Profit de şapte milioane de euro pentru Şantierul Naval Damen

Profit de şapte milioane de euro pentru Şantierul Naval Damen
Evaluaţi acest articol
(18 voturi)

* Anul trecut, şantierul gălăţean a raportat o cifră de afaceri de 500 milioane de lei * Profitul net raportat a fost, totuşi, la jumătate faţă de 2013, influenţat de ciclul lung de producţie al navelor * În schimb, în 2014 s-au făcut 350 de noi angajări în şantierul naval


Şantierul Naval Damen Galaţi a înregistrat profit pentru al cincilea an consecutiv, pasa neagră prin care a trecut după izbucnirea crizei economice, în perioada 2008 – 2009, părând a fi definitiv depăşită. Ce-i drept, profitul net raportat în 2014 a fost, conform datelor centralizate de Ministerul Finanţelor, cu puţin peste jumătatea celui din anul precedent. Mai exact, la o cifră de afaceri de 500 milioane de lei (aproximativ 112 milioane de euro), şantierul a obţinut anul trecut un profit net de 31,3 milioane de lei (adică peste 7 milioane de euro), faţă de un profit de 60,9 milioane de lei obţinut, în 2013, la o cifră de afaceri de 627 milioane de lei. Pe de altă parte, trebuie ţinut cont de faptul că fluxurile de producţie în cazul unui şantier naval diferă foarte mult de cele ale unei companii obişnuite, iar de aici şi aparenta scădere a profitabilităţii şantierului naval gălăţean.

„Un lucru foarte important de care trebuie să se ţină cont când se analizează rezultatele şantierul naval este acela că are un ciclu lung de fabricaţie. Comanda pentru o navă poate fi primită, de exemplu, de anul trecut, dar ea să fie în execuţie anul acesta şi anul viitor, iar livrarea sau plăţile să se facă peste doi ani. Ceea ce putem spune cu certitudine este că şantierul naval gălăţean are în prezent o situaţie economică solidă, sustenabilă şi sperăm să ne consolidăm poziţiile şi în continuare”, a declarat pentru „Viaţa liberă” directorul de Afaceri Corporatiste al SN Damen Galaţi, Florin Spătaru.

Într-adevăr, dacă s-ar merge strict „pe cifre” s-ar constata, de exemplu, că în anul 2009, deşi cifra de afaceri a şantierului naval a fost de 439 milioane de lei, acest lucru nu a ferit compania de o pierdere de aproape 9 milioane de lei. Asta după ce, cu un an înainte, pe fondul prăbuşirii pieţelor, se înregistraseră pierderi de 42 milioane de lei. Din fericire, la vremea respectivă, prin regândirea întregului lanţ de producţie, Şantierul Naval Damen nu numai că a reuşit să revină pe „linia de plutire” şi să-şi recâştige competitivitatea, ci şi să obţină rezultate financiare din ce în ce mai bune. Astfel, în 2010 a înregistrat, la o cifră de afaceri de 354 milioane de lei, un profit net de 25,7 milioane de lei, în 2011 a rămas în zona pozitivă cu o cifră de afaceri de 273 milioane de lei şi un profit de 13,5 milioane de lei, iar în 2012 s-a atins la o cifră de afaceri de 322 milioane de lei un profit net de 35 milioane de lei. Anul 2013 a fost, însă, după cum am arătat deja, unul de excepţie ca rezultate financiare raportate.

Noi locuri de muncă pentru navalişti

Un „barometru” foarte bun pentru starea de sănătate a afacerilor şantierului naval este numărul de angajaţi. Dacă înainte de criză şantierul naval avea 3.200 de angajaţi, până în 2011 numărul salariaţilor s-a înjumătăţit. După această dată, însă, numărul angajaţilor a început să crească, iar acesta este un semn bun pentru şantierul naval, dat fiind faptul că în ultimii ani s-a mers pe principiul unei creşteri controlate atât a producţiei, cât şi a numărului de salariaţi. SN Damen Galaţi a angajat anual 200 – 300 de noi navalişti. Mai mult, s-a îngrijit de asigurarea unor resurse umane bine pregătite prin dezvoltarea propriului centru de formare profesională, dar şi prin încheierea unor parteneriate cu unităţile de învăţământ gălăţene. În 2014, şantierul naval a ajuns la un număr mediu de angajaţi de 2.333 de persoane, cu aproape 350 mai mulţi decât anul precedent. Şi în 2015 s-a păstrat trendul ascendent şi, potrivit datelor furnizate de companie, în prezent s-a ajuns la aproximativ 2.500 de angajaţi.

Punctul forte, navele specializate

Creşterea numărului de salariaţi s-a făcut odată cu consolidarea segmentelor de piaţă pe care SN Damen Galaţi le-a abordat. Date fiind atât aspectele concurenţiale într-o piaţă tot mai globalizată a industriei navale, cât şi segmentele cu cel mai mare potenţial, şantierul naval gălăţean s-a orientat în special spre construirea navelor specializate, mai pretenţioase ca şi execuţie, dar care au şi o valoare adăugată mai mare.

În 2014, în şantierul Damen Galaţi s-au lansat 27 de nave, acelaşi ritm urmând să fie păstrat şi în 2015. „Vom avea nave destinate platformelor petroliere, nave de patrulare, remorchere, avem şi aceste proiecte noi - Ropax Ferry, feriboturi destinate unui client canadian şi care deschide calea şantierului spre noi pieţe. Important este să ne păstrăm versatilitatea şi să fim capabili în continuare să abordă proiecte pe cât de complexe, pe atât de diverse”, a precizat directorul de Afaceri Corporatiste al SN Damen Galaţi, Florin Spătaru. Şantierul Naval Damen Galaţi rămâne aşadar, nu numai o „locomotivă” a economiei gălăţene, ci şi a întregului grup Damen.

În acest context, nu trebuie însă uitat că, deşi şantierul gălăţean rămâne „bijuteria coroanei” - cel mai important din cele 32 de şantiere navale pe care grupul olandez le deţine în toate colţurile lumii, atât în ceea ce priveşte accesul pe pieţe, cât şi în ceea ce priveşte expertiza şi sprijinul pentru derularea unor investiţii în noi capacităţi de producţie, colaborarea la nivel de grup a fost esenţială pentru ca şantierul naval gălăţean să-şi pună în valoare întregul potenţial.

Info grafic: Ovidiu Amălinei

Citit 22033 ori Ultima modificare Luni, 15 Iunie 2015 14:53

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.