COMORI DE PATRIMONIU/ Un artist bine cotat, pe simeze, dar şi în birouri înalte

COMORI DE PATRIMONIU/ Un artist bine cotat, pe simeze, dar şi în birouri înalte
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

De-a lungul anilor, am întâlnit pe pereţii unor birouri ale şefilor de instituţii gălăţene preţioase tablouri cu tuşele inconfundabile ale artistului Rudolf Schweitzer-Cumpăna, tuşe geometrice, chiar dacă puse în mod impresionist şi asemănător cu cele ale lui Grigorescu, părând parcă o împletitură din nuiele groase, uscate, sau o ceramică arsă de soarele deşertului… Întunecare de vreme, luminate de glorie… Găseam recent că un „Portret de fetiţă” (36×27,5 cm) se vindea cu 2.000 de euro, iar o altă pânză, “Târg de animale” (61,5 × 79 cm), era cotată la 5.500 de euro. Tablourile sunt de dimensiuni asemănătoare cu cel pe care ni-l prezintă, astăzi, plasticianul Gheorghe Andreescu, muzeograf la Muzeul de Artă Vizuală Galaţi: "Carieră de nisip".

Legat prin artă de Galaţi

Rudolf Schweitzer-Cumpăna, cunoscut pictor, grafician şi profesor, format în Franţa şi Germania, este reprezentat generos şi la Muzeul de Artă Vizuală gălăţean.

"Pictor longeviv, cu o imensă productivitate artistică, cu lucrări răspândite în ţară şi străinătate, este prezent în colecţia muzeului nostru cu un număr însemnat de compoziţii cu diferite teme, excelând în portretistică, natură statică, peisaje, lucrări cu temă animalieră”, ne explică muzeograful Andreescu. Dintr-o familie de origine germană, s-a căsătorit la Brăila şi s-a legat de Galaţi prin muncă: „Pictează mult la Galaţi, găsind aici mulţi amatori în rândul populaţiei, dar şi din rândul persoanelor publice ce-i achiziţionează un număr însemnat de lucrări în care tema autoportretului sau cea a peisajelor lacustre sunt predilecte. Primăria, Consiliul Judeţean, Casa Căsătoriilor, Teatrul Muzical, alte instituţii şi colecţii mari din Galaţi - amintim aici în mod special colecţia particulară a dr. Ştefan Chicoş - se mândresc cu opere de o valoare incontestabilă. Preocuparea pentru opera sa şi studiul acestui artist la muzeul nostru a fost permanentă. Am organizat în 1993 o mare retrospectivă, în care, în afară de lucrările din colecţia muzeului, am beneficiat de colaborarea instituţiilor şi colecţionarilor locali, de lucrările din colecţiile Muzeului Naţional de Artă Bucureşti, de cele din muzeele din Brăila, Tulcea, Constanţa, Piteşti, Ploieşti, Braşov şi Iaşi. Expoziţia s-a bucurat de un real succes, iar atunci, pentru prima dată, am putut să găsim o formulă integratoare şi elocventă asupra creaţiei sale în ansamblu. Aceeaşi preocupare a avut-o muzeograful şi criticul de artă Mariana Tomozei-Cocoş faţă de opera unui artist care are o cotă foarte ridicată pe piaţa artistică. Expunerea permanentă în muzeul gălăţean este o expresie evidentă a interesului şi aprecierilor faţă de o operă cu mare valoare artistică, în care tematica profund naţională justifică interesul publicului.”

Pe coperta catalogului expoziţiei omagiale "Rudolf Schweitzer-Cumpăna", de la muzeul gălăţean, din martie 2006, iniţiată de Mariana Tomozei-Cocoş, apărea chiar acest tablou. „În anii '60 ai secolului XX, Schweitzer-Cumpana a pictat la Galaţi şi a donat un număr de 14 picturi Muzeului de Artă al oraşului”, colecţie ulterior îmbogăţită. Pictorul a fost „maestru al unor importanţi creatori din pictura romanească contemporană, precum Ion Sălişteanu, Marin Gherasim, Traian Brădean, Vasile Grigore”.

Tensiuni discret surprinse

Muzeograful Gheorghe Andreescu ne face şi o fişă a lucrării: Titlul - „Carieră de nisip”. Autor: Rudolf Schweizzer-Cumpăna. Născut: 7 mai 1886, la Piteşti. Decedat: 17 februarie 1975, la Bucureşti. Tehnica: ulei pe carton. Dimensiuni: 50/65 cm. Stare de conservare: bună. Provenienţă: achiziţie a Ministerului Culturii - transfer. Proprietar: Muzeul de Artă Vizuală Galaţi. Semnat: dreapta jos. Nedatat."

Muzeograful descrie opera: „Compoziţie aeriană cu cai şi căruţe, într-un amplasament natural - carieră de nisip, tratată într-o manieră personală, pictură în pastă groasă, de fapt el remarcându-se alături de Octav Băncilă ca reprezentant de frunte al acestui gen de exprimare artistică. În ciuda aparenţei statice a acţiunii, lucrarea este de un dinamism accentuat, datorită în special pastei suculente, alternanţelor între închis şi deschis, dintre cald şi rece. Direcţionarea şi perspectiva aeriană a elementelor constitutive ale compoziţiei, modul cum converg liniile de forţă, generoasa plasticitate a ansamblului caracterizează şi subliniază totodată stilul inconfundabil al artistului". Practic, dramatismul compoziţiei vine parcă din presimţirea unei posibile nenorociri, sub ameninţarea instabilităţii nisipurilor, noi privind totul de undeva de sus…

Artistul (foto - autoportret, cărbune, 1947) a fost profesor la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” Bucureşti, fiind şi Maestru Emerit al Artei. Studiase la Academia Regală de Arte Frumoase de la Berlin şi apoi la Academia de Arte Plastice din Paris. În 1932, expune la Paris, la Expoziţia Artiştilor Francezi, apoi deschide, la Galeria "Jeanne Castel" din Paris, o expoziţie personală cu 38 de lucrări realizate în capitala Franţei.

Artistul are numeroase lucrări în mari muzee din ţară şi la Universitatea de Artă, Berlin.

Pentru a DESCOPERI mai multe COMORI DE PATRIMONIU, CLICK AICI

Citit 2956 ori Ultima modificare Sâmbătă, 16 Iulie 2016 11:33

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.