EXCLUSIV | CRIZA DUNĂRII continuă. Armatorii şi operatorii fluviali vor să dea statul român în judecată

EXCLUSIV | CRIZA DUNĂRII continuă. Armatorii şi operatorii fluviali vor să dea statul român în judecată
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

Peste 40 de armatori navali, expeditori şi exportatori, care cumulează o cifră de afaceri de peste cinci miliarde de euro, au semnat o notificare către mai multe instituţii ale statului român în vederea iniţierii unei acţiuni în instanţă, ca protest pentru inerţia acestora în deblocarea podurilor de gheaţă formate pe Dunăre. Pe lângă pierderile uriaşe provocate companiilor, acest baraj de gheaţă ar putea duce, în cazul unei ruperi necontrolate, la inundaţii catastrofale şi inclusiv la contaminarea Dunării.  

Din 10 ianuarie, navigaţia fluvială pe sectorul km 1075 - km 175 al Dunării a fost interzisă din cauza gheţii, astfel că toată activitatea companiilor din acest sector economic a fost oprită. Şi oprită a rămas şi până acum. Inerţia autorităţilor statului român în deblocarea circulaţiei pe Dunăre este foarte aproape să fie penalizată cu o acţiune în instanţă.

„De la data interzicerii navigaţiei, AFDJ, ca singura structură de stat cu responsabilităţi în acest sens, NU a intervenit în niciun fel, NU a întreprins nicio acţiune concretă pentru spargerea podurilor de gheaţă create şi pentru asigurarea liberei navigaţii. La data redactării acestui Apel, pe mai multe sectoare ale Dunării s-au format poduri de gheaţă: Moldova Nouă - Orşova, km 448 - Olteniţa şi, cel mai periculos, cel din zona Călăraşi, către Bala-Borcea. Gheaţa a format în aval de Călăraşi un adevărat baraj, cotele din amonte fiind neobişnuit de mari în comparaţie cu restul cotelor Dunării. Ruperea necontrolată a acestui baraj de gheaţă şi eliberarea în aval a unui volum extrem de mare de apă într-un interval de timp extrem de scurt poate avea drept consecinţă, pe lângă inundaţiile catastrofale, deteriorarea construcţiilor hidrotehnice, dar şi scufundarea navelor şi ambarcaţiunilor prinse acum în gheaţă, ceea ce ar duce la pierderea mărfurilor de la bord, ceea ce ar constitui şi un potenţial risc de contaminare a apelor Dunării cu această marfă, cu materialele şi combustibilul aflate la bord. Nu în ultimul rând, sunt puse în pericol vieţi omeneşti, atât cele ale persoanelor ambarcate pe navele aflate în pericol, dar şi ale celor aflaţi în calea apelor. Soluţia imediată este spargerea blocajului/barajului existent şi asigurarea unei curgeri fluente a Dunării, astfel încât sloiurile de gheaţă să nu se poată acumula şi compacta”, se arată în documentul citat, adresat Ministerului Transporturilor, IGSU, AFDJ Galaţi, Comandamentului de Acţiune Împotriva Gheţii pe Dunăre şi Administraţiei Canalelor Navigabile.

AFDJ ar trebui să fie dotată - spun semnatarii - cu nave proprii şi utilaje necesare intervenţiei în caz de gheaţă (spărgătoare) sau apă mică (drăgi), astfel încât să poată asigura condiţii de navigaţie permanente, indiferent de anotimp şi de condiţiile hidro-meteo. „Menţionăm că AFDJ a avut în planul de investiţii, înainte de 1989, două împingătoare de 2400 HP fiecare, multifuncţionale şi cu specializare pentru spargerea gheţii (adică aveau prova întărită şi un sistem de vibraţii). Construcţia lor a început în Şantierul Naval Tulcea şi, din cauză că nu au mai fost alocate fonduri pentru finalizarea investiţiei, navele au ajuns la fier vechi în anul 2003-2004, deşi una din ele era în proporţie de 90 la sută gata. În prezent, navigaţia pe Dunăre este la mâna destinului, în funcţie de adâncimile existente în special în perioadele secetoase, sau de temperaturile foarte scăzute din timpul iernii, când Dunărea îngheaţă şi se blochează definitiv. Vă solicităm să finalizaţi proiectele de regularizare a Dunării, în condiţiile în care UE a prevăzut pentru această activitate peste 300 milioane euro”, spun armatorii şi operatorii fluviali.

Citit 6664 ori Ultima modificare Marți, 07 Februarie 2017 17:52

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.