Olympus Mons, cel mai mare VULCAN din sistemul nostru solar

Luna lui Jupiter, Io, are erupţii vulcanice imense

Pe luna Io a planetei Jupiter sunt prezenţi sute de vulcani, aceasta fiind considerată una dintre cele mai active luni din sistemul solar, jetul erupţiilor fiind aruncat la peste 400 de kilometri în atmosferă.

Marte are unul dintre cei mai mari vulcani

Vulcanul Olympus Mons este cel mai mare din sistemul nostru solar. Cu un diametru de peste 600 de kilometri şi o înălţime de 25 de kilometri, vulcanul de pa Marte este de trei ori mai mare decât vârful pământean Everest.

Vânturile puternice de pe Venus

Venus este o planetă extrem de periculoasă, din cauza temperaturilor extrem de mari şi a mediului cu o presiune ridicată. Sonda sovietică Venera a rezistat doar câteva minute pe suprafaţa planetei, când a aterizat în 1970. Însă şi deasupra suprafeţei atmosfera rămâne extrem de periculoasă. Cercetătorii au descoperit că vânturile bat de 50 de ori mai puternic decât rotaţia planetei.

Apa îngheţată se regăseşte pretutindeni

Apa îngheţată era considerată o substanţă rară în spaţiu, dar în prezent experţii ştiu exact unde să o caute. Gheaţa este un component obişnuit al cometelor şi asteroizilor.

Sondele au vizitat toate planetele

Omenirea explorează spaţiul de mai bine de 60 de ani şi a realizat fotografii cu nenumărate obiecte celeste. Sonda Voyager 1 a părăsit Terra în 1977 şi de atunci transmite informaţii despre sistemul solar şi univers. Printre planetele pe care sonda le-a vizitat se numără Jupiter, Saturn, Uranus şi Neptun.

Phattie - a noua planetă

- Este o ipotetică planetă gigantă, cu o masă de aproximativ 10 ori mai mare ca aceea a Pământului, aflată la marginea Sistemului Solar

- Existenţa planetei ar explica configurarea orbitală neobişnuită a unui grup de obiecte transneptuniene

- Aceasta ar orbita în jurul Soarelui între 10.000 şi 20.000 de ani

- Planeta gigantă a fost detectată indirect, după ce cercetătorii au observat cum 13 obiecte transneptuniene din Centura

- Kuiper se mişcă împreună ca şi cum ar fi influenţate de gravitaţia unui corp ceresc uriaş

Ar putea exista viaţă în sistemul solar

Până în prezent, cercetătorii nu au găsit nicio dovadă a existenţei vieţii în altă zonă a sistemului solar. Dar prin analizarea vieţii microbilor din zonele extreme ale Terrei, posibilitatea existenţei lor şi pe alte planete ar putea fi posibilă, sugerează experţii.

Mercur se micşorează

Experţii au crezut pentru mulţi ani că Pământul este singura planetă cu activitate tectonică din sistemul solar. Însă, după cercetările realizate de sonda Messenger, au putut fi observate urme ale contractării planetei produse la 4,5 miliarde de ani de la formarea sistemului solar.

Munţii de pe Pluto

Pitica planetă Pluto se află la marginea sistemului solar, iar cercetătorii au considerat că suprafaţa sa este netedă. Însă în timpul misiunii New Horizons a NASA, din 2015, experţii au descoperit că pe Pluto există munţi de gheaţă de peste 3.000 de metri înălţime.

La marginea sistemului solar ar putea exista o planetă imensă

În ianuarie 2015, astronomii Konstantin Batygin şi Mike Brown au anunţat, bazându-se pe simulări computerizate, că ar putea exista o planetă imensă în spatele lui Neptun. Mai multe echipe se află în acest moment în căutarea presupusei planete (Planeta Nouă sau "Phattie").

Atmosfera Soarelui este mult mai fierbinte decât suprafaţa sa

În timp ce suprafaţa vizibilă a Soarelui, numită fotosferă, are 5.500 de grade Celsius, atmosfera superioară este de milioane de ori mai fierbinte.

Sursa: descopera.ro