Fier învins de ger - De ce se „îmbolnăvesc” maşinile iarna
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Fier învins de ger - De ce se „îmbolnăvesc” maşinile iarna
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Curentul electric „îngheaţă”? * Dieselul nu se „trezeşte” fără preeîncălzire * Filtre care „taie” alimentarea * Prevederea, mama funcţionării

Temperaturile scăzute au pus la încercare nu doar organismul uman, dar şi organele de maşini. În perioada cu ger extrem, mulţi posesori de automobile au ajuns în service pe neaşteptate, convingându-se astfel că nici „fierul”, cât e el de fier, nu rezistă gerului de afară. Nici Dieselurile, dar nici „benzinarele” n-au fost scutite de probleme.

Acumulatorii, prima scurtcircuitare

Primii care au stricat ziua multora dintre şoferi au fost acumulatorii. Unii au refuzat pur şi simplu să mai învârtă motorul îngheţat, alţii de-abia au „mişcat”.

Dealtfel, acesta a şi fost primul incident pe care ni l-a enumerat Valentin Ragea, director la Service-ul ENA: „Bateriile sunt o mare problemă fiindcă multe automobile nu au un indicator care să arate starea lor. Dacă nu sunt verificate periodic, te lasă când ţi-e lumea mai dragă, de fapt când le este lor mai greu, la temperaturi extreme, peste sau sub zero. Fie se sulfatează vara, fie se descarcă prea mult iarna, din cauza vechimii sau a pornirilor dese şi funcţionării insuficiente pentru o reîncărcare.”

Mai nou, comercianţii condiţionează garanţia de prezentarea la o verificare bianuală, gratuită dealtfel, pentru a preveni căderea acumulatorilor din motive de încărcare prea slabă sau exagerată. Această operaţie vine în sprijinul utilizatorilor, dacă aceştia înţeleg s-o respecte... Oricum, niciunul dintre specialiştii consultaţi de noi nu a avansat o durată de viaţă mai mare de cinci-şase ani pentru o baterie de calitate.

Frigul din bujii

Bujiile la Diesel nu funcţionează continuu, precum la motoarele pe benzină. Pe perioada friguroasă însă, acţiunea lor e decisivă. Multe motoare pornesc chiar dacă trei sau două din bujii mai asigură preîncălzirea camerei de compresie. Unele, cu puţin noroc, pornesc şi cu o singură bujie activă. Dar asta nu înseamnă că acest gen de porniri dezechilibrate nu le va afecta în timp.

Dupa cum ne-a precizat inginerul Marian Dorofte, „o bujie de calitate pentru un motor Diesel e 30-40 de lei şi poate să-şi facă treaba şi câteva ierni la rând. Dar oamenii se zgârcesc adesea şi cumpără bujii de fabricaţie îndoielnică, atraşi de preţul la jumătate. Însă acestea ţin o iarnă sau doar câteva porniri”. Soluţia este una singură, înlocuirea bujiilor arse.

Filtrele şi combustibilul, eterna necunoscută

O mare problemă la Diesel o reprezintă îngheţarea combustibilului de slabă calitate în filtru. Fie motorina are punctul de gelatinizare la o temperatură superioară celei a mediului ambiant, fie are în conţinut apă sau parafină, ea se solidifică în filtru şi întrerupe alimentarea. Adesea, această întrerupere apare la ceva timp după pornire, când motorul se consumă combustibilul dintre filtru şi admisie, maşina lăsându-şi proprietarul efectiv în drum.

„Problema cu îngheţatul motorinei în filtru a fost rezolvată în diverse moduri”, ne-a spus inginerul Ştefan Panţuru, de la service-ul IVAS. „Motoarele cu pompe-duze la fiecare cilindru aveau avantajul că recirculau motorina în retur prin chiulasă, trecând caldă prin filtru înspre rezervor. Doar că acest gen de motoare n-au reuşit să treacă peste norma Euro 4. Aşa încât astăzi s-a generalizat tehnica common-rail. Dar se compensează prin diverse soluţii de încălzire electrică a filtrului, inclusiv prin bujii dedicate. Însă la maşinile mai vechi avem în continuare o problemă.” Soluţie? Folosirea motorinei cu punct de îngheţ cât mai scăzut (sub -20 de grade). Investiţia merită însă cu siguranţă. La un plin de 50 l, costul suplimentar ar fi de 15 lei, pe când o golire de rezervor, înlocuire de filtru şi, la maşini mai noi, o ştergere de eroare în computerul de gestiune a motorului costă peste 500 de lei.

Proprietarii de benzinare nu sunt nici ei mai fericiţi. Deşi acestea pornesc în general fără probleme, consumurile pe ger, dar şi cu benzină slabă calitativ cresc cu aproape 30 de procente chiar şi la motoare noi, cu 4 supape pe cilindru, după cum ne-a relatat un inginer de service experienţa sa cu maşina personală. Combustibilul rămâne o necunoscută în Galaţi: nu există laboratoare de analiză, iar aceasta costă oricum mult peste un plin de rezervor.

Paza bună trece iarna grea

Mecanicii recomandă aşadar ca tot ceea ce se poate rezolva înainte de sezonul rece să fie rezolvat. Altminteri, intervenţiile în momentele în care maşina „cade” efectiv s-ar putea să ne coste mult mai mult. Înlocuirea de urgenţă a unui acumulator, bujii defecte sau a unui filtru „îngheţat” vor aduce şi costuri adiacente, precum tractarea sau reparaţiile colaterale, pe lângă nervii inerenţi. De aceea, e bine de ştiut că maşinile trebuie verificate cât mai des şi reparate atunci când „dau semne”, nu când „leşină”, după cum ne-a spus un mecanic.

Citit 4542 ori Ultima modificare Marți, 21 Februarie 2012 22:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.