Guvernul Ungureanu a bulversat piaţa auto - Programul „Rabla” în pană

Guvernul Ungureanu a bulversat piaţa auto -  Programul „Rabla” în pană
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Vouchere oprite brusc şi iremediabil * Tactică preelectorală sau carenţe de aritmetică economică * Praf în ochi şi autodiscreditare 

Cu două zile înainte de căderea prin moţiune de cenzură, guvernul Mihai Răzvan Ungureanu a bulversat piaţa auto. Bazându-se pe binecunoscutele vouchere de stimulare a casărilor, atât vânzătorii, cât şi cumpărătorii s-au trezit că autorităţile se pot suci peste noapte, ca şi cum măsurile economice ar fi luate la întâmplare.

Audienţă peste aşteptări, oprire în pripă

Deşi sperau că sumele vor fi suplimentate ca şi în ceilalţi ani, dublând măcar cele 30.000 de vouchere alocate pentru 2012, posesorii de maşini vechi, cumpărătorii de maşini noi şi dealerii au aflat cu surprindere că nu va fi deloc aşa. Mai mult, din cauza bugetului foarte redus, conform zvonurilor de pe piaţă, se pare că nici măcar numărul anunţat iniţial nu va fi acoperit, decontările de vouchere având multe şanse să rămână la nivelul de 12.000 câte s-au dat până acum în toată ţara.

Cum piaţa auto depinde pe mai mult de un sfert din cifrele de vânzări de stimulentele acordate la casarea autovehiculelor vechi, iar cel puţin jumătate din cumpărătorii cu salarii mici şi medii apelează la tichete pentru a mai scădea din preţul efectiv al unei maşini noi, am încercat să vedem ce părere au dealerii de la diverse mărci vizavi de măsura neaşteptată anunţată de ministrul Mediului, Attila Korodi.

„Ori e o tactică, ori vor să dea piaţa auto peste cap”

Mirela Vîrlan, directoarea de vânzări a dealerului VW-Audi local, Ada Motors, nu crede că „aşa ceva se va întâmpla, ci vor suplimenta şi în acest an, aşa cum au făcut de fiecare dată. În caz contrar, ar fi mult prea mult afectată piaţa din toată ţara pentru că, de ce să n-o recunoaştem, 30 la sută din vânzările pe care le facem sunt de maşini la care se plăteşte şi cu tichete RABLA”.

Potrivit doamnei Vîrlan, se va crea o „isterie naţională’, mulţi dintre potenţialii clienţi ajungând să-şi caute tichete prin diverse zone ale ţării, şi asta nu atât din cauza preţului, ci pentru că în zona noastră nici nu prea se mai găsesc. În ochii interlocutoarei noastre, măsura ar putea fi mai degrabă una tactică, prin care guvernul (fostul, n.n.) încearcă să-şi asigure o rezervă de „gest de bunăvoinţă”, electoral, pentru mai târziu.

Statul, suspectat că nu ştie să facă socoteli simple

Florin Buzea, specialist în vânzări la IRICAD, vorbeşte şi el de un procent semnificativ asigurat de programul de stimulare a casărilor: 20 la sută din maşinile vândute. Nici el nu crede că măsura va rămâne aşa şi are argumente economice foarte aplicate.

„Dintr-o maşină de 10.000 de euro, statul ia sub formă de TVA aproximativ 2.000. Deci, din start, din 114 milioane de lei cheltuiţi pentru casarea a 30.0000 de rable i se vor întoarce 2.000 euro x 10.000 maşini x 4,4 curs valutar = 86 milioane de lei. Deci ce mare sumă dă statul la urma urmei?

Ca să nu mai spunem că, în cazul nostru, de exemplu (Mitsubishi, Land/Range Rover şi Jaguar), se mai plăteşte şi taxă vamală. Plus taxa de înmatriculare pe care o plătesc toate maşinile, plus acte, formalităţi, impozit. Şi apoi vin adevăratele sume: TVA şi acciză din combustibil, din RCA, din servicii, accesorii, taxă de drum şi o mulţime de alţi bani care pleacă către stat deîndată ce maşina e înmatriculată şi începe să umble. Gândiţi-vă că numai combustibilul e între 1.000 şi 2.000 de euro pe an la o maşină personală, cu impozit, asigurare CASCO şi altele se ajunge la 2.000-3.000. Din care 400-600 ajung la stat. Înmulţit cu 10.000 de maşini (care merg, nu stau, precum rablele, aşteptând casarea) rezultă vreo 20.000.000, deci 106.000.000 întorşi la buget din cei 114.000.000! Deci iată cum se vădeşte că de fapt domnul ministru n-a ştiut ce face, de fapt i-a oprit pe români să mai aducă bani la buget!”

Lipsă de cuvânt, praf în ochi şi încurajarea speculei

Zîna Petcu, directoarea de vânzări a ENA Grup, dealer Kia, crede că statul „pe lângă faptul că ne blochează vânzările într-o mare măsură, îşi duce şi cetăţenii cu vorba şi se dovedeşte lipsit de cuvânt.  Spre deosebire de alţi ani, am întârziat cel puţin două luni, din februarie până în aprilie, când s-au eliberat primele tichete. S-a spus că se vor face suplimentări dacă vor mai fi cereri, cerei sunt şi acum nu se mai acordă nici ce sa anuntţat. Şi-aşa alocarea de 30.000 de vouchere/10.000 de maşini noi la nivel de ţară era aproape praf în ochi, vin în medie pe judeţ câte vinde marca naţională într-un un trimestru bun.

Şi, mai rău, se încurajează specula, a ajuns tichetul, de la 1.500-1.700 de lei, la 2.200-2.500 de lei, fiindcă acum lumea ţine la preţ, sperând că va avea rang de raritate. Cred că, dacă nu vor reveni de urgenţă asupra măsurii de stopare, programul de anul ăsta va fi un mare fâs...”

Centrele de fier vechi, ciupite şi ele la bani

Nu în aceeaşi măsură au fost afectate centrele de fier vechi, dar o pagubă semnificativă s-ar înregistra şi la ele. Anul trecut, am socotit noi că la 120.000 de maşini preluate, 700 kg metal per bucată, 1,5 lei/kg de metal valorificat către combinatele metalurgice şi costuri de dezasamblare şi sortare de 50 la sută, tot au rămas bani pentru a fi plătiţi trei mii şi ceva de oameni cu salariul minim plus contribuţiile datorate statului. La un calcul minim, se poate deduce că centrele de fier vechi autorizate să preia autoturisme în programul de casare şi-au plătit angajaţii din valorificarea lor.

Una peste alta, dealerii speră ca noii guvernanţi să reconsidere măsura anunţată de fostul ministru al Mediului şi să realizeze că renunţarea la programulo de casare nu doar că ar face mult rău cetăţenilor, dar ar anula şi binele financiar pe care aceştia, în cazul în care achiziţionează un autoturism nou, îl fac bugetului de stat.

 

 stop-rabla2rszstop-rabla3rszstop-rabla4rsz

Mirela Vîrlan                                      Florin Buzea                                   Zîna Petcu       

Centrele de fier vechi, ciupite şi ele la bani

Nu în aceeaşi măsură au fost afectate centrele de fier vechi, dar o pagubă semnificativă s-ar înregistra şi la ele. Anul trecut, am socotit noi că la 120.000 de maşini preluate, 700 kg metal per bucată, 1,5 lei/kg de metal valorificat către combinatele metalurgice şi costuri de dezasamblare şi sortare de 50 la sută, tot au rămas bani pentru a fi plătiţi trei mii şi ceva de oameni cu salariul minim plus contribuţiile datorate statului. La un calcul minim, se poate deduce că centrele de fier vechi autorizate să preia autoturisme în programul de casare şi-au plătit angajaţii din valorificarea lor.

Una peste alta, dealerii speră ca noii guvernanţi să reconsidere măsura anunţată de fostul ministru al Mediului şi să realizeze că renunţarea la programulo de casare nu doar că ar face mult rău cetăţenilor, dar ar anula şi binele financiar pe care aceştia, în cazul în care achiziţionează un autoturism nou, îl fac bugetului de stat.

Vox populi:

"Problema e în curtea lor"  - Oamenii aşteaptă o schimbare de atitudine din partea Guvernului

Fiindcă cel ce a tăiat brusc aripile tuturor în privinţa programului stimulativ de casare a autoturismelor vechi a fost Guvernul, am făcut sondajul în poate cel mai potrivit loc pentru abordarea acestei teme: trotuarul din faţa Prefecturii.

Clădirea instituţiei domină întreaga zonă, ca un simbol pentru statura morală şi încrederea de care ar trebui să se bucure autorităţile în ochii cetăţenilor, în special atunci când îşi propun să le facă bine pe banii lor. În cazul de faţă, programul de stimulare a înnoirii parcului autor se desfăşoară dintr-un fond de mediu, un fond cu destinaţie specială, în care se adună tot felul de taxe, inclusiv cea de prima înmatriculare.

Primul abordat, un şofer de meserie, Silvică Vlad, de 38 de ani:

„Am auzit din presă că a fost tăiată subvenţia pentru casarea autovehiculelor, şi tot din presă am auzit că motivul ar fi că nu mai sunt bani din cauză că acest fond se strângea din taxa de prima înmatriculare. Eu nu cred că nu mai sunt şi cred că oricum trebuie făcut ceva şi daţi bani pentru înnoirea parcului auto, trebuie strânse toate vechiturile”.

Unul dintre tinerii ce treceau senin pe stradă, Sorin Simescu, 21, consultant wellness, a avut un reproş de făcut Guvernului, dar şi o speranţă de mărturisit:

„Problema e a lor, a guvernanţilor, că nu mai sunt bani. Problema de gestiune le aparţine. Nu poţi să vii şi să spui că nu mai sunt şi să nu-ţi asumi nicio vină, de parcă n-ar fi vina ta. În ce mă priveşte, aştept să apară maşinile hibride sau chiar electrice accesibile ca preţ, abia după aceea vă voi putea spune ce cred şi ca potenţial cumpărător...”

O femeie pune întotdeauna punctul pe „i”, mai ales dacă şi-a luat maşină prin programul RABLA şi tichetul a scutit-o de o zecime din preţ. Tincuţa Podaru, economist cu experienţă, a recunoscut că o atare situaţie nu o miră:

„La câte se întâmplă în fiecare zi, cine se mai miră când statul nu-şi respectă obligaţiile sau promisiunile? Aştept o schimbare, inclusiv de atitudine, din partea guvernanţilor. Programul pentru combaterea poluării trebuie să continue, să fie permanent, nu să depindă de decizii momentane”.

stop-rabla6rszstop-rabla5rszstop-rabla7rsz
             Silvică Vlad                               Sorin Simescu                                Tincuţa Podaru       

 

Citit 4583 ori Ultima modificare Duminică, 29 Aprilie 2012 17:10

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.