A început restructurarea urbană în CARTIERUL DUNĂREA/ Pentru ce cheltuieşte PRIMĂRIA peste 3,2 milioane de lei (FOTO)
Foto: Foto: Anca Melinte

A început restructurarea urbană în CARTIERUL DUNĂREA/ Pentru ce cheltuieşte PRIMĂRIA peste 3,2 milioane de lei (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Lucrările de amenajare a aleilor de acces în Micro 19, pentru care Primăria plăteşte firmei Tancrad 1,2 milioane de lei, sunt realizate în proporţie de 75 la sută * Paradoxal, în proiectul gândit de fosta administraţie nu sunt prevăzute trotuare de acces din strada Laminoriştilor către Şcoala nr. 29 şi Grădiniţa „Motanul Încălţat” * Parcarea cu 216 locuri, cu spaţii verzi şi un loc de joacă va fi executată tot de Tancrad, pentru aproape două milioane de lei


Planul de restructurare urbană a Cartierului Dunărea, pentru care Primăria i-a plătit firmei Quattro Design SRL suma de 318.000 de lei, nu e doar un deziderat. În Micro 19 se află deja în derulare investiţii de restructurare a zonei. Una dintre ele, în valoare de 1,2 milioane de lei, vizează amenajarea aleilor de acces de către firma Tancrad. Proiectul este moştenit de primarul Marius Stan de la fostul edil, Dumitru Nicolae, şi, surprinzător, el fusese gândit doar ca să uşureze accesul la „colonia” de 144 de garaje care ocupa spaţiul cuprins între Colegiul Economic, Biserica „Sf. Ana”, Şcolile nr. 17, 29 şi Grădiniţa „Codruţa”. Acum, garajele nu mai există. Noile alei vor permite accesul la parcarea cu loc de joacă şi spaţii verzi pe care tot Tancrad o va construi pe locul fostei baterii de garaje, lucrări în valoare de aproape două milioane de lei. Şi tot Primăria a scos la licitaţie proiectarea şi execuţia a 20 de noi locuri de joacă, dintre care şase vor fi în Cartierul Dunărea.

Proiect postelectoral

Proiectul de amenajare a aleilor de acces în Micro 19 a fost iniţiat de primarul Dumitru Nicolae şi votat de aleşi în august 2008, imediat după alegerile locale şi înainte de cele parlamentare. Proiectul era menit să „deservească” imensa baterie de 144 de garaje uşurând accesul către aceasta. El prevedea lărgirea străzii între Şcoala nr. 29 şi blocurile U1, U2, U3 şi refacerea trotuarelor, acces auto, cu parcări la trotuar, în partea de nord a Şcolii nr.29, realizarea unui acces de la Biserica “Sf.Ana” spre blocurile F4 şi F5 şi realizarea accesului auto şi pietonal pe latura de sud a Colegiului Economic (între blocul U1 şi Biserica „Sf. Ana”).

CITEŞTE ŞI: PARCAREA din Micro 19, ADJUDECATĂ pentru 1,93 milioane de lei

Din păcate, proiectul se oprea la colţul Şcolii nr.29 şi nu prevedea realizarea unor trotuare pe care elevii şi preşcolarii care vin din strada Laminoriştilor la Şcolile 29 şi 17 şi la Grădiniţa „Motanul Încălţat” să poată merge. Aşa cum am scris în repetate rânduri, pe lângă gardul acestor frecventate instituţii de învăţământ nu mai există trotuare, ci doar nişte borduri mâncate. Fostul trotuar de pe lângă Şcoala nr. 29 e doar pământ năpădit de buruieni. O cruce, semn că acolo şi-a dat sufletul cineva, şi, mai nou, câteva pubele de gunoi restricţionează accesul pietonal, obligând trecătorii să meargă pe carosabil, printre maşini.

Ce s-a realizat

Potrivit directorului general al Direcţiei de Infrastructură şi Lucrări Publice din cadrul Primăriei Galaţi, Radu Dinu, până acum s-a executat 75 la sută din volumul de lucrări la aleile de acces. Pe lângă canalizare şi preluarea apelor pluviale, s-au pus bordurile şi stratul de piatră spartă de pe căile de acces. S-au realizat două străzi şi trotuare prin faţa Colegiului Economic şi a Şcolii nr. 29. S-a amenajat o bretea cu o singură bandă, care va avea sens unic, către strada Costache Conachi, unde până acum era doar o alee pietonală. O bretea s-a realizat şi către strada Textiliştilor pe lângă Biserica „Sf. Ana” şi Grădiniţa „Codruţa”. Din cauza proiectului prost gândit, nu vor fi trotuare peste tot. De exemplu, pe lângă biserică nu va fi trotuar, însă va fi amenajat unul mai lat, pe partea grădiniţei, pentru a-i proteja pe micuţi. Cele două noi bretele au deschis cartierul, dar vor facilita şi accesul către viitoarea parcare. De asemenea, s-a realizat un inel de trafic în zona blocurilor U, pe strada Strungarilor, care s-a lăţit.

Ce urmează

SC Global Service Project Bucureşti are două luni pentru proiectarea parcării auto cu minim 216 locuri, spaţii verzi, un loc de joacă pentru copii, o zonă cu destinaţie pietonală prevăzută cu bănci, coşuri de gunoi, cişmele, toaletă ecologică şi iluminat public. Alte patru luni ar trebui să dureze execuţia lucrărilor de către Tancrad. E greu de spus, însă, când ar putea începe lucrările efective, pentru că posesorii garajelor nu au demolat şi fundaţiile şi beciurile construcţiilor. Cert este că locul de joacă va avea două tobogane, patru balansoare, două leagăne cu trei scaune şi un complex de joacă dotat cu două turnuri şi un pod mobil, iar spaţiile verzi trebuie să se încadreze unei amenajări peisagistice, având în vedere suprafaţa generoasă - 11.335 de metri pătraţi.

Cu realizarea acestui proiect de 1,93 milioane de lei, primarul Marius Stan îşi va ţine, în sfârşit, promisiunea făcută în 2012, la începutul anului şcolar. Atunci i-a întrebat pe copii dacă vor un loc de joacă în locul garajelor şi pentru că răspunsul a fost unanim pozitiv, a promis că-l vor avea. Şi poate că se va găsi o soluţie şi pentru trotuarele aferente Şcolii nr.29 şi Grădiniţei „Motanul Încălţat”!

Unde se vor amenaja locuri de joacă

Primăria a organizat licitaţii pentru proiectarea şi execuţia a 20 de locuri de joacă, dintre care şase sunt în Cartierul Dunărea. Iată unde: Micro 17 - blocurile B1-N1, Micro 19 - blocurile P1-I1-I2, Micro 20 - blocurile E1-D1-J3 şi blocurile E1-D1-A6, Micro 20 - blocurile A11-H1-H2 şi Micro 21 - blocurile M4-L6. Spaţiile nu sunt dedicate exclusiv celor mici, ci şi tinerilor. De exemplu, locurile de joacă din Micro 20, aferente blocurilor P1- I1- I2 şi E1-D1-J3 vor avea leagăne de tot felul, echipamente de joacă şi muzicale, jocuri educaţionale, balansoare şi ansambluri de joacă. În schimb, spaţiul din Micro 20 blocurile E1- D1- A6 va avea panou de baschet, ansamblu multisport, stâlp de escaladă, un foişor pentru adolescenţi şi masă de ping-pong, dar şi ansambluri de joacă şi echipamente rotative.

Propunerile arhitecţilor pentru Cartierul Dunărea

Parcări subterane şi supraetajate, trafic fluidizat şi semaforizat

În Micro 19 s-a demolat o baterie de 144 de garaje şi se va construi o parcare auto cu 216 locuri, o premieră la nivelul Galaţiului, dar, în raport cu nevoia acută de locuri de parcare din Cartierul Dunărea, reprezintă doar o picătură într-un ocean. Arhitecţii care au întocmit PUZ-ul de restructurare urbană a Cartierului Dunărea au numărat 4.870 de locuri de parcare existente la sol, peste 1.300 de garaje, 12.819 de autoturisme. Deficitul de locuri de parcare a fost evaluat la 8.033, reprezentând 62 la sută din necesar. Potrivit arhitecţilor, cel mai mare deficit este în Micro 19 (78 la sută), iar cel mai mic în Micro 21 (48 la sută). Nu e de mirare că fiecare parchează pe unde poate ocupând trotuare, spaţii verzi, banda întâi a unor străduţe înguste!

CITEŞTE ŞI: Bubele CARTIERULUI Dunărea, în VIZORUL arhitecţilor/ Deficit de 8.000 de LOCURI DE PARCARE

Soluţiile arhitecţilor vizează, în primul rând, desfiinţarea garajelor şi reamenajarea spaţiilor rezultate ca parcări colective. Prin instituirea de sensuri unice pe o serie de străzi secundare s-ar crea spaţiu pentru parcarea în lungul acestora, susţin arhitecţii. Amenajările propuse de ei reduc deficitul de locuri de parcare de la 62 la 37 la sută. Nu însă şi în Micro 19. „Pentru o deservire mai eficientă, se propune construirea unor parcaje supraetajate sau subterane”, afirmă arhitecţii, care au marcat pe hartă, orientativ, posibile amplasamente. De exemplu, pe terenul lăsat liber de cele 144 de garaje din Micro 19 arhitecţii propun o parcare sub şi supraetajată, dar ideea e redundantă. Conform propunerilor lor, în Micro 18 ar putea fi realizate patru parcări subterane şi trei etajate, în Micro 19 şase parcări subterane, una etajată şi una mixtă, în Micro 20 nouă de parcări subterane şi două supraterane, iar în Micro 21 patru subterane şi una supraetajată.

Cum văd urbaniştii fluidizarea traficului

Elaboratorii PUZ-ului de restructurare urbană a Cartierului Dunărea propun reabilitarea străzii Incubatorului şi a căii de acces mărginite de garaje din partea vestică a Spitalului Judeţean, dar şi reamenajarea intersecţiilor cu sens giratoriu incorect amenajate, respectiv strada Brăilei – bd.Dunărea şi bd. Galaţi – bd.Dunărea, prin lărgirea razei (giraţiei) cu creşterea capacităţii de circulaţie la trei benzi. De asemenea, cer reorganizarea fluxurilor de circulaţie în două intersecţii, respectiv strada Furnaliştilor - bd.Galaţi şi aleea din spatele blocurilor G1-G11 - Drumul de Centură, prin separarea fizică a sensurilor şi interzicerea virajelor la stânga, dar şi construirea unei străzi de legătură între bd. Dunărea şi strada Săvineşti, prin curtea Serviciului Poliţiei de Frontieră. Tot urbaniştii propun realizarea unor legături carosabile: stradă de legătură dintre Lăcătuşilor şi Zidarilor, străpungerea dinspre Furnaliştilor (bloc B5) către Oţelarilor, străpungerea dinspre Biserica „Sf. Filoftea” către bd.Galaţi şi străpungeri pentru realizarea unor legături între străzile Textiliştilor şi Laminoriştilor. Rămâne de văzut dacă vor fi şi puse în practică.

Intersecţii cu cozi de aşteptare. Arhitecţii cer semaforizare

Arhitecţii au remarcat cozile de aşteptare de pe străzile Oţelarilor, Oltului, Victor Vâlcovici, Stadionului şi Furnaliştilor. Ele pun probleme de siguranţă rutieră deoarece conducătorii auto care vin din direcţii neprioritare tind să forţeze intrarea în intersecţie dacă au aşteptat prea mult. Din acest motiv intersecţiile în cauză necesită semaforizare.

O lună de consultări/ Municipalitatea aşteaptă propuneri

După cum v-am informat, până pe 11 septembrie 2014, Primăria supune consultării publice Planul Urbanistic Zonal (PUZ) de restructurare urbană a cartierelor Micro 18, 19, 20 şi 21, în holul Universităţii "Dunărea de Jos", dar şi pe site-ul Primăriei Galaţi, şi aşteaptă propuneri. Întâlniri cu elaboratorii vor avea loc pe 8 şi 9 septembrie 2014, între orele 10,00 – 15,00, în holul Rectoratului.

De ce primarul Marius Stan a ales Cartierul Dunărea

Primarul Marius Stan ne-a explicat de ce a ales Cartierul Dunărea pentru reabilitare urbană generală. În primul rând, pentru că este cel mai mare cartier al Galaţiului, aproape o treime din populaţia oraşului locuind în această zonă. „În al doilea rând, am luat în considerare o eventuală dezvoltare a zonei metropolitane Galaţi-Brăila, proiect la care eu, personal, ţin foarte mult, şi Cartierul Dunărea este situat exact pe axa de legătură între cele două oraşe”, ne-a declarat edilul. În al treilea rând, dezvoltarea Cartierului Dunărea după Revoluţia din Decembrie 1989 s-a făcut fără nicio noimă, fără plan de urbanism sau respectarea celor mai elementare norme de arhitectură şi de bun gust. Aşa s-a ajuns la sufocarea efectivă a spaţiilor dintre blocuri cu garaje, chioşcuri şi grădini care mai de care mai urâte.

„În loc să avem spaţii aerisite, cu locuri de parcare civilizate, cu spaţii de joacă pentru copii şi de relaxare pentru părinţi şi bunici, cu zone verzi, comerţ civilizat şi bine organizat, cu străzi aerisite şi moderne, astăzi avem un cartier îmbătrânit, urâţit, înghesuit, lipsit de culoare şi de organizare. Ca să nu mai vorbesc de aspectul blocurilor, care arată din ce în ce mai rău, fie din cauza degradării în timp, fie din cauza termoizolării haotice. Ori exact asta vrem să schimbăm. Vrem să dăm o faţă nouă Cartierului Dunărea şi, de aceea, avem nevoie de un plan urbanistic zonal bine documentat şi pus la punct. Ne dorim ca reabilitarea urbană a Cartierului Dunărea să fie un proiect pilot, dacă vreţi, pentru felul în care va trebui să arate Galaţiul în următorii ani”, ne-a declarat primarul Marius Stan.

Citit 7124 ori Ultima modificare Luni, 25 August 2014 00:35

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.