Imprimă această pagină

Pregătiri pentru licitaţia traseelor judeţene şi interjudeţene

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Aflaţi cum şi când vor fi atribuite rutele de transport judeţean şi interjudeţean


Actualele programe de transport judeţean şi interjudeţean expiră pe 30 aprilie 2013. Până atunci, autorităţile trebuie să stabilească noile grafice şi să atribuie rutele unor operatori.

 

Selecţia transportatorilor

O primă variantă a setului de criterii de evaluare a operatorilor de transport rutier în vederea atribuirii traseelor include criterii precum vechimea şi structura parcului auto, gradul de confort al maşinilor, vechimea pe traseu, starea financiară a operatorului şi numărul de sancţiuni primite de acesta de-a lungul timpului. Iată care ar fi, potrivit revistei dedicate transportatorilor de persoane şi de marfă, "Ziua Cargo", întregul set de criterii, în varianta inţială:

1. Vechimea parcului de vehicule:

- Anul de fabricaţie (AF) este acelaşi cu anul atribuirii (AA) - 20 de puncte

- AF = AA - 1 - 20 de puncte

- AF = AA - 2 - 19 puncte

- AF = AA - 3 - 18 puncte

- AF = AA - 4 - 16 puncte

- AF = AA - 5 - 14 puncte

- AF = AA - 6 - 11 puncte

- AF = AA - 7 - 6 puncte

- AF = AA - 8 - 2 puncte.

2. În funcţie de structura parcului de vehicule utilizat pentru efectuarea curselor, se acordă:

- 3 puncte pentru fiecare vehicul aflat în proprietate

- 1 punct pentru fiecare vehicul deţinut cu contract de leasing.

Vehiculele deţinute cu contract de închiriere nu pot participa la atribuirea traseelor cuprinse în programele de transport judeţean/interjudeţean.

3. Gradul de confort al autovehiculelor, clasificate pe categorii:

- categoria I - 9 puncte

- categoria a II-a - 6 puncte

- categoria a III-a - 5 puncte

- categoria a IV-a - 2 puncte.

Vehiculele neclasificate nu pot participa la atribuirea traseelor.

4. Vechimea neîntreruptă pe traseu:

- 6 ani sau mai mult - 10 puncte

- 5 ani - 8 puncte

- 4 ani - 6 puncte

- 3 ani - 4 puncte

- 2 ani - 2 puncte

- 1 an, mai mult de 6 luni - 1 punct.

5. Dotarea autobuzului cu instalaţie de aer condiţionat - 2 puncte.

6. Dotarea autobuzului cu casă de marcat fiscală - 10 puncte.

7. Numărul uşilor de acces ale autobuzului:

- 2 uşi - 2 puncte

- 1 uşă - 1 punct.

8. Dotarea autovehiculului cu sistem de informare a călătorilor:

- sistem video - 2 puncte

- sistem de afişare pe leduri - 1 punct.

9. Operatorul de transport rutier va fi depunctat cu 10 puncte în cazul în care se află în procedură de reorganizare judiciară.

10. Operatorul de transport rutier va fi depunctat cu 2 puncte pentru fiecare licenţă de traseu eliberată în vederea efectuării de transport de persoane prin servicii regulate retrasă în ultimii 5 ani, numai în situaţia în care măsura de retragere este definitivă.

11. Operatorul de transport rutier va fi depunctat cu câte un punct în cazul în care a fost sancţionat de câte 5 ori pentru nerespectarea graficului de circulaţie/caietului de sarcini al licenţei de traseu în ultimii 5 ani, numai în situaţia în care sancţiunile contravenţionale sunt definitive.

12. Operatorul de transport rutier nu poate participa la atribuirea traseelor/curselor judeţene/interjudeţene în cazul în care înregistrează obligaţii restante la bugetul local şi/sau la bugetul de stat, conform certificatului fiscal.

Criterii în discuţie

Potrivit sursei citate, setul a fost supus, recent, dezbaterilor dintre Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Autoritatea Rutieră Română, pe de o parte, şi patronatele transportatorilor, de partea cealaltă, şi că unele criterii au fost propuse deja spre modificare.

Astfel, la primul criteriu, privind vechimea parcului auto, patronatul COTAR a propus scăderea unui punct pentru fiecare an suplimentar de vechime. Punctul de vedere a fost acceptat de autorităţi şi va fi aplicat ca atare.

În discuţie se află şi punctele 2 (privind forma de proprietate a vehiculelor), 7 (privind numărul uşilor de acces) şi 8 (privind sistemul de informare a călătorilor), la 8 putându-se chiar renunţa, dar şi punctele 6 (privind casele de marcat fiscale), 9 (privind depunctarea operatorilor aflaţi în reorganizare) şi 10 (privind depunctarea operatorilor cărora li s-a retras licenţa de traseu).

Varianta finală a criteriilor de evaluare a operatorilor de transport rutier în vederea atribuirii traseelor urma să fie publicată până la jumătatea acestei luni, potrivit promisiunilor ARR, însă nu a fost făcută publică nici până acum.

Setul stârneşte, încă, discuţii. Patronul firmei gălăţene de transport Dumony, Gheorghe Dumitru (FOTO), nu exclude posibilitatea de a contesta unele criterii, dacă ele vor rămâne definitive. "Unele dintre reguli sunt aberante. De exemplu, ne penalizează dacă suntem în reorganizare judiciară. Dar cine ne-a adus în starea aceasta? Apoi, suntem descalificaţi dacă avem datorii la stat. Dar cine nu are? Şi din cauza cui am acumulat aceste datorii dacă nu din cauza statului, care face plăţile cu mari întârzieri?", declară patronul Dumony, a cărui firmă se află în reorganizare. "Intenţionez să contest aceste două criterii şi să cer suspendarea licitaţiei de atribuire a traseelor până la judecarea fondului", avertizează Dumitru Gheorghe.

Licitaţia traseelor, pe 31 ianuarie 2013

Ceea ce se ştie deocamdată este că licitaţiile de atribuire a traseelor judeţene şi interjudeţene din noile programe de transport vor avea loc simultan. Astfel, cele două programe (pentru care operatorii mai pot face propuneri până la 1 septembrie 2012) vor fi afişate pe 10 ianuarie 2013. Până pe 15 ianuarie, ele vor putea fi corectate. De pe 16 până pe 20 ianuarie vor putea fi depuse solicitările în format electronic, iar pe 31 ianuarie vor avea loc licitaţiile de atribuire a traseelor, în prima şedinţă. Pentru a doua şedinţă de atribuire, calendarul este 26 februarie - 19 martie.

Programele de transport curente vor expira pe 30 aprilie 2013. După această dată vor intra în vigoare noile programe.

Până atunci, însă, autorităţile trebuie să aprobe calendarul propus, dar şi să se pună de acord asupra duratei programelor de transport judeţean şi interjudeţean. Varianta de lucru este aceea de trei ani, dar nu este exclus să fie agreată cea de cinci ani, după modelul actual - programele de transport curente au intrat în vigoare în 2008, pentru trei ani, dar în 2011 au fost prelungite cu încă doi ani, până în 2013.

Citit 16718 ori Ultima modificare Duminică, 26 August 2012 16:25