Calorgal încă nu funcţionează, dar scoate fum: Scandal cu noile contracte pentru căldură
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Calorgal încă nu funcţionează, dar scoate fum: Scandal cu noile contracte pentru căldură
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Populaţia şi reprezentanţilor asociaţiilor de proprietari ridică obiecţii majore cu privire la  prevederile respectivelor acte, încheiate pentru furnizarea de apă caldă şi căldură * Oamenii consideră noile contracte ca fiind în defavoarea consumatorilor


Convenţiile individuale de plată pe care noul distribuitor de apă caldă şi căldură, Calorgal, vrea să le semneze până în februarie, când preia activitatea falimentarei Apaterm, cu cei peste 70.000 de gălăţeni racordaţi la sistemul centralizat de încălzire au stârnit nemulţumirea consumatorilor. Mulţi dintre cei care au studiat modelul acestor convenţii, publicat pe www.viata-libera.ro, consideră că nu sunt respectate prevederile legale prin omisiunea unor elemente-cheie.

“În această convenţie nu este stipulată tocmai obligaţia Calorgal de a furniza agent termic! Ei se obligă să factureze, să încaseze, să înregistreze reclamaţii etc. Este un contract de furnizare a serviciilor în care NU este stipulat ce serviciu ni se furnizează, parametrii, orar, cum se calculează preţul, costurile de exploatare, ce ce întâmplă dacă nu ni se furnizează apă caldă şi căldură şi dacă din vina lor nu ajunge agentul termic în casele noastre”, a scris Alin pe site-ul “Vieţii libere”.

“De ce se face convenţia pe o perioadă nedeterminată? Convenţia trebuie să aibă o periodicitate de recontractare. Rezilierea trebuie să se facă şi la cererea consumatorului, ca principal beneficiar al serviciului. (…) Eu văd o convenţie introdusă prin dictat, ca pe timpul comunismului, profitându-se de monopolul Calorgal în oraş”, a notat un alt cititor.

“Aceste acte trebuie negociate”

Federaţia Judeţeană a Asociaţiilor de Proprietari (FJAP) le dă dreptate gălăţenilor. Organizaţia susţine că, într-adevăr, convenţiei individuale de plată dintre Calorgal şi consumator îi lipsesc clauze esenţiale şi este de părere că documentul trebuie negociat înainte de a fi semnat. “Convenţia are multe lipsuri: nu precizează parametrii de furnizare a apei calde şi a căldurii, nu reglementează situaţiile de furnizare defectuoasă, nu stipulează clauzele de sancţionare a acestor situaţii de către beneficiari. Oamenii au dreptate”, a declarat prim-vicepreşedintele FJAP, Magdalena Gafiţuc. “În plus, orice contract trebuie negociat. Nu e vina omului că aceste convenţii se fac pe ultima sută de metri. Autorităţile locale ştiau de mai bine de un an că Apaterm va intra în faliment şi că vor fi nevoite să înfiinţeze o nouă societate care să preia activitatea de distribuţie a apei calde şi a căldurii către populaţie, aşa că trebuia să întocmească din timp aceste convenţii. Ele trebuie discutate măcar acum. Nu putem repeta greşeala impunerii pe care am făcut-o cu Apaterm”, a spus Gafiţuc.

Calorgal: “Sunt perfect legale”

Directorul interimar de la Calorgal, Mircea Ispas, susţine, însă, că documentele sunt în regulă şi subliniază că este în interesul societăţii ca ele să fie întocmite corect, orice greşeală putând costa Calorgal autorizarea sa ca operator de termoficare. “Noi le-am făcut în aşa fel încât ele să fie perfect legale şi ANRSC (Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, n.r.) să ne dea licenţa de operare, pentru obţinerea căreia am depus deja actele”, a spus Ispas.

Referindu-se la obiecţiile consumatorilor, oficialul a explicat de ce în convenţiile individuale de plată nu se regăsesc anumite clauze. “Convenţiile individuale de plată, pe care trebuie să le încheiem cu toţi consumatorii şi care vor fi înnoite la orice modificare a legislaţiei, sunt anexă la contractele pe care le semnăm cu asociaţiile de proprietari. Mult mai voluminoase, acele contracte stipulează în detaliu toate drepturile şi obligaţiile furnizorului şi consumatorului, inclusiv parametrii de furnizare a serviciului, precum şi clauzele de reziliere, de care poate face uz şi consumatorul”, a afirmat directorul interimar de la Calorgal.

Protecţia Consumatorilor: "Au fost întocmite corect"

Comisarii de la Protecţia Consumatorilor au studiat şi ei convenţiile Calorgal, iar concluzia lor este că ele au fost întocmite corect. “Toate detaliile privind parametrii de furnizare, drepturile şi obligaţiile furnizorului, drepturile şi obligaţiile consumatorului, clauzele de reziliere trebuie incluse în contractul dintre furnizor şi asociaţia de proprietari. În convenţia individuală dintre furnizor şi consumator nu se reiau aceste lucruri”, a explicat comisarul Eusebiu Diaconu, de la Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor.

“În plus, există autoritatea de reglementare (ANSRC) şi autoritatea locală, care răspund, supraveghează şi monitorizează aplicarea prevederilor legale de către operator”, a spus comisarul, adăugând că, dacă aceste convenţii sunt deja distribuite populaţiei, înseamnă că ele au avizul de legalitate. Totuşi, dacă anumite aspecte din convenţiile de plată sunt neclare pentru consumatori, ei pot sesiza Primăria şi ANRSC, a precizat Diaconu.

Potrivit conducerii Calorgal, clienţii pot semna convenţiile şi cu obiecţiuni, acestea urmând a fi negociate. “Este, însă, important ca ele să fie semnate”, a subliniat directorul interimar al societăţii, Mircea Ispas.

Calorgal trebuie să-şi înceapă activitatea la 1 februarie, de aici şi graba de a semna contractele cu cele aproape 700 de asociaţii de proprietari din Galaţi şi convenţiile individuale de plată cu cei peste 70.000 de consumatori.

Citit 5025 ori Ultima modificare Luni, 21 Ianuarie 2013 18:14

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.