Gălăţenii merg tot cu RABLE. Ce MAŞINI s-au CUMPĂRAT în oraş în 2015
Foto: Foto-arhivă "Viaţa liberă"

Gălăţenii merg tot cu RABLE. Ce MAŞINI s-au CUMPĂRAT în oraş în 2015
Evaluaţi acest articol
(10 voturi)

* Doar 11 la sută dintre maşinile înmatriculate în 2015 au fost noi * De la un an la altul, parcul auto local se îmbogăţeşte cu câteva mii de automobile


Piaţa românească de automobile a crescut, în primele 11 luni ale anului trecut, cu aproape 17 la sută faţă de aceeaşi perioadă din 2014, informează Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România. E o creşte remarcabilă, pentru un singur an, care indică faptul că românii au dus-o un pic mai bine în 2015, faţă de 2014.

Creştere importantă s-a raportat şi pe piaţa gălăţeană de autoturisme. La începutul lui 2014, parcul gălăţean de automobile avea doar 109.136 de maşini. La începutul lui 2015, parcul a crescut la 115.015 unităţi şi probabil se va constata că a trecut simţitor peste acest prag, imediat ce statisticile finale legate de parcul auto pe anul trecut vor fi date publicităţii. Momentan, ştim că, în primele 11 luni ale anului, s-au înscris în trafic nu mai puţin de 5.655 de automobile, adică mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Puţine maşini noi, dar o groază de vechituri

La începutul anului 2015, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), parcul auto al judeţului nostru înregistra 115.015 maşini, dintre care doar 2.474 (adică puţin peste doi la sută) erau mai noi de doi ani. Alte 9.017 automobile (adică 7,8 la sută) aveau „vârste” cuprinse între trei ani şi cinci ani. Multe maşini se încadrau în grupa de vechime 6-10 ani, respectiv, 41.522, adică 36 la sută din total. Cele mai multe înscrise în trafic erau autoturismele mai vechi de 11 ani - 43.925 de unităţi, adică 38,1 la sută din total. Din păcate pentru mediul nostru înconjurător, dar şi pentru siguranţa noastră în trafic, 18.077 de maşini (adică 15,7 la sută din total) erau mai vechi de 20 de ani. Potrivit statisticii DRPCIV, se mai înmatriculează încă maşini de dinainte de 1989. Şi nu vorbim aici despre cele clasice, care se pot număra pe degete.

În primele 11 luni ale lui 2015, înmatriculările au evoluat astfel: ianuarie - 435 de autoturisme înmatriculate, dintre care doar 33 noi, februarie - 536 de autoturisme înmatriculate, dintre care doar 34 noi, martie - 460 de autoturisme înmatriculate, dintre care doar 77 noi, aprilie - 494 de autoturisme înmatriculate, dintre care doar 32 noi, mai - 448 de autoturisme înmatriculate dintre care doar 46 noi, iunie - 680 de autoturisme, dintre care 86 noi, iulie - 604 autoturisme, dintre care 102 noi, august - 659 de autoturisme înmatriculate, dintre care 86 noi, septembrie - 95 de autoturisme înmatriculate, dintre care doar 10 noi, octombrie - 679 de autoturisme înmatriculate, dintre care 85 noi, noiembrie - 565 de autoturisme înmatriculate, dintre care doar 91 noi.

Este evident, deci, că a crescut pofta gălăţenilor pentru cumpărarea de maşini, dar nu a sporit şi apetitul pentru nou. Din ianuarie şi până la începutul lui decembrie, s-au cumpărat şi înmatriculat în Galaţi doar 632 de autoturisme noi, reprezentând abia 11,1 la sută din numărul total de maşini înscrise în trafic. Or, în anii trecuţi, procentul de nou tindea tot pe la 11 la sută. Statistic, cea mai potrivită lună să-ţi iei maşină nouă a fost iulie, când a şasea parte dintre înmatriculări a fost reprezentă de maşinile noi.

Piaţa Dacia

În ţara noastră, piaţa automobilelor noi este dominată de Dacia. N-or oferi modelele de la Mioveni confortul şi experienţa unor modele de lux create în Germania sau în Japonia, dar nici nu costă atât de mult. Pentru europenii din Vest, spre exemplu, e o maşină nouă potrivită. O pot conduce câţiva ani, în perioada de garanţie, apoi o pot vinde şi îşi pot cumpăra o alta, nouă şi iarăşi, garantată pentru câţiva ani.

La nivel naţional, din datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România, Dacia a vândut, printre altele, 14.558 de Logan-uri în primele 11 luni ale anului trecut, dar şi 5.965 de Dustere, 5.230 de automobile din modelul Sandero şi 2.928 de Logan-uri MCV.

În Galaţi, piaţa Dacia a evoluat astfel, în primele 11 luni ale lui 2015: ianuarie (12 autoturisme cumpărate, dintre care 10 noi), februarie (16 autoturisme cumpărate, dintre care doar unul second hand), martie (13 autoturisme cumpărate, dintre care doar unul second hand), aprilie (16 autoturisme, dintre care trei second hand), mai (27 autoturisme cumpărate, dintre care 25 noi), iunie (52 autoturisme cumpărate, dintre care doar două la mâna a doua), iulie (47 automobile cumpărate, dintre care doar trei second-hand), august (45 autoturisme cumpărate dintre care cinci second hand), septembrie (un autoturism vândut, nou), octombrie (64 de autoturisme cumpărate, dintre care doar cinci la mâna a doua) şi noiembrie (43 de autoturisme, dintre care doar două second hand).

S-au dat, deci, pe piaţa gălăţeană, 336 de Dacii în primele 11 luni ale anului trecut, iar 270 dintre acestea au fost noi.

Vânzările Dacia merg însă bine şi pe alte pieţe ale lumii, printre care cea belgiană, cea franceză, cea nemţească sau cea spaniolă. În Spania, spre exemplu, doar luna trecută s-au vândut 2.400 de Dacii Sandero.

În 2015, în Galaţi nu s-a prea cheltuit pe lux, la volan

Vi se pare că nu mai avem loc de maşini de lux, prin oraş? Ce-i drept, nu-s chiar puţine, dar, statistic, lucrurile nu sunt spectaculoase. Spre exemplu, am început anul trecut cu 2.474 de automobile marca Mercedes, înmatriculate în judeţ. Tot puţini erau proprietarii de BMW. Acum fix un an, erau înmatriculate 3.056 de maşini create sub acest brand. Dar în această categorie intră şi proprietarii de bolizii din seria 6 de la BMW sau GL de la Mercedes, maşini ieşite pe poarta fabricii în 2014, dar şi rablele de prin anii '80, care abia dacă le mai asigură o protecţie minimă participanţilor la trafic.

Avem, bineînţeles, şi maşini produse doar pentru a satisface pofta de lux. Spre exemplu, DRPCIV raporta două Ferrari înmatriculate în Galaţi, dar şi patru autoturisme Maserati. Erau şi 56 de Porsche-uri, două marca Bentley, 12 Infinity şi 42 - Jaguar. Putem vedea că, statistic, 0,003 la sută dintre gălăţeni aveau Maserati. Prin comparaţie, 35,2 la sută dintre noi erau proprietari de Dacie, la începutul lui 2015.

Puţin lux nou, în 2015

Gălăţenii îşi cumpără şi înmatriculează maşinile de lux mai degrabă în cele trei luni de vară, când vremea le permite să se plimbe cu ele pe litoralul nostru sau hai-hui, prin lume. În 2015, nu s-au înmatriculat cine ştie ce maşini din categoria asta. Au fost modele scumpe din seria 6 şi din seria 7 de la BMW şi ceva GL-uri noi de la Mercedes. Au fost şi Audiuri puternice, dar niciun nou automobil creat de diviziile de lux ale fabricilor de automobile. O fi semn de "sărăcire" a bogaţilor din zonă sau semn clar că, până la urmă, se mai satură omul de cheltuit pe maşini, indiferent câţi bani are?

Pe piaţa gălăţeană second hand - Mercedes cu 800 euro sau 80.000 euro?

Oferta pieţei auto locale e destul de variată. Găsiţi şi lux pe bani grei, dar şi maşini cu care n-o să faceţi mai mult decât să vă deplasaţi până la destinaţie, fără mândria de a avea un bolid şi fără a întoarce capetele trecătorilor. Cea mai scumpă maşină pe care am găsit-o ieri pe autovit.ro era un Mercedes SL Classe SL400 cabrio, cu 333 de CP, care costa puţin peste 87.000 euro. Maşina, fabricată în iunie 2014, era vândută ca second-hand, iar preţul era fără TVA.

La polul opus, un gălăţean vinde cel mai ieftin Mercedes-Benz C Classe 180 pe pe site, cu volan pe dreapta, 137.000 km parcurşi (susţine vânzătorul), 1.800 cm cubi, la doar 800 de euro. Maşina nu era înmatriculată în România.

Perspectivele pieţei locale de nou rămân neclare

Ce înseamnă pentru ceilalţi faptul că tu îţi cumperi maşină nouă? Pentru cei mai mulţi, ar putea însemna aer mai curat, deci sănătate, şi siguranţă sporită în trafic. Ba, pentru românii care lucrează la Dacia şi la Ford, ar putea însemna şi siguranţa locului de muncă. Din păcate, maşina nouă costă mult, iar la un salariu mediu de nici 2.000 lei, nu-i tocmai accesibilă nici măcar Dacia, care tot costă şi ea puţin peste 30.000 lei. Iar de mărci recunoscute pentru fiabilitate şi siguranţă - nemţeşti, să spunem - nu prea te poţi atinge fără vreo 10.000 euro.

Judecând după datele de consum din ultimii ani, noi, gălăţenii, nu prea avem şanse să ne orientăm în masă spre piaţa de nou. Cel mai probabil, vom tinde să avem două sau trei maşini de familie, în locul uneia noi.

Citit 7738 ori Ultima modificare Duminică, 01 Aprilie 2018 14:53

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.