Negocieri şi nervi de… oţel | Pachet de protecţie pentru SIDERURGIA europeană

Negocieri şi nervi de… oţel | Pachet de protecţie pentru SIDERURGIA europeană
Evaluaţi acest articol
(11 voturi)

”China se duce acolo unde legile antidumping sunt mai blânde sau unde nu sunt suficient de bine legiferate", avertizează Geert Van Poelvoorde, CEO ArcelorMittal Europe - Flat Products


Pachetul de măsuri de protecţie comercială în curs de negociere la nivelul Comisiei Europene este crucial pentru protejarea viitorul industriei oţelului în faţa efectelor crizei de supracapacitate şi a importurilor la preţ de dumping pe piaţa comunitară, a declarat Geert Van Poelvoorde, CEO ArcelorMittal Europe - Flat Products, divizie din care face parte şi combinatul siderurgic de la Galaţi, în cadrul conferinţei ArcelorMittal Europe Day, desfăşurată recent la Paris. Oficialul grupului metalurgic a amintit, în acest context, de creşterea rapidă a importurilor de oţel ieftin din China, care încearcă să facă faţă unei crize de supraproducţie prin injectarea pe piaţa internaţională a unor exporturi ce depăşesc 100 milioane de tone pe an. Dintre acestea, aproape 10 la sută sunt orientate pe piaţa comunitară, inclusiv la preţuri de dumping, ceea ce pune în pericol sustenabilitatea industriei europene a oţelului.

În mod special, una dintre mizele problemei a fost dacă UE să acorde Chinei, până la finalul lui 2016, statutul de economie de piaţă, aşa cum solicita Beijingul, invocând o serie de prevederi ale acordului de asociere la Organizaţia Mondială a Comerţului (WTO). Dacă acest lucru s-ar fi întâmplat, măsurile antidumping, oricum destul de dificil de activat pe piaţa comunitară, ar fi fost practic imposibil de luat pe viitor şi ar fi îngreunat şi mai mult situaţia producătorilor europeni.

"Un pas important în acest an a fost faptul că CE a exprimat foarte clar că, în prezent, China nu este o economie de piaţă. E o veste bună, nu în ultimul rând pentru că acesta era un răspuns raţional... Dar sunt încă o serie de decizii importante legate de acest subiect. CE a făcut cunoscut, din noiembrie, că legislaţia antidumping nu va mai face distincţie între economiile de piaţă şi cele care nu sunt de piaţă. Toate economiile ţărilor membre WTO vor fi tratate la fel, cu excepţia cazurilor în care se constată că unele acţiuni duc la „distorsiuni semnificative” ale economiei. Iar pentru a gestiona aceste „distorsiuni”, Comisia va folosi o „metodologie non-standard”. Întrebarea este cum va defini CE acest concept de „distorsiune semnificativă” şi în ce va consta această „metodologie non-standard””, a subliniat Van Poelvoorde. În opinia acestuia, „distorsiunile” pe piaţă trebuie raportate la regulile WTO, iar metodologia antidumping ar trebui să fie mai fermă şi aliniată, de exemplu, celei practicate în Statele Unite.

„Este aici şi o chestiune de viteză. Lumea se mişcă foarte repede, nu şi CE… Legi antidumping sau masuri de prevenţie au fost din totdeauna, dar importurile tot cresc. (…) Ce face China? China se duce acolo unde legile antidumping sunt mai blânde sau unde nu sunt suficient de bine legiferate. Se duce unde găseşte teren slab şi se instalează acolo. Din acest motiv avem nevoie de un scut antidumping la nivel mondial, pentru că altfel nu putem face faţă vitezei cu care chinezii exportă. Trebuie să ne adaptăm", a arătat Geert Van Poelvoorde, care a precizat că, pentru acelaşi gen de produse, în UE tarifele antiduming sunt de 13-22 la sută, în timp ce în SUA sunt de 64-91 la sută.

Conducerea ArcelorMittal Europe a amintit faptul că, după un an 2015 „foarte negru” pentru industria europeană a oţelului, 2016 a venit cu o oarecare temperare a importurilor de oţel ieftin chinezesc, urmare atât a intrării în vigoare a unor măsuri antidumping la nivelul UE, cât şi a unor planuri de restructurare luate chiar de Beijing. Legat de acest ultim aspect, David Clarke, şeful de Strategii economice şi tehnologie al ArcelorMittal Europe, a arătat că autorităţile chineze au luat decizia de a contracara criza de supracapacitate prin iniţierea unui plan pe cinci ani, în urma căruia ar urma să-şi reducă producţia cu 150 milioane de tone. „Au mai fost şi în trecut astfel de tentative, cel puţin la nivel declarativ, dar de această dată lucrurile par a sta într-un mod diferit, din mai multe motive: sustenabilitatea financiară - numai în 2015 CISA (asociaţia producătorilor chinezi din siderurgie - n.r.) a avut pierderi de 10 miliarde de dolari, iar anul 2016 se va încheia cu o pierdere şi mai mare. Poluarea este o problemă din ce în ce mai mare în China şi se impun, de asemenea, măsuri urgente în acest sens. Nu au mai fost aprobate, finanţate sau construite noi unităţi de producţie. Este în derulare şi un plan de 100 milioane de dolari de reconversie profesională a personalului disponibilizat. Date fiind aceste elemente, apreciem că avem acum un plan mult mai bun şi mult mai credibil decât cele pe care le-am văzut înainte şi ne aşteptăm să aibă un impact pozitiv în ceea ce priveşte reducerea capacităţilor în exces din China. Totuşi, supracapacitatea rămâne un subiect pe termen lung - planul în sine este pe cinci ani şi nu există garanţia unui succes - prin urmare, iată de ce, odată în plus, credem că se impune luarea unor măsuri comerciale de protecţie în această perioadă de tranziţie”, a explicat David Clarke.

Comisia Europeană a făcut cunoscut că pachetul cu instrumente de protecţie comercială va fi finalizat în aproximativ două luni. Grupul ArcelorMittal s-a pronunţat pentru "o piaţă europeană a oţelului deschisă, însă cu păstrarea competitivităţii prin respectarea unor norme de concurenţă echitabile".

Citit 2214 ori Ultima modificare Marți, 20 Decembrie 2016 23:47

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.