Galaţiul, oraş sufocat/ Unde ne sunt parcările supraetajate
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Galaţiul, oraş sufocat/ Unde ne sunt parcările supraetajate
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* La precedenta şedinţă a Consiliului Local, în contextul demolării garajelor, aleşii locali au ridicat problema parcărilor sub şi supraterane * Şi în 2010, şi în 2011, aleşii locali au votat, la iniţiativa fostului primar Dumitru Nicolae, două hotărâri privind realizarea unor parcări supraetajate * S-au cheltuit bani pe studii de fezabilitate şi planuri urbanistice de detaliu, dar parcările tot nu există


Autoturisme cocoţate pe trotuar ori care au încălecat bordura, maşini care ocupă prima bandă a unor ditamai artere de circulaţie sau a unor străduţe strâmte, bolizi lăsaţi pe spaţiile verzi, transformate în pământ bătătorit, trotuare decupate pentru a face loc unor locuri de parcare, ori maşini ascunse printre garaje. Galaţiul dă impresia unui oraş sufocat, în care maşinile se înmulţesc, în vreme ce locurile de parcare devin tot mai puţine.

La şedinţa precedentă a Consiliului Local, aleşii au vorbit şi despre necesitatea unor parcări subterane sau supraetajate. Ciudat este că, potrivit hotărârilor pe care legislativul trecut le-a votat, Galaţiul ar fi trebuit să aibă până acum nu una, ci chiar două parcări supraetajate!

A fost odată… în 2010

Potrivit site-ului Primăriei, pe 11 iunie 2010, municipalitatea atribuia firmei SC Sigma Design Proiect SRL din Bucureşti contractul pentru Proiectare - Parcări supraetajate cu o valoare de 74.135 de lei, în urma unei licitaţii. O săptămână mai târziu, primarul Dumitru Nicolae semna certificatul de urbanism privind „Parcare supraetajată D+P+3E Ţiglina I, aferent blocului E1 şi Liceului Mihail Kogălniceanu”.

Pe 9 august, aleşii locali votau Hotărârea nr. 286 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici, pentru obiectivele de investiţii, pentru anul 2010, în care, pe primul loc era „Parcări supraetajate”. „În municipiul Galaţi există un număr insuficient de locuri de parcare, faţă de numărul de autoturisme înmatriculate. Pe strada Brăilei au fost realizate locuri de parcare între spaţiile verzi, precum şi între trotuar şi carosabil, insuficiente dacă ţinem seama de importanţa zonei care prezintă o aglomerare de spaţii comerciale, instituţii publice (Tribunal, Inspectoratul de Poliţie, Liceul Mihail Kogălniceanu, Liceul Pedagogic)”, scria negru pe alb în hotărâre. „În scopul fluidizării traficului pe strada Brăilei, în zona intersecţiilor cu străzile Regiment 11 Siret şi George Coşbuc, se propune realizarea unei parcări supraetajate cu circa 112 locuri de parcare pentru riverani, vizitatorii instituţiilor din zonă şi ai spaţiilor comerciale”, prevedea documentul. Valoarea totală a investiţiei era calculată la 7.588.771,48 de lei, din care 98 la sută fonduri structurale şi doi la sută buget local. Parcarea urma să aibă un regim de înălţime S+P+4E, pe o suprafaţă de teren de 875 mp, durata de realizare fiind de 12 luni.

Şi tot potrivit site-ului Primăriei, pe 27 octombrie 2010, SC Micosty Proiect SRL din Botoşani câştiga licitaţia pentru servicii de proiectare (studiu de fezabilitate, planuri, documentaţii) parcări supraetajate, cu un contract de 59.200 de lei.

Ce s-a întâmplat? „În momentul în care apare interesul pentru dezvoltarea unui proiect, apar şi vânătorii de terenuri. Din câte ştiu eu, zona respectivă a fost revendicată”, ne-a declarat recent viceprimarul PSD Florin Popa, care era, la acel moment, administratorul public al oraşului.

Punct şi de la capăt, în 2011!

Pe 28 iulie 2011, aceiaşi aleşi locali votau, tot la propunerea lui Nicolae, Hotărârea nr. 333 privind aprobarea documentaţiilor de avizare a lucrărilor de intervenţii propuse pentru anul 2011. Pe locul 5 de astă dată, figurau „Parcări supraetajate”. „Municipiul Galaţi se confruntă cu o deficienţă majoră în ceea ce priveşte asigurarea şi managementul locurilor de parcare, în special în Ţiglina I. Astfel, pentru creşterea numărului de locuri de parcare şi descongestionarea traficului rutier este necesară construirea unei parcări supraetajate în aproprierea Liceului Mihail Kogălniceanu, proiect cuprins în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană (PIDU)”, scria în proiect. Acesta prevedea amenajarea unei parcări supraetajată pe cadre, grinzi şi planşeu din beton armat monolit, acoperiş tip terasă circulabilă, pardoseala din beton sclivisit, pereţi din beton armat şi cărămidă. Valoarea totală a investiţiei era calculată la 25.283.259 de lei, pe o suprafaţă de teren de 2.624 mp şi un regim de înălţime D+P+4E şi un număr de 404 locuri de parcare. Durata de realizare a investiţiei era de 24 de luni, iar sursa de finanţare 98 la sută fonduri structurale şi doi la sută buget local.

Din păcate, proiectul a fost lăsat pe lista de rezervă a investiţiilor cuprinse în PIDU, la fel ca şi "unda verde", adică sincronizarea semafoarelor din oraş. Singurul moment în care s-a mai auzit despre acest plan a fost în septembrie 2012, când Planul Urbanistic de Detaliu „Parcări supraetajate - amplasament strada Regiment 11 Siret nr. 1A, beneficiar - municipiul Galaţi”, proiectant de SC Micosty Proiect SRL, a constituit primul punct de pe ordinea de zi a şedinţei Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului şi urbanism. Dacă s-ar fi luat o decizie, PUD-ul ar fi ajuns spre aprobare în Consiliul Local, ceea ce nu s-a întâmplat.

Contactat telefonic, fostul edil al Galaţiului, Dumitru Nicolae, ne-a declarat, laconic, că proiectele lui de parcări supraetajate nu s-au realizat pentru că „nu s-a vrut”, fără a intra în detalii.

Ce spune primarul Marius Stan

La şedinţa trecută a CL, aleşii locali au ridicat punctual problema parcărilor supraetajate, în contextul demolării garajelor din Micro 19 şi Complex Ancora. Răspunsul primarului Marius Stan a fost categoric: „Noi, la Galaţi, de 20 de ani nu am reuşit să facem nimic care să ne ducă pe calea progresului. Nu am făcut nicio parcare supraetajată sau subterană, şi sunt locuri gen Tribunal, Păpădie, unde e imperios necesar să facem aşa ceva. Sunt câteva proiecte aprobate de câţiva ani de zile, dar nepuse în practică. Le vine rândul, dar unde trebuie şi când trebuie!”.

Rămâne de văzut dacă noua administraţie va reuşi să realizeze măcar o parcare sub sau supraterană!

   

Citit 2945 ori Ultima modificare Duminică, 16 Martie 2014 17:10

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.