Campanie VL - Lanţul scumpirilor: Piaţa cărnii, ca un câmp de luptă
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Campanie VL - Lanţul scumpirilor: Piaţa cărnii, ca un câmp de luptă
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Scumpirea energiei şi a carburanţilor a generat un adevărat efect de bulgăre de zăpadă. Carnea, care nu ar trebui să lipsească de pe mesele noastre, tinde să devină un "accident" care se produce în bucătărie doar la zilele mari. Producătorii şi procesatorii de carne susţin că scăderea puterii de cumpărare a populaţiei, asociată cu scumpirile utilităţilor au transformat această piaţă într-un câmp de luptă pe care rămân din ce în ce mai puţini protagonişti.

Dincolo de chestiunile strict economice, ca o povară a venit şi slaba producţie de cereale din acest an secetos. Efectul? Posibile noi majorări de preţuri care afectează în primul rând consumatorul şi duce la strâmtorarea şi mai aprigă a producătorilor.

Preţuri mai mari cu 20 la sută

"Carnea şi produsele din carne s-au scumpit în acest an de mai multe ori. Aceste creşteri de preţuri se datorează scumpirilor la electricitate şi gaz, iar dacă mai adăugăm şi scumpirea repetată a carburanţilor vedem exact care sunt motivele pentru care producătorii şi procesatorii au fost nevoiţi la rândul lor să aplice majorări de preţuri. La o evaluare rapidă, vă pot spune că preţul la produsul din galantar a crescut de la începutul anului cu 20 de procente", ne-a declarat Gheorghe Caruz, unul dintre oamenii de afacere brăileni care derulează afaceri importante în domeniu şi la Galaţi.

Acesta a mai precizat şi că, în contextul crizei economice, puterea de cumpărare a populaţiei a scăzut dramatic, motiv pentru care mulţi investitori din domeniu s-au văzut nevoiţi să renunţe la afaceri sau să îşi reducă activitatea.

"Scumpirile acestea permanente au avut un efect zdrobitor. Multe firme de profil au sucombat, s-au desfiinţat pur şi simplu. Este greu să supravieţuieşti în condiţiile în care chiriile au rămas la aceleaşi valori ca înainte de începerea crizei, iar celelalte scumpiri au venit în cascadă. Producătorii s-au văzut nevoiţi să recurgă, la rândul lor, la creşteri de preţuri, iar acest lucru a dus la scăderea vânzărilor cu 40 de procente, faţă de perioada de dinaintea izbucnirii crizei", a mai spus Caruz.

Acesta a vorbit şi despre faptul că, în toată această perioadă, producătorii de carne nu au primit nici un fel de sprijin din partea autorităţilor. Mai mult, susţine Caruz, au fost impuse, din exces de zel, anumite norme obligatorii care nu se aplică în Uniunea Europeană, dar de care trebuie să ţină cont producătorii autohtoni.

"Aplicarea acestor norme, pe care nu o să le găseşti decât în România şi care sunt impuse de nişte funcţionari care nu au avut niciodată legătură cu domeniul despre care vorbim au avut la rândul lor efecte negative. Cunosc situaţii de firme care s-au închis din aceste motive", a declarat afaceristul, spunând că astfel de situaţii duc la dispariţia locurilor de muncă, şi la reducerea numărului de investitori care să susţină bugetul prin taxele pe care le plătesc.

Cât costă carnea la Galaţi

În galantarele din Galaţi, carnea de porc poate fi cumpărată cu preţuri care încep de la 18 lei pe kilogram (pulpă cu os, carne pentru tochitură). Preţurile cresc însă până la 23 de lei pe kilogram pentru cei mai pretenţioşi. Carnea de vită pare însă pregătită doar pentru tipsiile împărăteşti: cel puţin 25 de lei kilogramul, dar în funcţie de calitate se poate ajunge şi la cota 30. Ceva mai ieftină este carnea de pui. Pentru pulpele congelate (majoritatea provenite din import), gălăţenii pot plăti cel puţin 8 lei, iar carnea de pui refrigerată poate fi cumpărată cu 12 până la 15 lei.

Ceva profit pentru retaileri

O parte importantă a cărnii de porc care se comercializează la Galaţi, atât la supermarket, cât şi în magazinele mai mici vine din import, cu predilecţie din Ungaria. Preţul impus de către societăţile care intermediază vânzarea este de 2 euro pe kilogram la carcasa de porc, după cum se poate vedea de pe site-urile de profil sau din anunţurile pe care intermediarii le publică în diverse medii. Cum preţul de galantar ajunge, în medie, la 4,4 euro se poate constata cel puţin o dublare a preţului la vânzarea către populaţie. Practic, chiar dacă luăm în calcul costurile de transport, păstrare şi tranşare, vom constata că, în bună măsură, cei care câştigă sunt comercianţii.

Citit 3070 ori Ultima modificare Joi, 20 Septembrie 2012 22:05

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.