Scufundarea Combinatului Siderurgic are efecte devastatoare pentru porturile gălăţene

Scufundarea Combinatului Siderurgic are efecte devastatoare pentru porturile gălăţene
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Reducerea producţiei la Arcelor Mittal a dus şi la diminuarea drastică a traficului de mărfuri prin porturile dunărene * Două milioane de tone de marfă mai puţin transportate în 2012 faţă de anul trecut * Chiar şi în condiţii de criză, Portul Mineralier rămâne baza transporturilor navale * Dependenţa porturilor de combinat nu poate fi „tratată” decât prin diversificarea fluxurilor de mărfuri şi îmbunătăţirea infrastructurii


Traficul naval prin porturile dunărene traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimii ani, iar navele pe Dunăre aproape că au devenit rara avis. Potrivit datelor centralizate de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, prin porturile Galaţi, Tulcea şi Brăila s-a înregistrat în luna noiembrie un trafic de mărfuri de doar 850.000 de tone, în condiţiile în care, în aceeaşi perioadă a anului trecut se depăşea ştacheta de un milion de tone marfă! Nici pe decembrie lucrurile nu se anunţă cu mult mai strălucite, iar dacă traficul se va menţine tot undeva la 800.000 de tone, atunci ar fi bine... Trăgând linie, anul 2012 se va încheia pentru porturile administrate de APDM Galaţi cu un trafic total de aproximativ 8,6 milioane de tone, cu două milioane de tone mai puţin faţă de anul trecut!

„Cauza principală a scăderii traficului este diminuarea producţiei în Combinatul siderurgic Arcelor Mittal. Din păcate, dependenţa porturilor gălăţene de activitatea combinatului este o „boală” mai veche ce nu poate fi „tratată” decât prin diversificarea fluxurilor de marfă. Acum, dacă în combinat lucrurile merg bine, merg şi porturile bine. Dacă în combinat se produce mai puţin, atunci se reduc şi fluxurile de materii prime şi cel de produse finite”, ne-a explicat directorul general al APDM Galaţi, Marius Ciubrei.

În acest context, este suficient să amintim că, în ultima lună, aproape jumătate din traficul de mărfuri, respectiv 388.691 tone este reprezentat de produsele minerale brute, urmate de minereurile de fier (175.548 tone). Un flux ceva mai consistent mai este atras doar de combinatul de alumină din Tulcea, spre care se îndreaptă cea mai mare parte a minereurilor neferoase (111.579 tone). La capătul celălalt al fluxului tehnologic din combinat, o parte consistentă a fluxurilor de marfă din porturi este reprezentată de laminate, cu un total de 80.826 tone. La mare distanţă se află celelalte categorii de mărfuri: cereale (29.890 tone), fier vechi (23.434 tone), seminţe şi uleiuri (10.831 tone), combustibili solizi (7.569 tone), produse petroliere (5.499 tone) etc.

Mai puţine nave în porturi

Traficul prin porturile administrate de APDM Galaţi a scăzut deopotrivă pe sectorul fluvial şi cel maritim. Astfel, prin porturile dunărene au trecut în ultima lună doar 453 de nave, faţă de 620 de nave în aceeaşi perioadă a anului trecut. Cea mai drastică reducere a fost pe traficul maritim. Doar 28 de nave maritime au trecut prin porturi în ultima lună, faţă de 63 de nave în aceeaşi perioadă a anului trecut. Fluxurile de marfă au fost aproape înjumătăţite, la doar 111.294 tone marfă. În aceste condiţii, predominant a fost traficul fluvial. Chiar dacă numărul de nave a scăzut de la 557 la 415, mărfurile transportate au totalizat 739.633 de tone, nu cu foarte mult sub nivelul de 802.353 tone înregistrat anul trecut.

Transporturi la cota de îngheţ

Strict la nivelul porturilor din Galaţi, principalele fluxuri de mărfuri din ultima lună au trecut prin Portul Mineralier, cu un total de 335.754 tone marfă. Pe locurile următoare s-ar afla Port Bazinul Nou, cu un trafic de 29.748 tone marfă şi Port Docuri, cu 15.413 tone marfă. La nivelul Unicom Oil Terminal s-a înregistrat un trafic de 8.550 tone. Pe lângă diminuarea fluxurilor de marfă, în prezent porturile trebuie să facă faţă şi vitregiilor iernii. „Activitatea în porturi de desfăşoară cu greutate, în special din cauza vântului puternic care face dificilă apropierea navelor de dane şi îngreunează operaţiunile de încărcare-descărcare. Deocamdată activitatea nu a fost întreruptă, dar totul ţine şi de evoluţia condiţiilor meteorologice”, a precizat directorul APDM Galaţi, Marius Ciubrei. Perspectivele pentru anul 2013 sunt, deocamdată, mai degrabă rezervate, a mai arătat reprezentantul APDM Galaţi. Rămâne de văzut cât de aspră va fi iarna şi dacă se vor repeta condiţiile extreme de care navigatorii au avut parte iarna trecută, când s-a ajuns chiar până la paralizarea totală a traficului. Dar, dincolo de asta, cheia revigorării porturilor rămâne atragerea de noi fluxuri de marfă. „Am avut deja o serie de discuţii cu operatorii portuari şi se are în vederea atragerea în zonă de noi firme care să ducă la creşterea fluxurilor de mărfuri generale. De asemenea, încercăm să promovăm şi noi o serie de proiecte care să îmbunătăţească legătura porturilor cu calea ferată şi căile rutiere, dar şi modernizarea danelor”, a arătat directorul general al APDM Galaţi. Una peste alta, estimările privind traficul de mărfuri pe 2013 ar fi de 8,7 milioane de tone, teoretic în uşoară creştere faţă de acest an. Rămâne însă de văzut dacă, în contextul economic actual al zonei Galaţi-Brăila, estimarea nu este prea optimistă.

Citit 3860 ori Ultima modificare Luni, 21 Ianuarie 2013 16:59

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.