44 de firme, o singură voce. Ce vor companiile de pe DUNĂRE de la statul român
Foto: Apelul companiilor de la Dunăre are 44 de semnatari

44 de firme, o singură voce. Ce vor companiile de pe DUNĂRE de la statul român
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Conform Convenţiei despre regimul navigaţiei pe Dunăre, semnată la Belgrad la 18 august 1948, şi Hotărârii nr. 492/2003 privind organizarea şi funcţionarea Regiei Autonome AFDJ Galaţi, România este obligată să asigure navigabilitatea pe Dunăre pe tot parcursul anului.

Spargerea controlată a podului de gheaţă din zona portului Călăraşi (unde sunt blocate zeci de convoaie), pentru deblocarea circulaţiei fluviale pe Dunăre şi împiedicarea unor posibile catastrofe, nu este singura solicitare pe care armatorii şi celelalte companii cu activitate fluvială o au la statul român. Este doar cea mai urgentă şi, dacă instituţiile abilitate în domeniu nu acţionează în consecinţă, va urma un proces în instanţă, conform unui apel-notificare semnat de 44 de companii din Galaţi şi din ţară.

După cum se ştie, AFDJ Galaţi are un singur spărgător de gheaţă, "Perseus", care acţionează preponderent pe Dunărea maritimă. În opinia semnatarilor, AFDJ trebuie ajutată ca să poată asigura permanent condiţii de navigaţie, indiferent de anotimp şi de condiţiile hidro-meteo, prin "achiziţionarea a cel puţin două spărgătoare de gheaţă fluviale desemnate exclusiv pentru Dunărea fluvială şi a echipamentului de dragaj pentru asigurarea de adâncimi minime".

Perseus, singurul spărgător de gheaţă din flota AFDJ

Semnatarii documentului citat au şi alte solicitări de la guvernul României. Printre acestea, iniţierea unui dialog permanent pe baza unor măsuri sau nevoi imediate în Strategia Dunării, unde România şi Austria sunt lideri de proiect. Companiile mai cer Certificatele de Forţă Majoră gratuite, respectiv introducerea în Codul Fiscal a principiului forţei majore în relaţia cu statul pentru companiile ce îşi desfăşoară activitatea în acest sector economic legat de Dunăre, precum şi revizuirea legislaţiei din domeniului transportului naval în sensul stimulării traficului pe Dunăre şi în porturile româneşti. Sunt cerute, de asemenea, reducerea la jumătate a taxelor de tranzitare a Canalului Dunăre - Marea Neagră, precum şi taxarea pe tona transportată, nu pe tona-capacitate, pentru toate unităţile fluviale.

Un convoi fluvial cu patru barje care transportă 7.000 tone înlocuieşte 280 de camioane de capacitate de 25 tone. Când 280 de camioane vor bloca centura Bucureştiului, după cum ameninţă semnatarii, poate că şi guvernanţii îşi vor da seama cât de importantă este Dunărea pentru descongestionarea traficului rutier.

Citit 3143 ori Ultima modificare Vineri, 10 Februarie 2017 00:58

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.