La nici un an de la asfaltare - Pe strada Oltului va curge cu remedieri (FOTO)
Foto: Foto: Ionatan Ţuţu

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Slalom pe stradă, tradiţie gălăţeană * Parcări făcute cu zgârcenie * Trotuare scufundate, rampe avântate * Semafoare în planşe, borduri lipsă în teren * Lucrări pe invers şi promisiuni în garanţie *

Parte a aceluiaşi lot de lucrări cu Eroilor, strada Oltului a fost adjudecată de Vega ’93 şi a costat 310.000 de euro fără TVA, la o lungime de 1,6 km. La acelaşi preţ pe metru pătrat lucrat ca la Eroilor, erorile şi neconcordanţele sunt însă mult mai dese.

Obstacole dese şi parcări subdimensionate

Deşi te-ai aştepta ca după asfaltare să nu mai fie necesară îndemânarea unui schior de slalom printre guri de canalizare, poţi avea o neplăcută surpriză. Mai mult, şi la parcarea laterală, precizia de „lipire” a maşinii de bordură trebuie să fie una maximă.

Gurile de canal tot nu se aliniază la cotele carosabilului. La unele, grosimea ramei e mai mare decât a capacului, la altele însăşi placa de beton pe care stă rama nu e la cota drumului, iar în jurul câtorva guri de canal asfaltul s-a dus deja, căscând adevărate gropi.

Gropi str. oltului 43

Gropi str. oltului 14

Gropi str. oltului 30

Există şi o parte bună: prin locurile unde asfaltul s-a crăpat deja, orice contribuabil poate să-şi dea seama dacă stratul de asfalt are grosimea de 3 cm pentru trotuar, respectiv 5 cm pentru carosabil, ca în proiect.

Alveolele de parcare sunt o altă problemă. Deşi trebuiau să aibă minim 1,5 metri lăţime, acestea au cel mult 1,4 m, cei 10 cm făcând deseori diferenţa între o maşină intactă în parcare şi una zgâriată, eventual şi cu oglinda retrovizoare smulsă de vreun alt participant la trafic, mai neatent.

Gropi str. oltului 12a

Ca o menţiune, proiectul prevedea ca şi străzile adiacente Oltului să fie asfaltate pe 5 m de la intersecţii. Acest lucru s-a făcut pe cel mult 2 - 2,5 m.

Gropi str. oltului 25

Trotuare pentru pietoni sănătoşi

Trotuarele arată şi mai rău decât carosabilul. Pe lângă faptul că în multe locuri asfaltul arată ca şi cum ar fi fost întins în mare grabă, trotuarele sunt pentru cei mai... sănătoşi.

Pe Oltului, trotuarele urmăresc înclinaţiile solului, iar în multe locuri sunt mai jos decât bordurile, ca şi pe Eroilor, favorizând formarea... bălţilor de acumulare.

Gropi str. oltului 2

Pentru cărucioarele copiilor sau persoanelor cu handicap, rampele de acces pot fi privite ca o aventură. Pe lângă faptul că în multe locuri au diferenţă de nivel de 3-4 cm la racordul cu strada, nici înclinaţia lor nu e cea din proiect. În loc de 5-8 la sută (max. 15 la sută), ele au şi 40-45. De grade!

Gropi str. oltului 5

Ca să nu mai vorbim de faptul că nicăieri nu sunt făcute din materialele specificate. Sunt fie din asfalt, fie din borduri înclinate, fie din borduri uzate, dar nicăieri din „beton asfaltic rugos”. Iar semafoarele cu buton şi avertizările luminoase pentru trecerile de pietoni apar doar... în planşele proiectului!

Gropi str. oltului 6

O diferenţă strigătoare la cer o reprezintă lipsa bordurilor mici „la limita exterioară a trotuarelor”, cum prevede proiectul. La o stradă de 1,6 km, ar fi vorba de vreo 3 km de borduri... lipsă.

Erori, exces de zel şi parcări pe invers

Două rampe pentru persoane cu handicap, ce ar fi trebuit să fie ataşate trotuarului de lângă Şcoala Generală "Iulia Haşdeu"... lipsesc.Totuşi, una din ele apare pe trotuarul ce înconjoară fosta fabrică de pâine, spre centură, trotuar care nu era prins în proiect. Mai mult, acel trotuar a fost şi asfaltat, probabil să dea bine la recepţia finală.

Gropi str. oltului 41

Multe trotuare coboară sub cota bordurii într-o pantă foarte fină, uneori de sub 1 la sută (10 cm diferenţă de nivel pe o lungime de 15-20 m), de nici la cumpănă dacă o făceau nu le ieşea.

Gropi str. oltului 34

În preajma şcolii generale "Iulia Haşdeu", există o alveolă de parcare strâmtă, trebuie efectiv să îţi... tragi maşina de-a latul. Alveola a fost executată... invers faţă de proiect. Trapezul dreptunghic a fost pus cu partea ascuţită invers sensului de mers, în loc să fie pus către acesta, pentru a permite parcarea laterală cu spatele.

Gropi str. oltului 38a

Pe strada Oltului ai impresia că recepţia finală s-a făcut, dar nu la faţa locului. Altminteri, cum să fie vizibile atâtea defecte, dar nu şi pentru dirigintele de şantier şi membrii comisiei de recepţie?

Constructorul dă vina pe beneficiar şi promite remedieri

Pus în faţa fotografiilor, inginerul Alin Constatinescu, şef de lucrări pe tot judeţul din partea Vega ’93:

Gropi str. oltului 1a

„Trotuarele nu au fost aduse la cotă fiindcă beneficiarul (Primăria, n.n.) nu a aprobat suplimentarea cantităţilor cu lucrările necesare. De asemenea, nu ni s-a aprobat nici demontarea şi remontarea gardului de la "Iulia Haşdeu" pentru a putea efectua toate lucrările prevăzute în zonă. Capacele de canal sunt cele vechi şi multe nu se potrivesc cu ramele la grosime, dar înlocuirea lor nu cade în sarcina noastră. În ceea ce priveşte semafoarele de la trecerile de pietoni, noi am executat lucrările conform părţii scrise din proiect, acolo unde nu concordau cu planşele. În privinţa erorilor de execuţie, precum neaduceri la cotă, rampe cu înclinaţie greşită, dar şi deteriorările vor fi remediate în scurt timp, lucrarea fiind încă în garanţie.”

Mai mult, patronul Vega ’93, Cornel Istrate, a ţinut să ne precizeze că se va face rapid un inventar al tuturor celor sesizate de noi şi, săptămâna viitoare, ni se va pune la dispoziţie o listă cu cele constatate pentru a putea urmări remedierile.

Gropi str. oltului 1

„Veţi vedea că le vom face în cel mai scurt timp, până la jumătatea lui mai.” Tot dumnealui a ţinut să ne precizeze că acele lucrări neefectuate, precum bordurile de pe marginea exterioară a trotuarelor, asfaltările „scurtate” pe străzile adiacente, alveolele de parcare îngustate, dar şi trotuarul neterminat de la Şcoala "Iulia Haşdeu" „sunt lucrări la care fie s-au făcut renunţări, fie modificări, de către beneficiar, şi există dispoziţii de şantier acoperitoare în acest sens. Noi lucrăm cu listele de cantităţi aprobate în contract, prin urmare beneficiarul trebuie întrebat de ce s-au acceptat modificări faţă de proiect. Dar erorile noastre le vom îndrepta cât de curând şi vă vom chema să verificaţi”.

* * *

Asfaltarea străzii Oltului comportă multe discuţii. Pe măsură ce Primăria ne va pune la dispoziţie datele, vă vom spune cum s-au operat modificările proiectului de asfaltare în decursul execuţiei şi cum de preţul final a rămas acelaşi. O discuţie o vom face şi pe proiectul în sine, plin de inadvertenţe. Iar în ceea ce priveşte remedierile, de cum va anunţa Vega ’93 că le face, vom fi prezenţi acolo şi vă vom ţine la curent.

Citit 4930 ori Ultima modificare Joi, 12 Aprilie 2012 23:43

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.