PARCUL AUTO gălăţean ÎMBĂTRÂNEŞTE pe zi ce trece. AM CUMPĂRAT încă 4.000 de MAŞINI UZATE
Foto: Foto Bogdan Codrescu - arhiva "Viaţa liberă"

PARCUL AUTO gălăţean ÎMBĂTRÂNEŞTE pe zi ce trece. AM CUMPĂRAT încă 4.000 de MAŞINI UZATE
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În primele nouă luni ale anului, aproape 90 la sută dintre maşinile înscrise în trafic s-au cumpărat la mâna a doua * Statul vrea să ne încurajeze să achiziţionăm automobile noi taxându-ne excesiv pentru cele rulate * Ce maşini preferă gălăţenii, în 2014


La începutul acestui an, parcul de autoturisme al judeţului noastru era compus din 109.136 de maşini, dintre care peste 90 la sută deja rulate la înscrierea în trafic, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Din păcate, procesul de îmbătrânire a parcului a continuat, în ritm accelerat şi în 2014.

Aşa cum e şi firesc, gălăţenii vor maşini frumoase şi puternice, dar economice în acelaşi timp, fără însă a şi le putea permite noi, din showroom-uri. Concret, în primele nouă luni ale acestui an, s-au înmatriculat aproape 4.000 de vehicule, iar cele mai multe dintre ele erau, evident, la mâna a doua. Creşte numărul maşinilor vechi înmatriculate în judeţ, în ciuda faptului că legile româneşti descurajează adesea cumpărarea de autoturisme la mâna a doua, stipulând taxe mai mari tocmai pentru automobilele care se caută, în prezent, pe piaţa second hand.

Din păcate, gălăţenii nici nu prea au, la ora actuală, motive să tragă speranţe că îşi vor putea permite mai multe maşini noi prea curând, de vreme ce nu se anunţă o creştere a nivelului de trai în viitorul previzibil. Poate doar cei care nu-şi doresc mai mult decât o Dacie să spere la autoturism nou, alături de gălăţenii care n-au mai deţinut niciodată un automobil şi au şanse să se încadreze în programul «Prima Maşină»…

Câte maşini s-au înmatriculat

Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România, în prezent, numărul maşinilor second-hand care intră pe piaţă îl depăşeşte de trei ori pe cel al maşinilor noi. La Galaţi, stăm mult mai prost! Doar circa 11,5 la sută dintre autoturisme sunt noi. Spre exemplu, anul trecut doar, din datele DRPCIV, doar 1.409 erau mai noi de doi ani. În acest an, din circa 4.000 de maşini înmatriculate din ianuarie şi până în septembrie, doar 460, adică 11,5 la sută, au fost noi. Cele mai multe înmatriculări de maşini nerulate s-au înregistrat în luna iulie (cele 90 de autoturisme noi reprezentând aproape o şesime din totalul înscrierilor în trafic din lună), iar cele mai puţine s-au înmatriculat în februarie, când doar 30 de automobile noi au ieşit pe străzi cu numere de Galaţi.

Ce autovehicule preferă gălăţenii

De departe, marca aflată pe primul loc în topul preferinţelor gălăţenilor rămâne şi în acest an Volkswagen. S-au înmatriculat, în cursul primelor nouă luni ale anului, nu mai puţin de 961 de autoturisme cu această marcă. Evident, peste 90 la sută dintre ele, erau la mâna a doua. Modelele preferate sunt cele din gama Golf, produse în diverşi ani. Urmează, în acelaşi top al preferinţelor, marca Opel cu 698 de autoturisme înmatriculate în primele nouă luni ale anului şi Ford cu 649 de autoturisme noi şi second-hand înscrise în trafic, în aceeaşi perioadă.

Citeşte şi: Ce maşini şi-au luat gălăţenii în 2013 / Ai, n-ai bani, volan tot îţi trebuie!

Nu sunt de neglijat, din punct de vedere al poziţiei de piaţă, nici Skoda sau Hyundai, dar numărul gălăţenilor care le preferă este ceva mai mic. Maşinile nemţeşti de lux, cum ar fi Mercedes, BMW sau Audi, au cota lor de piaţă, dar numărul de înmatriculări nu depăşeşte, cel mai adesea, 20 de unităţi noi şi second-hand lunar, asta şi din cauza preţurilor prohibitive pentru mare parte din plaja de potenţiali cumpărători.

Cum stau lucrurile, în ţară

Potrivit APIA, în cursul primelor zece luni ale acestui an vânzările de automobile, la nivel naţional, au crescut cu peste 25 la sută, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. La nivel local, creşterea nu prea s-a simţit. Numărul maşinilor nou înmatriculate în primele nouă luni ale acestui an nu diferă cu mult faţă de raportările din aceeaşi perioadă a anului trecut. Mai exact, în perioada ianuarie-septembrie a acestui an s-au înmatriculat 3.988 de maşini, în vreme ce, în aceeaşi perioadă a anului trecut, se înscriseseră în trafic 3.851 de autoturisme.

Dacia face piaţa de nou

Când spui maşină cumpărată de nouă, în Galaţi, spui – în cele mai multe dintre cazuri – Dacia. Cifrele o demonstrează. Din totalul de 460 de maşini noi înmatriculate, mai bine de jumătate - 234, mai exact – au fost Dacii. Din acest punct de vedere, piaţa auto a Galaţiului nu e cu nimic diferită faţă de cea românească, în general. Potrivit APIA, cea mai vândută maşină din primele nouă luni ale acestui an, în România, a fost Dacia care a livrat 20.213 de unităţi (32,9 la sută din total), urmată de Volkswagen (6.369 unităţi / 10,4 la sută din total), Skoda (5.742 unităţi/ 9,4 la sută din total), Ford (4.365 unităţi/ 7,1 la sută din total), Renault (4.188 unităţi / 6,8 la sută la sută din total) şi Opel (2.786 unităţi /4,5 la sută din total).

Statul vrea să renunţăm la second-hand 

Teoretic, statul – cel care stabileşte cât stabileşte cât ar trebui să plătească proprietarii de maşinilor către bugetul naţional – îi dezavantajează, cel mai adesea, tocmai pe gălăţenii care vor să-şi cumpere maşini de generaţie mai nouă, dar la second-hand. Spre exemplu, cu toate calculele şi justificările oferite de stat, taxa pentru o maşină echipată cu euro 3 este mai mare decât pentru una cu echipare euro 2. Or, euro 3 au în echipare cele mai multe maşinile nemţeşti de generaţie 2005-2006, adică tocmai cele mai avantajoase sub aspect calitate-preţ, în acest moment, deci şi cele mai căutate. Apoi, posesorii de maşini cu filtru de particule – care poluează mai puţin în oraş – nu primesc mari înlesniri la taxele şi impozitele maşinii. Nu în ultimul rând, de cota de emisii de CO2 – cel mai relevant factor atunci când vine vorba despre cât de mult poluează o maşină – nu se ţine cont pe cât ar trebui atunci când vine vorba despre calcul cuantumului de plată către stat.

Evident, pentru fiecare dintre aceste elemente, experţii care au întocmit legea au justificări. Realitatea rămâne, însă, neschimbată: statul vrea să-i forţeze pe gălăţeni, ca şi pe toţi ceilalţi români, să-şi cumpere maşini noi. Asta, în condiţiile în care cei mai mulţi îşi cumpără automobile second-hand nu din cauză că sunt zgârciţi, ci fiindcă atât îşi pot permite.

Mai puţine maşini de lux

Primele nouă luni ale acestui an nu le-au adus şoferilor gălăţeni cine ştie ce lux. E drept, străzile noastre sunt deja pline de BMW-uri seria 5 şi seria 7, de Mercedes-uri scumpe şi chiar circulă, prin oraş, câteva Lexus-uri. Avem chiar şi un proprietar de Audi R8. Totuşi, din datele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor (DRPCIV), cele mai luxoase maşini înmatriculate, în primele nouă ale anului, în Galaţi, au fost: un Ferrari F430 cabriolet, fabricat în anul 2007, cu motor de 478 de cai putere şi un Maserati Quattroporte, înscris în circulaţie în luna august. Pe străzile Galaţiului rula încă un Ferrari, înmatriculat în 2009. 

Citeşte şi: Primăria îşi SCHIMBĂ "rablele", printr-un contract pentru achiziţie de maşini

Citit 3108 ori Ultima modificare Duminică, 30 Noiembrie 2014 19:17

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.