Campania VL „Ei ţin Galaţiul în viaţă!”/ Firma gălăţeană care lucrează cu cele mai mari şantiere navale ale lumii

Campania VL „Ei ţin Galaţiul în viaţă!”/ Firma gălăţeană care lucrează cu cele mai mari şantiere navale ale lumii
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

* Ship Design Group a reuşit, în două decenii de activitate, să-şi formeze un portofoliu de peste 200 de contracte în şantiere navale din întreaga lume * Avantaje şi valoare adăugată cu inginerie „la cheie” * Proiectare susţinută prin investiţii şi activităţi de cercetare


Proiectarea navală rămâne una dintre puţinele direcţii economice în care, în ciuda turbulenţelor de tot felul, Galaţiul are un potenţial ridicat. O dovadă în acest sens este Ship Design Group, o companie ridicată de la zero de echipa de ingineri proiectanţi condusă de Vasile Giuglea. În prezent, compania are un colectiv format din 60 de angajaţi, capabili să abordeze chiar şi cele mai complexe proiecte navale.

Începuturile companiei

Pasul spre mediul privat a fost făcut de Vasile Giuglea în 1991, când din postura de cadru didactic al Universităţii din Galaţi a reuşit, împreună cu câţiva colegi, să pună bazele OPACS, axată pe inginerie navală. „Acest fel de iniţiativă a mai aparţinut şi altor persoane, iar în 1994, când lucrurile au început să se mai aşeze, mai mulţi din domeniu ne-am decis să facem un lucru la un nivel superior şi ne-am unit forţele, de aici şi denumirea de „grup” din Ship Design Group (SDG).

La început, numele noastre şi valoarea noastră de profesionişti au contat mai mult pentru a obţine anumite contracte, apoi, pas cu pas, am construit numele firmei, care acum, zicem noi, e mai important decât numele persoanelor care o reprezintă”, ne-a declarat managerul SDG, Vasile Giuglea. Dacă la început firma era orientată mai degrabă spre piaţa locală, treptat SDG a început să se deschidă spre piaţa externă. „Interesant era că lumea din afara ţării nu prea cunoştea performanţele industriei navale gălăţene, noi, ca specialişti, fiind până la urmă un produs al acestei industrii” ne mărturiseşte Vasile Giuglea.

Proiecte la cheie

În cei aproape 20 de ani de la înfiinţare, SDG a reuşit să-şi treacă în portofoliu peste 200 de proiecte. E vorba atât de nave sută la sută noi, cât şi de unele proiecte de modernizare sau conversie ale unor tipuri de nave. În ceea ce priveşte clienţii, SDG a depăşit cu mult graniţele ţării, proiectele realizate la Galaţi fiind puse în practică, în proporţie de 80-90 la sută, în şantiere din întreaga lume, din Olanda şi Norvegia până în Pakistan, India şi Egipt, din China şi Vietnam până în Brazilia. „Unul dintre avantajele noastre este acela că putem oferi proiecte complete, începând cu etapa de concept, proiect tehnic şi proiect de detaliu, şi uneori „la cheie”, însemnând atât proiectarea completă, cât şi consilierea armatorului în alegerea şantierului naval, supravegherea construcţiei, realizarea probelor, până la predarea finală a navei”, a arătat managerul SDG.

Evoluţia afacerii

Chiar dacă firma a avut o evoluţie ascendentă, compania a trecut şi prin vremurile „furtunoase”. „Până în 2009-2010, am avut o evoluţie ascendentă. Pe fondul crizei economice şi al restrângerii de activitate din industria navală, au urmat doi ani dificili, care au afectat activitatea companiei. Cu toate acestea, niciun angajat nu a fost concediat, iar activitatea a fost direcţionată spre diversificarea competenţelor şi lărgirea adresabilităţii către clienţi şi tipuri de nave noi. Din 2012-2013, am început să ne revenim, iar 2014 va însemna practic revenirea la normal. Una peste alta, am încheiat 2013 cu o cifră de afaceri şi un profit aproape de valorile normale”, ne-a explicat managerul SDG. Acesta a precizat că, în ceea ce priveşte bugetele publice, compania a plătit în 2013 taxe şi impozite totalizând 3,1 milioane de lei.

Mai trebuie spus că SDG a reuşit să depăşească perioada dificilă graţie capacităţii de a participa la proiecte complexe, la nave cu valoare adăugată mare. „Pe anumite tipuri de nave - portcontainere, vrachiere - mai simple ca proiectare, centrul de greutate al industriei navale s-a mutat spre Extremul Orient. Dar sunt tipuri de nave - precum platformele de foraj, cele care instalează cabluri sau conducte submarine, navele de croazieră - cu un nivel tehnologic foarte ridicat şi, implicit, proiecte cu valoare adăugată mare. E segmentul pe care dorim să avem o contribuţie şi mai mare”, a arătat Vasile Giuglea.

Cercetare cu caracter aplicativ

Un rol în potenţarea SDG l-a avut implicarea companiei în activităţile de cercetare. De altfel, experienţa de întreprinzător a lui Vasile Giuglea s-a împletit o perioadă şi cu cea de cadru universitar, lector la Facultatea de Mecanică. „Am rămas preocupaţi în special de cercetarea cu puternic caracter aplicativ. Din 2005, ne-am implicat şi în proiectele cu finanţare europeană şi sunt în jur de şase, şapte proiecte la care am luat parte. Anul acesta sunt două proiecte în derulare în care SDG este parte a echipei de cercetare. Primul este programul MOVEIT, ce vizează modernizarea şi ridicarea nivelului tehnologic al navelor fluviale, iar al doilea este ADAM 4 EVE, ce are mai multe componente, orientate în esenţă pe cercetarea unor noi forme în scopul reducerii consumurilor de combustibili prin scăderea rezistenţei la înaintare a navelor”, a precizat managerul SDG.

Stimularea investiţiilor

În opinia managerului Vasile Giuglea, experienţa SDG demonstrează că gălăţenii pot fi competitivi chiar şi pe o piaţă globalizată precum cea a industriei navale. „Desigur, trebuie păstrat un nivel ridicat. În ceea ce ne priveşte, cam tot profitul realizat de firmă s-a reinvestit. În total, e vorba de aproximativ patru milioane de euro. De altfel, şi în prezent avem în curs de derulare o investiţiei în realizarea unui sediu nou, la Vânători, unde vom avea posibilitatea să ne creştem capacitatea de proiectare cu încă 120 de angajaţi. Nu va fi un proces de scurtă durată, ci o creştere temperată şi solidă, bazată pe comenzi, într-o activitate în care gălăţenii au dovedit că au un ridicat potenţial creativ”, a arătat managerul SDG.

Stimularea investiţiilor este, de altfel, şi principala aşteptare pe care managerul SDG ar avea-o din partea autorităţilor publice. „În opinia mea, scutirea de impozitare pe profitul reinvestit este cea mai bună cale de a stimula mediul de afaceri. Firmele au început să se aşeze, oamenii chiar vor să creeze societăţi cu o dezvoltare durabilă. Prin urmare, cred că fiecare, la locul lui de muncă, trebuie lăsat să-şi gândească strategiile de dezvoltare şi să fie stimulat să le urmeze. Iar scutirea de impozit a profitului reinvestit ar fi cel mai bun stimulent. E drept că o astfel de măsură, pe termen scurt, ar avea, poate, un impact negativ la buget, dar pe termen lung, prin dezvoltarea mediului privat, beneficiile vor fi mai mari.”

Tipuri de nave proiectate de SDG

Activitatea de proiectare a SDG este concentrată în special în jurul navelor de tip „offshore support vessels” (nave suport - n.r.). În prezent, SDG lucrează la mai multe proiecte aflate în diverse stadii de evoluţie, printre care un cable-layer şi un pipe-layer. Tot după proiectele inginerilor gălăţeni se realizează în prezent, la Brăila, o navă de supraveghere pentru Marea Caspică, iar la Mangalia o navă pentru cercetări hidrografice, acestea fiind în întregime concepute de către Ship Design Group.

Profil de manager/ Vasile Giuglea

În vârstă de 60 de ani, Vasile Giuglea s-a dedicat exclusiv ingineriei navale. Absolvent al Facultăţii de Nave din Galaţi, Vasile Giuglea a fost inginer la ICEPRONAV, dar şi lector la Facultatea de Mecanică, catedra de Mecanică şi Rezistenţa Materialelor. Din 1994, conduce Ship Design Group.

Fişa afacerii

Înfiinţată în 1994, compania Ship Design Group este specializată în ingineria navală şi consultanţa tehnică legată de aceasta. Compania are 60 de angajaţi. În 2013, a obţinut o cifră de afaceri de 1,9 milioane de euro şi un profit net de 300.000 euro. Firma a plătit, anul trecut, taxe şi impozite totalizând 3,1 milioane de lei.

Citit 6713 ori Ultima modificare Marți, 18 Martie 2014 19:25

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.