Şosea suspendată şi mai puţine garaje la Galaţi în 2022

Şosea suspendată şi mai puţine garaje la Galaţi în 2022
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Interviu cu arhitectul şef al municipiului, Teodora Voicilă

Un oraş cu mai puţine garaje, sau chiar fără, cu o şosea suspendată pornind de la Popescu, dar cu multe centre de dezvoltare urbană pe cartiere, aşa ar putea şi ar trebui să arate Galaţiul în anul 2022, la zece ani de la punerea în aplicare a Planului Urbanistic General, dacă documentul va fi aprobat anul viitor şi dacă va fi respectat. Despre cele mai importante aspecte ale PUG-ului, a cărui dezbatere tocmai s-a încheiat, am discutat cu arhitectul şef al municipiului Galaţi, Teodora Voicilă. 

- Unul dintre cele mai dezbătute subiecte pe PUG a fost existenţa sau nu a studiului de trafic. Care sunt soluţiile de fluidizare a traficului pe care le cuprinde în momentul de faţă PUG-ul?

- A existat un studiu de circulaţie făcut acum pentru PUG şi unul făcut anterior. Dat fiind că nodurile de circulaţie şi arterele care trebuiau modernizate conform primului studiu nu au fost realizate şi practic prescripţiile acelui studiu nu s-au pus în practică deloc, acestea au fost reluate acum în PUG. Vor fi modernizate o serie de intersecţii majore ale oraşului cum ar fi Siderurgiştilor cu Basarabiei, Brăilei cu Domnească, Brăilei cu Traian şi Prelungirea Traian. Prin PUG doar sunt marcate şi vor intra ca prioritate în cadrul obiectivelor de utilitate publică, dar soluţiile de modernizare le vor aparţine proiectanţilor. Vor fi modernizate şi arterele importante în sensul reconfigurării drumului respectiv dacă e nevoie de lărgire a drumului, a pietonalului, introducerea pistelor pentru biciclişti. Prin PUG vor fi semnalate arterele unde lăţimea permite aşa ceva. Vor fi reanalizate liniile de tramvai, dacă poziţionarea lor este corectă şi dacă trebuie modificate odată cu lărgirea străzii, se va analiza pe fiecare segment în parte. PUG mai prevede continuarea unor inele de circulaţie cum ar fi Bulevardul Marii Uniri care se va lega cu drumul de acces de pe dig dinspre Brăila. Vom mai trasa şi o nouă cale de acces către platforma combinatului. Va fi legată actuala Şosea de Centură cu şoseaua spre Giurgiuleşti, prin Bariera Traian, care în acest moment e întreruptă şi complică circulaţia. La sensul giratoriu de la Popescu se doreşte o trecere la nivel de pe Brăilei, o şosea suspendată. Zona din jurul acestui sens giratoriu este numită pol urban principal, cu un regim mare de înălţime pe zona adiacentă şi printr-un Plan Urbanistic Zonal ne vom gândi să o exploatăm la nivel contemporan. Un alt pol important va fi în zona intersecţiei Traian cu Brăilei, o zonă cu regim de înălţime foarte mare P plus 25, între Caragialei şi Brăilei.

- Va avea Galaţiul o Centură ocolitoare?

- Există o propunere, şi din câte ştiu, Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi a scos la licitaţie un proiect pentru o şosea ocolitoare, care să se lege de DN2B, centura Brăilei, de la Şendreni să ocolească combinatul şi să ajungă în zona de nord a Galaţiului, dar fără a tăia intravilanul. Şoseaua ar putea prelua traficul greu. Centura nu poate fi cuprinsă în PUG pentru că nu este în intravilan, afectează comunele adiacente, iar PUG-ul cuprinde doar intravilanul.

Jos garajele, sus Faleza!

- În noul PUG mai există garaje?

- În noul PUG vor exista reglementări foarte stricte privitoare la amplasarea construcţiilor provizorii de orice tip, garaje, chioşcuri, tonete, panouri publicitare; se vor putea amplasa strict în anumite zone, pe anumite artere, ca să nu deranjeze traficul şi funcţiunile din zonă. Garajele existente, în mare parte, sunt pe domeniul public al Primăriei. Acolo unde este identificată o necesitate de revitalizare urbană, de înlocuire a acestor garaje cu funcţiuni publice, vor fi desfiinţate şi făcute investiţii noi. În urma dezbaterii PUG am ajuns la necesitatea creării unor centre de cartier, unor nuclee care să cuprindă: grădiniţă, spaţii de joacă, spaţii pentru petrecerea timpului liber de către vârstnici, spaţii verzi. Vor fi analizate şi în funcţie de numărul de locuitori din zonă, vor fi identificate terenurile pentru amplasarea acestor centre şi, automat, garajele vor fi dezafectate.

- Deci peste zece ani ar trebui să avem mai puţine garaje?

- În mod normal nu ar trebui să existe niciun garaj din ceea ce există, pentru că aşa cum sunt ele realizate acum, nici măcar nu mai corespund imaginii urbane, normelor în vigoare! Concret, practic, nu ştiu să vă spun dacă vor mai rezista sau nu. Dar tehnologia, designul, arhitectura ne pun la dispoziţie multe alte variante. E suficient ca oamenii să le accepte. Nu am o statistică la zi câte garaje sunt.

- Ce planuri aveţi pentru Faleză?

- Pentru faleză există un vis frumos. PUG-ul reglementează într-o oarecare măsură posibilităţile de construire pe faleză şi funcţiunile care ar trebui şi care nu ar trebui acceptate. Dar, avem în lucru un caiet de sarcini pentru Planul Urbanistic Faleză, ne străduim ca licitaţia să se desfăşoare cât mai repede. Vom realiza un PUZ pe lungimea falezei de la dig şi până în zona portului, ambele faleze. Zona va trebui să cuprindă suprafeţe cu interdicţie de construire, suprafeţe ocupate de anumite servicii de o anumită categorie. Nu o să aducem acolo clădiri foarte înalte, vrem să creăm o anumită atmosferă de petrecere a timpului liber, de plimbare. Amplasarea pontoanelor pe oglinda de apă se va face cu respectarea reglementărilor şi neapărat a solicitărilor Agenţiei de Mediu care s-a plâns că toate deşeurile actualelor pontoane-restaurant sunt deversate direct în Dunăre şi poluează major. Se doreşte şi crearea unei axe culturale Faleză – Domnească, şi legarea Grădinii Publice de Parcul Rizer, care ar putea deveni spaţiu pietonal cu ocazia unor evenimente.

În acest moment Primăria face eforturi mari pentru a ajuta oraşul. Ne-am dori să existe măcar aceeaşi deschidere şi din partea locuitorilor. Dacă ne şi dorim cu toţii să avem un alt oraş, eu cred că se poate realiza. Nu e utopic, trebuie doar să vrem şi să punem umărul cu toţii, nu doar să cerem. Să şi respectăm!

Foto: Bogdan Codrescu

Citit 3028 ori Ultima modificare Miercuri, 12 Octombrie 2011 19:07

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.