Variante pe patru roţi - Când se „ceartă” benzina cu motorina, câştigă GPL-ul!

Variante pe patru roţi - Când se „ceartă” benzina cu motorina, câştigă GPL-ul!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* La drum lung, autoturisme după preţuri, costuri de întreţinere şi combustibil *

Cine nu şi-a pus întrebarea, la achiziţionarea unei maşini, „benzină sau motorină?” Mai nou, nici varianta GPL nu-i chiar de lepădat. Preţul de achiziţie a autoturismului, costurile de întreţinere şi, desigur, preţurile combustibilului sunt elemente care, în ultimă instanţă, sunt esenţiale în luarea unei decizii. Dacă toate acestea le luăm în calcul la „drum lung”, atunci decizia poate deveni şi mai nuanţată. Ca studiu de caz vom demara calculele cu Dacia autohtonă, un autoturism ieftin ce poate fi achiziţionat la noi în toate cele trei variante de alimentare.

Variante pe alese

Dacă este să ne luăm după preţ, varianta pe benzină este în „pole position”. Cu 7.400 euro (adică în jur de 32.264 lei) putem deveni fericiţii posesori ai unei maşini pe benzină (1.2 16V). Sprintenă şi silenţioasă, o maşină pe benzină pare afacerea perfectă, mai ales dacă ţinem cont că varianta pe motorină (1.5 dCi) ajunge la 9.050 euro (39.458 lei). Dacă mai punem la socoteală că la vreo 60.000 km parcurşi, la o medie de 20.000 km pe an, preţurile de întreţinere ale autoturismul pe benzină sunt undeva la 4.514 lei, faţă de 5.730 lei în cazul autoturismului cu motorină, atunci mai că te întrebi de ce Dieselul mai intră în cursă. Ei bine, avantajul se vede în materie de costuri la combustibil. Maşina pe motorină este un fel de mic Hercule cu dietă de manechin. Sau mai exact, o maşină pe motorină consumă undeva mai puţin de 60 la sută decât consumă maşina pe benzină. Aşa se face că, în cursa de 60.000 km, pe benzină se duc 19.116 lei, în timp ce pe motorină costurile sunt de doar 13.530 lei. Per total, la această distanţă, la un nivel total al costurilor (preţ de achiziţie, combustibil, întreţinere) de 55.894 lei, maşina cu benzină păstrează avansul faţă de maşina cu motorină, cu un total de 58.718 lei. Dar la cursă lungă, Dieselul se impune. De exemplu, după 120.000 km, autoturismul pe motorină ajunge la costuri totale de 79.178 lei, în timp ce la autoturismul pe benzină costurile trec de 80.724. Prin urmare, pentru cine are în vedere un kilometraj cu şase cifre, varianta pe motorină e mai uşoară pentru buzunar.

Tare din urmă

Şi în materie de maşini, „când doi se ceartă, al treilea câştigă”. Dovadă varianta pe gaz (1.2 16V GPL). Pleacă de la un preţ de 8.300 euro, dar se impune net la costuri pentru combustibilului. La 60.000 km, o maşină pe GPL „papă” doar 13.041 lei, iar la 120.000 km, undeva la 26.083 lei. Pe termen lung, după şase ani, cu 20 de mii de km pe an parcurşi, GPL-ul ne aduce o economie de aproximativ 1.300 de euro faţă de diesel şi 1.600 euro faţă de benzină, ce-i drept în condiţii ideale de fiabilitate. Sunt însă şi dezavantaje: un portbagaj diminuat, putere mai scăzută a motorului, mai multă atenţie necesară în exploatare. Cam acesta ar fi „deranjul” pentru 500 de lei economie anuală la combustibil faţă de benzină şi sub 100 de lei faţă de diesel. Prin urmare, dincolo de preţurile în sine, socoteala rămâne deschisă. Gusturile nu se discută, mai ales când e vorba de pasiunea pentru automobilism.

 

Citit 4831 ori Ultima modificare Marți, 13 Decembrie 2011 16:37

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.