Campanie VL - Afacerea ta: "Fabrica" de ambarcaţiuni de agrement. Piaţa luxului nu a dispărut (GALERIE FOTO)

Scris de  Luni, 26 Noiembrie 2012 00:00
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
Campanie VL - Afacerea ta: "Fabrica" de ambarcaţiuni de agrement. Piaţa luxului nu a dispărut (GALERIE FOTO) Foto: Vasile Caburgan
  • Românii îşi cumpără bărci de agrement, chiar dacă nu atât de multe ca în anii trecuţi * Absolvenţi de Nave care să poată învăţa cum se construiesc ambarcaţiunile uşoare sunt cu sutele, în Galaţi * Totuşi, avem doar patru-cinci firme care fac bărci de agrement

Locuim la doar câţiva paşi de Dunăre, aşa că avem unde să navigăm! Şi chiar dacă e criză, s-o recunoaştem: gălăţenii care îşi permit să cheltuiască vreo câteva mii de euro după bunul plac, doar ca să-şi facă ziua mai frumoasă, nu se numără, încă, pe degetele de la o mână. Un atelier de construcţii pentru ambarcaţiuni de agrement ar trebui, deci, să fie o afacere care să-i aducă investitorului bani grei, într-un timp scurt. Mai ales că se anunţă şi investiţii de milioane de euro în agrementul pescăresc, pe Siret şi Prut, printr-un proiect implementat de Consiliul Judeţului. Va fi, deci, mare nevoie şi de bărci, în Galaţi.
Pe piaţă construcţiilor de ambarcaţiuni există, însă, doar vreo patru-cinci firme autohtone active, unele mai mari, altele mai mici. De ce nu se apucă niciunul dintre zecile de absolvenţi de Nave din promoţiile fiecărui an de costruit ambarcaţiuni de agrement ? Nu neapărat din cauză că românii nu mai caută bărci. Adrian Caramatescu, administrator la SC Plasma SRL, ne spune că motivul e altul: dintr-o astfel de afacere nu te îmbogăţeşti, aşa cum visează să facă mulţi dintre tinerii investitori. În atelier, banii nu se fac nici uşor, nici repede şi e nevoie de multă pasiune şi de multă muncă pentru a-ţi mulţumi clienţii. "Nu strângi averi, dar ai satisfacţia că ceea ce gândeşti astăzi poţi pune în practică peste o săptămână, o lună sau un an", apreciază Adrian Caramatescu.

Cine a creat SC Plasma SRL şi când

Capitalul cu care s-a înfiinţat firma, în urmă cu mai bine de 15 ani, a fost echivalentul a circa 10.000 de euro. Între timp, investiţia iniţială ar ajunge la aproximativ 30.000 de euro sau chiar mai mult, pentru cine şi-ar deschide un astfel de business. Fondatorul firmei a fost Constantin Caramatescu, tatăl actualului administrator, Adrian Caramatescu, acum în vârstă de 34 de ani şi care a preluat businessul în 2001, după absolvirea Facultăţii de Nave. Atelierul în care se construiesc ambarcaţiunile se întinde pe 1.000 de metri pătraţi, iar suprafaţa toală aflată în proprietatea firmei şi destinată acestei afaceri este de 2.150 de metri pătraţi.
"N-am numărat niciodată bărcile pe care le-am construit. Cred că sunt, totuşi, peste 10.000, de la deschiderea firmei. Au fost perioade, ca aceea din 2007-2008, în care am construit aproape 200 de bărci Laguna 480, unul dintre cele mai vândute modele ale noastre. Terminam o barcă la două zile", îşi aminteşte administratorul SC Plasma SRL. Înainte de criză, firma a avut şi 45 de angajaţi. În prezent are doar 18, dar numărul lor ar putea creşte odată cu dezvoltarea unei noi ramuri a afacerii.

Inovaţie şi adaptare la cerinţele clientului

SC Plasma SRL are în ofertă, în acest moment, circa 15 modele. Pornind de la ambarcaţiuni uşoare, care au preţuri de bază de 450 de euro, se ajunge până la cele mari, de agrement, care pot costa şi peste 46.000 de euro. Atunci când piaţa o cere, fondatorii SC Plasma SRL se întorc la planşa de proiectare şi creează modele noi.
"Oricât de mult ai şti despre meseria asta, suprize pot apărea, iar dezvoltarea unui nou model este întotdeauna o provocare. Vorbim despre munca de proiectare, despre crearea unei matriţe din lemn şi, bineînţeles, despre fabricarea unui prototip pentru teste. Abia apoi, când toate detaliile au fost puse la punct şi toate obstacolele depăşite, vine construcţia propriu-zisă a modelului care urmează să fie vândut. Nu scoatem modele noi chiar în fiecare an, dar atunci când vedem că mai mulţi clienţi ne cer lucruri similiare pe care noi nu le-am inclus încă în ofertă, reîncepem munca de creaţie! Acum lucrăm, spre exemplu, la o ambarcaţiune pentru intervenţii de urgenţă. Nu cred că s-a mai construit aşa ceva în România până acum. Dar a fost o provocare pe care noi am acceptat-o”, ne spune Adrian Caramatescu.
Gama de servicii se completează tot în funcţie de cererile proprietarilor de ambarcaţiuni. "Asigurăm şi service şi toate lucrările de întreţinere şi transport. Dacă nu le-am face noi, clienţii şi-ar găsi alţi furnizori de servicii, aşa că trebuie să ne adaptăm ceinţelor pe care le au ei. Încercăm, de asemenea, prin intermediul unor dealeri din ţară, să externalizăm, într-un fel, partea de comerţ şi să ne concentrăm mult mai mult pe procesele de producţie", apreciază administratorul PLASMA SRL.
Cea mai mare ambarcaţiune creată în atelierul gălăţenilor a avut peste 17 metri lungime şi este folosită, în prezent, de o firmă de comerţ din Tulcea. Produsele SC Plasma SRL au ajuns şi proprietatea grănicerilor şi jandarmilor, dar şi până în Italia sau chiar în Islanda.

Cheltuieli lunare de mii de euro

Într-un atelier de producţie se consumă curent electric din belşug şi e nevoie de încălzire şi de ventilaţie. Oamenii trebuie plătiţi, iar mâna de lucru calificată sau în curs de calificare în hală nu e deloc ieftină. Apoi, automobilele trebuie să fie destul de puternice pentru a putea asigura transportul bărcilor. Iar maşinile mari presupun taxe şi consum de carburant pe măsură! "Cu totul, putem spune că întreţinerea lunară a afacerii se ridică pe puţin la câteva mii de euro. Asta, în condiţiile în care pot trece şase-şapte luni între momentul în care începi să creezi un nou model de barcă şi cel în care o vinzi şi eşti plătit. Materialele, care nu sunt ieftine, se pot importa sau le putem cumpăra de la distribuitori autorizaţi din Bucureşti. Per total, nu avem nici cele mai mari, nici cele mai mici preţuri de pe piaţa de profil", a declarat Adrian Caramatescu. Cifra totală de afaceri a firmei, pe anul trecut, a depăşit 1.300.000 de lei.

Atelier pentru manechine din fibră de sticlă

De curând, SC Plasma SRL a câştigat perspectiva dezvoltării şi în domeniul fabricării articolelor din fibră de sticlă. Un partener geman doreşte să îşi desfăşoare toată producţia de manechine aici şi să facă din sediul firmei un centru de producţie din care produsele finite să nu mai treacă prin Germania, ci să poată lua direct drumul clienţilor din alte state. "Acest lucru implica o extindere a activităţii, dar şi una a spaţiului de lucru. Probabil vom mai construi un etaj pentru hală. Astfel, producţia de ambarcaţiuni va rămâne la parter, iar cea de manechine se va desfăşura la nivelul superior", conchide administratorul SC Plasma SRL. Semn că cine se gândeşte mai mult la ce produce şi cum decât la sumele încasate rezistă pe piaţă şi poate chiar să se dezvolte!


Fişa afacerii
Investitori: Constantin Caramatescu şi Adrian Caramateascu (actualul administrator al firmei)
Domeniu de activitate: construcţie de ambarcaţiuni şi articole din fibră de sticlă
Investiţie iniţială: echivalentul a circa 10.000 de euro în anul 1994. Circa 30.000 de euro, pentru cine ar vrea să investească astăzi într-o astfel de afacere
Spaţiu: 2.150 metri pătraţi, proprietatea firmei; hala de producţie de 1.000 metri pătraţi
Cheltuieli de administrare: câteva mii de euro pe lună
Număr de angajaţi: 18
Planuri de extindere: dezvoltarea producţiei de manechine din fibră de sticlă

Citit 3387 ori Ultima modificare Duminică, 25 Noiembrie 2012 17:09

6 comentarii

  • postat de Adrian Marți, 27 Noiembrie 2012 11:16 Link la comentariu
    0
    0

    IBEX-ul este un targ de materiale, accesorii, soft de proiectare si tehnologii de punere in opera a diverselor materiale conventionale si neconventionale, destinat in special pietei nord americane. METS din Amsterdam este mai vast, mai divers, cu mai multe produse prezentate, si parca mai mare decat IBEX, din punctul de vedere al meu, ca vizitator al amandurora. Trebuie totusi sa luam in considerare ca IBEX se adreseaza unui teritoriu de cateva zeci de ori mai vast decat METS, si participarea la aceasta expozitie este probabil prohibitiva unor producatori din diverse colturi ale continentului, pe cand densitatea mult mai mare de vizitatori de la METS incurajeaza participantii din mai multe colturi ale lumii sa expuna aici. Sunt si foarte multi producatori americani de ambarcatiuni de diverse marimi care au inchis productia, efectul pensionarii baby-boom-ului de dupa razboi, norme drastice de securitatea muncii si prevenirea poluarii, insa cel mai acut invazia produselor chinezesti care au decimat orice concurenta, efect al unei strategii deosebit de prost gandite chiar de marii producatori de ambarcatiuni americani.

    Multumesc pentru urari, le doresc tuturor sanatate si sa faca in viata ceea ce le place, pentru ca satisfactia este mai mare decat cea financiara si de mai lunga durata.

  • postat de jeje Luni, 26 Noiembrie 2012 22:01 Link la comentariu
    0
    0

    bai carcotasior puneti si voi osul la treaba si faceti ceva...tot respectul pentru niste oameni care au riscat, au muncit si realizat ceva...ca e la negru, ca e la gri...hai sa fimn seriosi

  • postat de un barcagiu Luni, 26 Noiembrie 2012 16:29 Link la comentariu
    0
    0

    Multumesc pentru raspuns, Adrian. Intr-adevar, sunt mai multe cazuri in care traducerea s-a facut defectuos, insa din fericire un navalist intelege despre ce e vorba. Totusi, pentru siguranta, cred ca e mai bine de facut rost de variantele in engleza ale standardelor. Ar trebui totusi semnalat la ASRO, cu atat mai mult cu cat e penibil sa apara asemenea erori intr-un standard industrial.

    Oricum, e bine ca au fost si navalisti galateni in comisie, si cred ca ai facut o treaba buna fiindca te-ai implicat, drept pentru care iti multumim. Poate vreodata ne spui cate ceva pe scurt si despre IBEX, care e Mecca barcagiilor profesionisti.

    Nu stiu daca la ambarcatiuni din fibra chiar e nevoie de normele GL sau Veritas, daca ANR-ul considera suficiente prevederile ISO. Mai ales ca pana la HG 2195/2004, singurele reguli erau cele ale RNR-ului, si n-am auzit de vreo barca scufundata :).

    Apropo, o mica mentiune: sa stii ca rasina de la Camelia care ti-a incretit asta vara gelcoat-ul nu are nimic, cred ca de vina a fost mai curand gelcoat-ul folosit. Si eu am patit mai demult asa ceva, dar exclusiv din cauza gelcoat-ului, iar in vara care a trecut am lucrat din greu cu rasina de la Camelia, fara sa nici o problema cu incretirea gelcoat-ului. Mi-a placut foarte mult rasina respectiva, mai ales datorita gradului bun de parafinare.

    Ma bucur ca putem discuta pe aceasta pagina din Viata libera si lucruri interesante, fiindca in ultima vreme prea multa lume e pornita numai pe ponegrit. Salutari si mult succes in continuare ;).

  • postat de Adrian Luni, 26 Noiembrie 2012 10:51 Link la comentariu
    0
    0

    Evidenta este, in contabilitate, dar nu le tin minte pe de rost, asa cum nici unul care construieste pavele din beton nu poate sa iti raspunda prompt la intrebarea cate pavele a turnat din 1994 incoace.Ambarcatiunile produse de noi sunt inseriate, evidenta este foarte stricta, ca la un producator de automobile.
    Traducerile standardelor ISO au fost facute de o comisie din care am facut parte, la inceput, apoi insa conditiile de desfasurare a intalnirilor au fost schimbate, si comisia se intrunea la Bucuresti, desi mai multi membri erau din Galati. Timpul alocat acestor traduceri era destul de mare, participarea la aceasta comisie presupunea si achitarea unei cotizatii din partea mea (nu eram remunerat, insa plateam ca sa fiu membru al comisiei), aparuse si necesitatea deplasarii periodice la Bucuresti drept pentru care am fost nevoit sa renunt la aceasta participare care imi era placuta dealtfel. Standardele sunt traduse relativ corect, probabil sunt unii termeni folositi ambiguu care deranjeaza rigurozitatea inginereasca specifica, insa ele trebuiesc privite ca un ansamblu de norme tehnice care sa ghideze constructorul in directia unei constructii de o siguranta in exploatare minim acceptata. Evident, normele similare ale GL, BV sau DNV sunt mult mai riguroase si mai drastice, si cine doreste sa faca avizarea conform acestor standarde este ajutat de birourile locale ale acestor organizatii de supraveghere.

  • postat de doru Luni, 26 Noiembrie 2012 07:35 Link la comentariu
    0
    0

    Caramatescu "N-am numarat niciodata barcile pe care le-am construit"
    Nici nu treuie sa le numeri. In schimb trebuie sa ai o evidenta contabila foarte clara din care sa reiese acel numar de comenzi primite si executate. Asta in situatia in care totul a fost construit legal

  • postat de un barcagiu Luni, 26 Noiembrie 2012 07:08 Link la comentariu
    0
    0

    Salut Adrian, felicitari si spor la treaba. Nu vreau sa sune a repros, dar daca tot esti navalist cu acte, ai fi putut contribui ca standardele ISO aplicabile la ambarcatiuni sa fie traduse corect in romaneste. Mai ales ca ai fost in comisia care le-a tradus si implementat. Cred ca a fost totusi o scapare a "greilor" comisiei.

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare şi pot angaja răspunderea civilă şi/sau penală a autorului acestora.