Ziua mondială a drepturilor consumatorilor. Ce trebuie să știm despre COMERȚUL ONLINE

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor. Ce trebuie să știm despre COMERȚUL ONLINE
Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

Ziua mondială a consumatorilor este marcată anual la 15 martie. Această zi a fost gândită pentru a scoate în evidenţă aspecte legate de serviciile de care beneficiază consumatorii. Ca în fiecare an, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Galaţi (CJPC) a organizat o conferinţă de presă a cărei temă a fost, de această dată, comerţul online.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost marcată pentru prima dată la 15 martie 1983, de către mişcarea consumatorilor „Consumers International”, care, în prezent, are 240 de organizaţii membre în peste 120 de ţări. Înainte de toate, CJPC a ţinut să puncteze câteva dintre drepturile consumatorilor în cazul achiziţiilor online. În primul rând, înainte de a încheia un contract online, atât pentru bunuri, cât şi pentru servicii, trebuie ca operatorul economic să ne aducă la cunoştinţă toate caracteristicile produsului şi toate cheltuielile care sunt incluse în preţ. Dreptul de returnare este de asemenea foarte important. Acesta se manifestă în 14 zile de la primirea produsului. Dacă consumatorul nu este informat de acest drept termenul de returnare este de un an.

De asemenea, ei au oferit şi câteva sfaturi pentru consumatori, dacă vor să achiziţioneze produse online. Carmen Tudor, comisar şef adjunct al CJPC Galaţi, i-a îndemnat pe consumatori să analizeze cu atenţie site-ul de pe care urmează să cumpere, să fie atenţi la toate costurile mai ales la produsele scumpe deoarece acestea pot avea taxe de curierat mari şi să ştie că, dacă cumpără de la o persoană fizică, drepturile de retur menţionate în Ordonanţa 34/2014, nu se aplică.

S-a discutat şi despre raportul pe anul trecut care arată că CJPC a rămas cu doar cinci comisari de control, dar şi că, la nivel naţional, nu sunt decât 400 de comisari de teren. Cu toate astea, aceştia au reuşit să întreprindă 1.985 de acţiuni de control încheiate cu 989 de procese verbale de constatare a contravenţiilor, valoarea totală a amenzilor fiind de 1.848.050 lei.

În ciuda aspectelor negative există şi o veste bună: consumatorii au câştigat încredere în OPC, dovadă fiind depunerea a 1528 de reclamaţii, faţă de 900 în anul 2013. Numărul de reclamaţii a crescut cu 10-15 la sută pentru că oamenii au mai multe probleme, dar sunt şi mai bine informaţi asupra drepturilor pe care le au.

Se pare că cea mai reclamată achiziţie este cea fizică, în special prestarea de servicii. Companiile de comunicaţii electronice (telefonie mobilă, cablu, internet) sunt cele mai vizate de acest aspect. Surprinzător, reclamaţiile alimentare sunt foarte puţine, în general maxim 100 pe an.

În încheiere, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului a subliniat faptul că atenţia consumatorilor trebuie să fie sporită atunci când fac o achiziţie şi că trebuie să fie conştienţi de drepturile şi obligaţiile pe care le au.

Citit 2114 ori Ultima modificare Joi, 16 Martie 2017 00:42

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.