Fabrică de tractoare la Galaţi
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Fabrică de tractoare la Galaţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Săptămâna viitoare, discuţii-cheie în China privind realizarea la Galaţi a unei linii de asamblare a tractoarelor marca „Hoyo” * Strategia investiţională va fi fixată până la sfârşitul lunii, în funcţie de variantele de fabricaţie şi potenţialele pieţe * Turcii vin tare din urmă… pe Dunăre, unde vor realiza un cheu vertical pentru operaţiuni cu mărfuri generale *

Facilităţile de ordin vamal şi condiţiile destul de relaxate privind concesionarea terenurilor sau închirierea unor spaţii de depozitare au făcut Zona Liberă Galaţi (ZLG) mai atractivă pentru întreprinzători, mai ales că una dintre lecţiile crizei economice a fost şi aceea că valorificarea unei oportunităţi pe piaţă poate face la un moment dat diferenţa dintre succesul şi eşecul unei afaceri. Aşa se face că, în prezent, ZLG a sărit în acest an pragul de trei milioane de lei ca cifră de afaceri şi a obţinut un profit brut de 750.000 lei, cu mult chiar şi peste rezultatele de dinainte de criză. Dar mai importante decât veniturile obţinute de concesiuni sau închirieri sunt investiţiile derulate de întreprinzătorii care au ales să vină în ZLG.

„Pe lângă facilităţile de ordin vamal, un element care cântăreşte greu în favoarea ZLG este acela că este un nod multimodal, existând posibilităţi de transport atât feroviar, cât şi rutier şi naval”, ne-a declarat Angela Ivan, directorul general al Zonei Libere Galaţi. ZLG şi-a mărit numărul de concesionari la 17, la care se adaugă 21 de societăţi care au închiriat platforme sau spaţii de depozitare pentru derularea unor activităţi comerciale. Aproape 70 la sută din suprafaţa de 104 hectare a fost deja concesionată şi se anunţă în continuare noi licitaţii, dat fiind faptul că au fost o serie de companii ce şi-au arătat interesul pentru a construi în ZLG terminale de cereale şi de GPL. Chiar în aceste zile se va organiza la ZLG o licitaţie pentru concesionarea a 3,5 hectare de teren, încă o licitaţiei sau două fiind în plan pentru sfârşitul lunii decembrie - începutul anului 2012.

Afaceri de milioane

De departe, „afacerile anului” în Zona Liberă Galaţi au fost contractele încheiate cu firma cu capital româno-chinez Goldex Industry, cunoscută mai ales pentru producerea la Râşnov a tractoarelor sub marca „Hoyo”, precum şi cu compania cu capital turc SC Kirazoglu Corporation SRL. În ceea ce priveşte firma Goldex Industry, ce a concesionat cinci hectare de teren în ZLG, punctul forte al planurilor de investiţii sunt de a realiza şi la Galaţi o linie de asamblare a tractoarelor. „Bugetul pentru această investiţie a fost deja prins de partea chineză pentru 2012. Este o investiţie foarte importantă şi inclusiv noi am încercat să mai luăm legătura cu potenţiali beneficiari ai acestei investiţii în ideea de a găsi chiar şi pe plan local o piaţă de desfacere. Gama tractoarelor este diversă - de gabarit mic, mijlociu, pentru viţă-de-vie, pentru livezi, utilaje de care au nevoie şi agricultorii gălăţeni”, ne-a declarat directoarea ZLG. La rândul ei, Denisa Vasilescu, reprezentantul părţii române în cadrul Goldex Industry, a declarat pentru „Viaţa liberă” că săptămâna viitoare va avea discuţii în China în legătură cu investiţia de la Galaţi şi modul de derulare a acesteia. În prezent sunt analizate studiile de piaţă, variantele de fabricaţie şi potenţialele pieţe, o serie de decizii preliminare urmând să se ia până la sfârşitul acestei luni. De asemenea, trebuie spus că firma româno-chineză mai are în plan realizarea unei staţii de prelucrare a uleiului, o staţie de prelucrare a zahărului şi una de producere a biogazului. Chiar dacă planurile nu sunt „bătute în cuie”, în mod cert va fi vorba de investiţii consistente. Proiecţiile din momentul încheierii contractului dintre Goldex Industry şi Zona Liberă Galaţi indicau investiţii totale în cele patru obiective în jurul a 60 milioane de euro şi 220 de noi locuri de muncă!

Comerţ pe Dunăre

Firma cu capital turc Kirazoglu Corporation şi-a trecut în portofoliu concesionarea a 5,8 hectare de teren şi deja a obţinut mai bine de 80 la sută din avizele necesare pentru derularea primelor investiţii. „Dorinţa noastră este de a realiza un cheu vertical la Dunăre şi o platformă pentru activităţi de încărcare - descărcare în operaţiuni de transport cu mărfuri generale. La aceste obiective aveam o parte dintre aprobări obţinute, iar până în primăvară sperăm să obţinem şi avizul de construcţie, pentru a putea trece, efectiv, la realizarea acestor obiective. În perspectivă ne mai dorim şi realizarea unui centru de afaceri şi a unui siloz pentru cereale, tot în ideea de a deschide nişte linii comerciale”, ne-a explicat Romelia Gavra, managerul de proiect al firmei Kirazoglu Corporation. Una peste alta, pentru cheul vertical şi platforma la Dunăre ar presupune o investiţie de aproximativ şase milioane de euro, iar planul în totalitatea lui ar însemna investiţii de 15 milioane de euro. Pe partea de operare portuară s-ar putea genera în jur de 50 de locuri de muncă, iar pentru siloz s-ar putea ajunge la 30 de angajaţi.

Prin urmare, iată că sunt şi investiţii importante care mai pot „dezmorţi” economia gălăţeană. Dar nu trebuie uitat că nu se face primăvară doar cu o floare, iar ZLG este doar o rotiţă dintre mecanism ce ar trebui să formeze la nivel local un mediul de afaceri stimulativ pentru întreprinzători.

Citit 8383 ori Ultima modificare Vineri, 04 Noiembrie 2011 09:17

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.