Dezgheţ în transporturile navale - Porturile gălăţene revin la viaţă

Dezgheţ în transporturile navale  - Porturile gălăţene revin la viaţă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În Portul Docuri a intrat prima navă maritimă după deblocarea, săptămâna trecută, a Canalului Sulina * În luna februarie, traficul portuar a fost de zece ori mai scăzut ca în aceeaşi perioadă a anului trecut * Deblocarea porturilor va readuce la normal şi fluxurile de materii prime pentru combinatul ArcelorMittal *

Blocada gheţurilor de pe Dunăre s-a soldat de la începutul anului cu o înjumătăţire a traficului prin porturile din Galaţi, Tulcea şi Brăila administrate de APDM Galaţi. Astfel, dacă în primele două luni ale anului trecut a fost înregistrat un trafic general de 1,29 milioane de tone marfă, în primele luni ale acestui an traficul a ajuns abia la 773.320 tone. Scăderea cea mai puternică s-a înregistra pe traficul fluvial, unde, dacă anul trecut au fost 477 de nave ce au transportat 864.188 tone marfă, anul acesta nu au fost decât 284 de nave fluviale ce au transportat 527.356 tone marfă.

„Culmea este că începutul anului a fost unul destul de bun, generat mai ales de creşterea traficului fluvial la 482.471 tone marfă, cu aproape 100.000 de tone marfă comparativ cu anul trecut. Din păcate, luna februarie a fost una foarte dificilă, cu blocarea traficului pe Dunăre fapt ce s-a reflectat, desigur, şi în activitatea operatorilor portuari”, ne-a explicat Mihai Ochialbescu, directorul tehnic al APDM Galaţi.

Transporturi ca la Polul Nord

Strict pe luna februarie, reculul transporturilor navale a însemnat o scădere de zece ori a traficului faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut! Pe transportul maritim, doar cinci nave, cu transporturi totalizând 18.675 de tone au reuşit să răzbească, faţă de 54 de nave ce au transportat anul trecut în porturile dunărene 189.037 tone marfă. În ceea ce priveşte traficul fluvial, dacă în luna februarie a anului trecut au fost 275 de nave ce au transportat 483.333 tone marfă, anul acesta nu au fost decât 20 de nave fluviale ce au transportat aproximativ 44.885 tone marfă. Pe parcursul lunii februarie, din cauza vântului şi a ninsorilor abundente toate activităţile curente de reparaţii, întreţinere au fost suspendate, iar operarea navelor care au reuşit să răzbească până în porturi s-a făcut în condiţii dificile. Unele nave au fost nevoite să aştepte şi câteva zile pentru a reuşi să prindă un moment cât de cât prielnic pentru derularea unor activităţi de încărcare descărcare.

Operatorii portuari „îşi ling rănile”

Îmbunătăţirea condiţiilor hidrometeorologice din ultimele zile au creat premizele reluării în condiţii normale a activităţii portuare. Sâmbătă a intrat în Portul Docuri prima navă maritimă de după redeschiderea circulaţiei pe Canalul Sulina. De asemenea, navele fluviale au reînceput treptat să-şi reia activitatea pe Dunăre.

„Deocamdată, toată lumea îşi linge rănile – se refac pontoanele, acolo unde au fost afectate de sloiuri, se fac o serie de lucrări de reparaţii care nu s-au putut face până acum şi, desigur, este de aşteptat ca traficul să revină treptata la normal, chiar dacă în condiţii de iarnă. Mai trebuie să vedem cum eliberăm unele dane, acolo unde au fost trase unele nave, ca refugiu, pentru a fi protejate de gheţuri”, a precizat directorul tehnic al APDM Galaţi.

Reluarea activităţii în porturile dunărene este o veste bună şi pentru economia locală care, într-un fel sau altul este dependentă de transporturile navale. Relevant în acest sens este faptul că, din cauza blocării rutei de transport pe apă, combinatul siderurgic Arcelor Mittal Galaţi a avut serioase probleme atât în ceea ce priveşte asigurarea fluxurilor de materii prime, cât şi în onorarea comenzilor la export.  O parte dintre transporturile combinatului a fost reorientate pe calea ferată, dar asta însemnat costuri suplimentare şi eforturi logistice suplimentare. În cursul zilei de ieri se aştepta sosirea la Galaţi, în Portul Mineralier, a primei nave maritime ce ar urma să încarce un transport de laminate destinate exporturilor, în Turcia.

Potrivit purtătorului de cuvânt al ArcelorMittal, Dorian Dumitrescu, aceasta ar fi prima veste bună după situaţia de criză ce a apărut la combinat ca urmare a blocajelor de pe Dunăre. Portul Minieralier este, de altfel, portul cu cel mai mare trafic de pe Dunărea Maritimă şi are un rol important atât în ceea ce priveşte dirijarea importurilor, cât şi a exporturilor. De exemplu, în luna februarie, din transporturile navale, atâtea câte au fost, importurile de minereu de fier au fost de aproape 30.000 tone, minereurile neferoase de 5.058 tone, iar combustibilii solizi (cărbune, cocs etc.) 7.192 tone. Spre comparaţie, transporturile de cereale au fost de doar 3.155 tone.

Citit 2361 ori Ultima modificare Duminică, 11 Martie 2012 16:53

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.