ANALIZĂ VL - Gălăţenii şi-au cumpărat mai multe maşini, în primul trimestru din 2015

ANALIZĂ VL - Gălăţenii şi-au cumpărat mai multe maşini, în primul trimestru din 2015
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Nu suntem moldovenii care îşi achiziţionează cele mai multe autoturisme, dar, procentual, piaţa noastră a crescut cel mai frumos, în regiune * Majoritatea autoturismelor proaspăt înmatriculate în această perioadă sunt, însă, vechi


Piaţa auto locală se revigorează pe an ce trece. Din păcate, deşi îşi cumpără tot mai multe maşini, gălăţenii le aleg, în continuare, pe cele la mâna a doua, adesea mai vechi de zece ani, importate din ţările dezvoltate ale Europei. Nu facem a bine cumpărând astfel, pe de o parte din cauză că astfel parcul auto local îmbătrâneşte din ce în ce. Pe de altă parte, e de rău din cauză că rămâne scăzut numărul gălăţenilor care susţin activitatea producătorilor români de automobile şi ale dealerilor de nou din judeţ. Oricum ar fi însă, revigorarea parţială a pieţei auto e binevenită, pentru că acum fiecare actor din piaţă trage speranţe că o va duce mai bine, în curând. Vă spunem astăzi cum a evoluat piaţa auto locală, în primul trimestru al acestui an şi cât de îmbătrânit e parcul auto local, la doar câteva zile de la lansarea ediţiei 2015 a programului Rabla.

Vara cresc achiziţiile

Potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primul trimestru din 2013, gălăţenii îşi înscriseseră în trafic doar 984 de autoturisme. În aceeaşi perioadă a anului trecut, se înmatriculaseră 1.115 autoturisme, iar în primul trimestru al acestui an, se ajunsese deja la 1.331 de automobile înscrise în circulaţie, în primele trei luni. Numărul de maşini pe care şi le-au înmatriculat gălăţenii în primul trimestru al acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2013, este deci cu 35 la sută mai mare. Evident, tuturor acestor autoturisme care figurează ca înmatriculate în judeţul nostru li se adaugă cele care le aparţin gălăţenilor, circulă pe străzile noastre, dar sunt înmatriculate în Bulgaria sau la Tulcea.

Oricum ar fi, numărul acestora nu e chiar atât de mare încât să schimbe în vreun fel concluziile studiilor de piaţă. Creşterea raportată pentru primul trimestru e cu atât mai binevenită cu cât, în lunile de iarnă, apetitul gălăţenilor pentru cumpărarea de autoturisme e mai scăzut decât în primăvară şi vară. Putem deci să ne aşteptăm la vânzări mai mari, de luna viitoare încolo.

Judecând cu comportamentul istoric al gălăţenilor care îşi cumpără şi înmatriculează maşini, în luna iulie se cumpără şi de două ori mai multe maşini decât în ianuarie. Spre exemplu, în 2013, din datele DRPCIV, în iulie se înmatriculaseră 704 autoturisme, faţă de numai 335 în ianuarie. În 2014, tot potrivit DRPCIV, în agust se înmatriculaseră 645 de autoturisme, faţă de doar 370, în ianuarie.

Creştere semnificativă, faţă de restul Moldovei

Nu prea avem cum să comparăm, cu precizie, piaţa auto din Galaţi cu cea din Iaşi, spre exemplu, din cauză că sunt prea multe variabile. Altul e numărul de locuitori, alta puterea de cumpărare, într-un judeţ, faţă de celălalt. Încercăm astăzi, totuşi, să vă arătăm cât de multe maşini de cumpărăm noi, în comparaţie cu ceilalţi moldoveni.

În funcţie de număr de locuitori, Galaţiul e pe locul patru în Moldova, cu 519.000 de locuitori, după Iaşi (723.553 de locuitori), Suceava (614.451 locuitori) şi Bacău (583.590 de locuitori). Mai sărace în locuitori decât Galaţiul sunt judeţele: Neamţ (452.900 locuitori), Botoşani (398.932) şi Vaslui (375.151).

Din punct de vedere al numărului de maşini înmatriculate efectiv în primul trimestru al lui 2015, însă, altul e clasamentul. Aici,ocupăm abia poziţia a cincea. Cele mai multe maşini, în primul trimestru din 2015, în Moldova, şi-au înmatriculat sucevenii. E vorba despre 1.934 de autoturisme. În rest, topul judeţelor din regiunea noastră în funcţie de numărul autoturismelor înmatriculate în primul trimestru e următorul: Bacău (1.672 înmatriculări), Neamţ (1.415 înmatriculări), Galaţi (1.331 înmatriculări), Botoşani (982 înmatriculări), Vrancea (863 înmatriculări) şi Vaslui (760 înmatriculări).

Nu avem nici cei mai mulţi, nici cei mai bogaţi locuitori din Moldova, aşa că nici nu aveam cu să deţinem cele mai multe maşini. Ne-am remarcat însă prin creşterea procentuală a  numărului de maşini pe care le-am înmatriculat în primul trimestru al acestui an, faţă de primul trimestru din 2013. Iată topul creşterii, pe judeţe: Galaţi (+ 35 la sută), Vaslui (+33 la sută), Iaşi (+22 la sută), Suceava (+22 la sută), Bacău (+20 la sută), Botoşani (+14 la sută). Singurul judeţ în care numărul de autoturisme înmatriculate în primul trimestru al acestui an a scăzut faţă de aceeaşi perioadă din 2013 este Vrancea. Potrivit statisticilor DRPCIV, în acest judeţ s-au înmatriculat cu 22 la sută mai puţine maşini noi şi second hand.

Cu alte cuvinte, procentual am evoluat cel mai bine, în Moldova. Asta înseamnă nu că avem noi, gălăţenii, cele mai multe maşini, ci că piaţa noastră a început s-a mişcat cel mai bine, în comparaţie cu starea în care era acum doi ani.

Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România nu a dat, încă, publicităţii datele legate de evoluţia pieţei auto autohtone pe întreg semestrul I al anului. Totuşi, datele din ianuarie şi februarie indică faptul că vânzările de autoturisme au crescut în primele două luni ale anului cu 14,6 la sută.

Tot second-hand-ul face legea

În primul trimestru al acestui an, 92 de autoturisme dintre cele 1.331 au fost noi. Dacă ne gândim la procente, doar 6,9 la sută dintre maşinile care au îmbogăţit parcul auto local în primele trei luni ale anului au fost noi. Din piaţa locală de nou, o cotă de 40 la sută e deţinută de Dacia. Iar numărul maşinilor second hand înmatriculate tinde să crească în vară, din cauză că cele mai multe maşini „de fiţe” pe care şi le iau gălăţenii nu sunt noi.

Potrivit datelor DRPCIV, la începutul acestui an, parcul auto local arăta chiar ca un cimitir de maşini. Mai exact, doar 2,1 la sută (adică 2.474) dintre autoturismele înmatriculate în judeţul nostru au doar doi ani vechime sau puţin. Alte 7,8 la sută dintre autoturismele gălăţenilor (adică 9.017 maşini) au între trei ani şi cinci ani vechime. Cele mai multe maşini, 36 la sută (adică 41.522 de autoturisme) au între şase ani şi zece ani vechime. Multe sunt şi autoturismele care au între 11 ani şi 15 ani vechime: 28.006 la sută, adică 24 la sută. Între 16 ani şi 20 de ani vechime au 15.919 autoturisme, adică 13 la sută, iar peste 20 de ani au 18.077 de autoturisme, adică 15 la sută din totalul celor înscrise în trafic, la începutul acestui an.

Iată cum stau lucrurile, la începutul lui 2015, la nivel naţional, potrivit DRPCIV. Erau înmatriculate, în România, 4.905.630 de autoturisme. Dintre acestea, doar patru la sută (adică 197.741) aveau doi ani sau mai puţin. Încă şapte la sută (adică 373.192 autoturisme) aveau vechime între trei şi cinci ani. Cele mai multe maşini, 1.548.007 (adică 31 la sută) au vechimea cuprinsă între şase ani şi zece ani. Un procent de 25 la sută dintre maşinile românilor (1.228.941 de bucăţi) au între 11 ani şi 15 ani de la ieşirea pe poarta fabricii, iar 14 la sută dintre maşinile înscrise în circulaţie, în ţară (722.932 de autoturisme) au între 16 ani şi 20 de ani. Nu în ultimul rând, 16 la sută dintre autoturismele românilor, adică 798.817 maşini, au peste 20 de ani de când au fost fabricate.


A început programul Rabla. Guvernul a alocat 200 de milioane de lei

Citit 2452 ori Ultima modificare Duminică, 10 Mai 2015 17:30

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.