliţe RCA o reprezintă vârsta. Indiferent de experienţă, zonă sau performanţele maşinii, dacă nu ai ajuns la majoratul auto, cum consideră asiguratorii vârsta de 30 de ani, plăteşti şi de 5 până la de 10 ori mai mult decât o persoană atehnică între 40 şi 70 de ani, care abia a reuşit să obţină permisul de conducere la a zecea încercare.

În ordine, de la compania de asigurări cu cele mai proaste rezultate la cel mai prudent grup multinaţional, asigurarea pentru un autoturism autohton de masă, precum cel descris mai sus, variază de la peste 1.500 la aproape 3.500 de lei. Nu vă bucuraţi, dacă vi se par mici sumele, fiindcă tot ce discutăm aici se referă la primele pe şase luni.

În aceeaşi logică, imediat ce a trecut de critica vârstă de 30 de ani, tânărul poate accede la asigurări doar de două până la patru ori mai mari decât ale asiguratului de vârsta a doua.

Foarte interesant a fost când, introducând în calculatorul on line pentru poliţa RCA CNP-ul unei persoane născute la sfârşitul celui de-Al Doilea Război Mondial, am constatat că bătrâneţea nu înseamnă haine chiar atât de.. grele. Doar cu vreo 20-30 la sută mai scumpe asigurările, iar pe la 85 de ani doar cu vreo 40-50 la sută.

Statistică de umflat prima

Ca la restaurantele din bancuri, unde chelnerul adună preţurile cu data facturii, numărul adresei şi cel de la pantofi, preţurile primelor de asigurare par să respecte un algoritm misterios.

Preţul este mai mare dacă maşina e Diesel, străină, oraşul mai locuit (nu neapărat mai prost organizat) şi şoferul mai predispus la sacrificii materiale (până în 30 de ani) ca să-şi plătească luxul de a conduce. Multe din datele cerute nu au vreun efect - experienţa într-ale şofatului, soţul/-ia bugetar(ă), copilul minor sau anul de fabricaţie al autoturismului. Criteriul vârstei dictează, caz demn de studiat de către Consiliul Discriminării.

Pe acest criteriu, al catastroficei vârste sub 30 de ani, este de neînţeles cum de îşi mai găsesc un loc de muncă şoferii profesionişti tineri. Foarte simplu: RCA-ul pe firmă nu ţine cont de şofer!

Citeşte şi: GAURĂ NEAGRĂ pe piaţa asigurărilor RCA

Citit 18760 ori Ultima modificare Joi, 15 Ianuarie 2015 12:53

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.