ŞCOALA unde FOŞTII ELEVI se întorc PROFESORI PERFORMANŢI/ Cu 19 medii peste nouă la evaluarea naţională
Foto: În mijloc, cele două profesoare - Daniela Codrescu şi Viviana Oprea înconjurate de colegii de cancelarie

ŞCOALA unde FOŞTII ELEVI se întorc PROFESORI PERFORMANŢI/ Cu 19 medii peste nouă la evaluarea naţională
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

* La Slobozia Conachi sunt anul acesta 12 note peste nouă la matematică şi şapte la limba română * Nu este primul an când instituţia de învăţământ se laudă cu rezultatele notabile ale elevilor


Ne-am uitat cu atenţie pe listele admiterii în majoritatea şcolilor din mediul rural, dar şi la şcolile din cele două orăşele din nordul judeţului Tg. Bujor şi Bereşti. La majoritatea instituţiilor de învăţământ, există doar un singur elev, cel mult doi, care au note peste nouă la examenul de evaluare naţională, pentru că în fiecare comună, există câte un elev sclipitor, regele generaţiei respective, care ar învăţa carte indiferent de profesorul pe care-l are la catedră. Acolo unde sunt mai mulţi elevi care au obţinut medii peste nouă, situaţia se schimbă. Avem şi elevi care au vrut să înveţe, dar şi dascăli dedicaţi meseriei. Am încercat să-i găsim pe aceşti şlefuitori de diamante din mediul rural, pentru că ştie tot românul că una e să lucrezi cu elevii din oraş, care au acasă toate condiţiile şi alta să luminezi minţile unor copii proveniţi din familii modeste sau din case unde sărăcia îşi arată zilnic colţii.

CITEŞTE ŞI: O PROFESOARĂ din Galaţi a SCRIS pentru ziarul britanic „The Guardian"

De departe, rezultatele cele mai bune la acest capitol le are Şcoala din Slobozia Conachi, unde anul acesta sunt 12 elevi cu medii peste nouă la matematică şi şapte la limba română.

Profesorii „vinovaţi” sunt Daniela Codrescu – opt note peste nouă la matematică, Viviana Oprea – cinci note peste nouă la română, Constantin Drăgan – patru note peste nouă la matematică şi Vasilica Ciuhureanu – două astfel de rezultate la română. Dintre aceştia, trei sunt chiar foşti elevi ai şcolii, care după ani au revenit profesori aici.

„Am vrut să arăt că se poate face carte şi la ţară”

Daniela Codrescu ne povesteşte că încă de pe vremea când a urmat Liceul Pedagogic la Galaţi a încercat să dovedească faptul că şi în mediul rural sunt elevi care învaţă şi pot ajunge departe. Aşa s-a ambiţionat să facă Facultatea de Matematică la Iaşi, după care s-a întors să predea în satul natal, la şcoala în care s-a format ca om de carte. „Sunt colegă cu majoritatea foştilor mei profesori şi trebuie să-mi arăt respectul faţă de ei prin devotamentul pentru profesia pe care mi-am ales-o, dar şi ambiţia de a arăta că se poate face carte şi la ţară. Avem elevi buni, profesorii au respect faţă de părinţi şi familiile respectă cartea. N-am făcut nimic deosebit, decât că mi-am făcut treaba cu ceva har şi cu dedicaţie”, ne spune profesoara de matematică, ce face zilnic naveta de la Galaţi, luând după ea şi pe fata cea mică, înscrisă la grădiniţă în Slobozia Conachi. Susţine că tot ceea ce şi-au însuşit elevii ei s-a făcut la clasă şi prin ora de pregătire suplimentară săptămânală. Crede că este mai degrabă un profesor exigent, care nu a pus niciodată note exagerate elevilor, dar nici nu i-a depunctat nejustificat, astfel încât să le strice mediile, încercând să fie obiectivă cu toţi elevii.

Elevii şi profesorii trebuie să facă echipă

„Reţeta” magică, prin care-i mobilizezi pe elevi să înveţe cu drag, este ca profesorul şi învăţăceii să facă echipă: „Trebuie să ajungi să-i cunoşti bine şi să-i laşi să te cunoască şi ei. Trebuie să existe comunicare foarte bună, dincolo de lecţiile uneori aride, de la clasă. De aceea, de regulă, în alte comune nu se ajunge la rezultate bune, pentru că nu există continuitate la clasă, elevii schimbă profesorii în fiecare an şi, astfel, nu ajung să se cunoască”, crede dăscăliţa. Susţine că tactul şi harul pedagogic şi le-a însuşit la orele făcute cu fosta sa dirigintă din liceu, Mărioara Antohe. Dar că toate acestea nu i-ar fi fost de niciun folos, dacă nu s-ar fi ataşat foarte uşor de copii şi dacă nu ar fi avut drag de meserie. La salariile mici, în cei 11 ani la catedră pe care-i are, ar fi avut timp să se reorienteze spre alte domenii, dacă nu ar fi iubit ceea ce face. 

„Elevii noştri ne fac cinste la liceele unde merg”

Profesoara de limba şi literatura română Viviana Oprea susţine că a învăţat „reţeta” magică încă de pe vremea când era ea însăşi eleva Şcolii din Slobozia Conachi. I-au îndrumat paşii profesori valoroşi, cu drag de carte şi ea a simţit nevoia să se întoarcă aici şi să ofere la rândul său un tribut celor care au făcut-o om în viaţă. Munceşte mult şi cu pasiune, aşa cum a învăţat de la profesorii ei să facă. „Aşa cum s-a întâmplat şi cu generaţia mea, elevii noştri nu se desprind total de şcoală. Le urmărim evoluţia, se întorc să ne vadă, ne mândrim cu faptul că au ajuns elevi la cele mai bune licee din Galaţi şi că apoi devin studenţi la facultate. Sperăm ca lucrurile să rămână aşa şi să am ocazia şi cinstea să fiu colegă de catedră cu foşti elevi de-ai mei”, ne spune, emoţionată, Viviana Oprea.

 

Viviana Oprea

Elevii cu medii mari de la Slobozia Conachi vor învăţa din toamnă la Colegiul Naţional „M. Kogălniceanu” şi la Colegiul Naţional „C. Negri”.

Nicoleta Vasile, profesoară la Smârdan: „Le-am dat simulare în fiecare lună”

O altă situaţie impresionantă am întâlnit-o la Şcoala din satul Mihail Kogălniceanu din comuna Smârdan. Aici, dintre cei 14 elevi care au susţinut anul acesta evaluarea naţională, cinci au luat note peste nouă la matematică. Profesoara lor este directoarea-adjunctă de la Şcoala din Smârdan, Nicoleta Vasile. Are experienţă de 13 ani la catedră, dintre care nouă i-a petrecut la Şcoala din Costache Negri, de unde a avut şi elevi care i-au intrat cu brio la CNVA. La Mihail Kogălniceanu s-a titularizat în 2010.

 

Nicoleta Vasile

 

„De obicei am elevi cu rezultate bune la examene, pentru că muncesc foarte mult suplimentar cu ei. Anul acesta, i-am împărţit în două grupe şi am lucrat cu cei mai slabi ca să obţină note peste cinci, iar cu cei buni, pentru note foarte mari”, ne dezvăluie dăscăliţa cum a ajuns să aibă, prin elevii săi, asemenea performanţe.

Nu se sfieşte să recunoască faptul că nu a fost un profesor comod: „Le-am dat în fiecare lună simulare, după care am lucrat pentru acoperirea golurilor pe care am constatat că le au. Sunt un profesor sever, dar m-a bucurat că, după examen, elevii mei au venit la mine şi mi-au spus că le-a prins bine severitatea mea”, povesteşte Nicoleta Vasile.

Nicoleta Mitu, din Tg. Bujor: „Sunt un profesor eficient!”

Am întrebat-o pe profesoara Nicoleta Mitu din Tg. Bujor, de la Şcoala „Grigore Hagiu”, dacă se consideră un profesor sever sau indulgent. Răspunsul a venit ferm şi mi-a arătat cumva că cele două calităţi pe care le pusesem eu în balanţă nu au, de fapt, legătură cu performanţa: „Sunt un profesor eficient”, mi-a răspuns profesoara de limba română care are anul acesta cinci elevi cu medii peste nouă la evaluarea naţională.

 

Profesoara Nicoleta Mitu, alături de poeta Ana Blandiana, la o întâlnire cu elevii de la "Grigore Hagiu"

 

Recunoaşte că a lucrat cu elevi care au potenţial, deci nu sunt cu nimic mai prejos decât cei din oraşele mari (a fost profesoară la Braşov, înainte de a veni la Tg. Bujor). Consideră că elevii săi au avut rezultate bune pentru că i-a pregătit şi pe latura emoţională, nu numai cea cognitivă: „Am muncit foarte mult cu ei. În fiecare săptămână s-au adunat ore peste ore suplimentare. Dar evaluarea la examen nu se compară cu cea de la clasă. Trebuie să aibă capacitatea de a-şi stăpâni emoţiile. I-am pregătit şi psihic, le-am spus să nu se repeadă, să citească atent textele, că au suficient timp şi trebuie să-l folosească. Apoi să verifice ceea ce au scris. La limba română, contează, de asemenea, clipa de inspiraţie şi de înţelegere a textului, lucruri care se capătă prin obişnuinţa lecturii”, spune dăscăliţa de la Şcoala „Grigore Hagiu”. Pentru a-i atrage pe elevi spre lectură susţine că a desfăşurat o sumedenie de activităţi extraşcolare, dramatizări, întâlniri cu scriitori consacraţi sau redactarea unei reviste care a primit premiul I la un concurs internaţional.

Geanina Ifrim, din Pechea: „Matematica e ca vioara”

Profesoara de matematică de la Liceul „Costache Conachi” din Pechea, Geanina Ifrim, a fost şi diriginta clasei a VIII-a A, de la care nu mai puţin de şapte elevi au obţinut note peste nouă la matematică la evaluarea naţională.

„E vorba de voinţă, perseverenţă şi muncă. Le-am spus ceea ce mi-a spus şi mie un profesor de la facultate: matematica e ca vioara. Nu exersezi zilnic, nu cânţi bine. Nu lucrezi exerciţii zilnic, la matematică, nu vei putea să rezolvi. Am avut şi norocul să am nişte elevi dornici să înveţe, care s-au concurat unii pe alţii la modul frumos. Am făcut multe ore de pregătire suplimentară, am colaborat foarte bine cu părinţii, încercând să-i ţinem din scurt. Aşa avem acum elevi la CNVA, la Pedagogic, la CNMK”, ne explică Geanina Ifrim.

Performanţă cu profesori pensionari, la Bereşti

Cele cinci note peste nouă, dintre care şi un zece curat, la matematică, de la Liceul „Paul Bujor” din Bereşti sunt obţinute de elevii unor profesoare de matematică pensionare, care mai vin la şcoală la plata cu ora – Aneta Lefter şi Ecaterina Dumbravă. Rezultatele sunt cu atât mai lăudabile cu cât liceul are de regulă elevi proveniţi din familii sărace, cu părinţi care nu au loc de muncă sau sunt plecaţi în străinătate.

 

Aneta Lefter

Faptul că cele două doamne pensionare locuiesc în localitate şi cunosc situaţia, dar şi înţelepciunea şi experienţa celor aproape 40 de ani petrecuţi la catedră par să-şi fi pus frumos amprenta asupra rezultatelor elevilor care au dat anul acesta evaluarea naţională.

CITEŞTE ŞI: Ministerul Educaţiei, RECLAMAT la DNA pentru LICITAŢIA MANUALELOR digitale

Citit 11415 ori Ultima modificare Miercuri, 27 August 2014 09:56

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.