INTERVIU cu primarul Galaţiului, Marius Stan: "În final, toate GARAJELE vor fi LA PĂMÂNT"
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

INTERVIU cu primarul Galaţiului, Marius Stan: "În final, toate GARAJELE vor fi LA PĂMÂNT"
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Demolarea garajelor, iniţiată de primarul Marius Stan, a constituit unul dintre cele mai fierbinţi subiecte de dispută pentru gălăţeni. Unii îl acuză că sunt probleme mai importante de rezolvat în Galaţi, alţii cer vehement continuarea demolării pentru a face loc restructurării urbane, iar cei din urmă îi reproşează situaţia din Complex Ancora, unde, în loc de parcare şi spaţiu de socializare, avem ruine şi garajele. Tocmai de aceea, am încercat să aflăm ce planuri are primarul Marius Stan în privinţa garajelor, dacă va continua demolarea, unde, ce va pune în loc şi mai ales dacă se va ţine de cuvânt şi nu va mai prelungi pentru 2015 contractele pentru garaje.

- Domnule primar, câte garaje aţi demolat până acum şi câte au mai rămas în picioare?

- În total avem 6.516 contracte active pentru garaje, dar pe lângă acestea mai sunt cel puţin încă jumătate pentru care nimeni nu plăteşte nimic. Noi avem o evidenţă de peste 9.000 de garaje, însumând ca suprafaţă peste 20 de hectare de teren în intravilan. Şi aici am luat în evidenţă doar bateriile de garaje de minim zece, pe cele care sunt mai răsfirate şi mai puţine nu le-am luat în calcul. Deci suprafaţa ocupată de aceste construcţii este mult mai mare! Şi noi, aşa prin voia lui Dumnezeu, suntem între trei ape, nu avem unde să ne dezvoltăm. Noi ne plângem că nu ne putem extinde, dar în interior avem zeci de hectare întregi ocupate de construcţii care nu au nici un rol.

Până acum am desfiinţat 223 de garaje, iar 93 sunt în curs de demolare. Foarte puţine, dar asta pentru că vrem să facem pe zona respectivă restructurare urbană. Vrem să punem ceva în loc, nu doar pur şi simplu să demolăm. Dacă e să ne apucăm să le demolăm, în câteva luni de zile am demolat tot, şi o să arătăm mai ceva decât Kosovo.

- Demolaţi garajele din Micro 17. Ce veţi face în locul lor?

- O parcare şi un loc de joacă. A fost o solicitare expresă a cetăţenilor. Eram acolo şi au venit la mine nişte cetăţeni să-mi spună: «Domnul primar, copiii noştri se joacă pe rampa destinată persoanelor cu handicap de la magazinul Vodafone? Nu credeţi că ar trebui să aibă un loc de joacă?». Atunci am identificat acea zonă şi vom demola 93 de garaje ca să facem loc de joacă şi parcare.

- Când va fi gata primul proiect de restructurare urbană prin demolarea garajelor din Micro 19?

- În aprilie 2015, conform contractului, dar eu zic că aducem mai devreme termenul final, că iarna nu se anunţă a fi foarte - foarte grea. Acolo facem ceea ce era absolut necesar pentru o agora cu două şcoli generale, un liceu, două grădiniţe, plus biserică: un loc de joacă decent, un părculeţ şi parcare pentru cei care au avut maşinile în garaje.

- Ce se întâmplă cu garajele din Ancora?

- În Ancora suntem în faza în care elaborăm un nou Plan Urbanistic Zonal, care implică exproprierea celor sunt proprietari de teren şi pe garaje. Durează de ceva timp pentru că a trebuit să ne pliem pe realitatea din zonă. Am crezut că oamenii sunt înţelegători, înţelepţi, şi că vor da curs proiectului nostru. Dar văd că le place să stea înconjuraţi de ruine, cu o încăpăţânare şi pe o consiliere avocăţească dată de tot felul de băieţi deştepţi şi voluntari. Valoarea despăgubirilor nu va fi una imensă, vorbim de 20-25 de metri pătraţi. Ca să nu spunem că cei care sunt proprietari acolo, dar care au construit beciurile fără autorizaţie, au fost amendaţi. Un sfert au primit amenzi care fac mai mult decât construcţia şi vor mai primi dacă nu-şi vor acoperi beciurile. Pentru că beciurile sunt un pericol pentru siguranţa blocurilor din zonă.

- Cu câteva luni în urmă aţi declarat că la finele acestui an vor expira contractele de închiriere pentru garaje şi nu le veţi mai prelungi. Vă ţineţi de cuvânt?

- Reconfirm ce-am spus, dar trebuie făcută o precizare ca să înţeleagă lumea e exact ceea ce ne dorim noi prin proiectul acesta. Că n-a venit Stan demolatorul să pună la pământ că nu-i plac lui garajele. În fiecare zonă facem o restructurare urbană, după necesităţi. Vor fi locuri unde demolăm bateria de garaje şi chioşcurile, iar zona respectivă poate impune şi altceva de construit. Şi poate că acolo unde constatăm că nu există puncte de alimentare suficiente pentru acel areal de blocuri, şi omul trebuie să meargă tocmai la un supermarket sau la un hipermarket ceea ce nu e chiar la îndemână. Şi atunci mergem pe nişte galerii comerciale în completare la ceea ce avem deja: loc de joacă, parc şi parcare, care vor fi amenajate în toate locurile unde vom demola.

E posibil ca în unele locuri să venim cu aceste galerii comerciale făcute de noi sau pe banii celor cărora le demolăm chioşcurile, galerii unitare, estetice, un proiect agreat de arhitectul şef al oraşului. De exemplu, în Barieră am făcut alveola aceea chiar la ieşire. Acolo intenţia este – sper să ne dea voie şi Curtea de Conturi - să relocăm toate chioşcurile din intersecţie, pe un proiect unitar care există deja făcut, unde dăm acelaşi număr de metri pătraţi cât au avut şi în chioşcuri şi acolo va lua fiinţă un sens mare giratoriu care să fluidizeze traficul.

- Deci mai prelungiţi contractele pentru garaje sau le demolaţi?

- Aici e de discutat un aspect: să renunţi la 6.500 de chirii odată, dar tu să nu ai posibilitatea în cursul anului 2015 să le demolezi pe toate şi să construieşti ceva acolo, înseamnă că nu gândeşti bine. Şi atunci, pe zonele unde avem proiectul definitivat anunţăm oamenii că nu se mai încheie contractele pentru că va fi demolat şi se face acest proiect. Restul, unde nu reuşesc să intervin, mi se pare logic şi corect să le percep chiria. Dacă tot stau în picioare şi le folosesc, să plătească. E vorba de bani la bugetul local, şi nu puţini! Etapizat, se va renunţa la garaje. Finalul va fi că toate garajele vor fi la pământ, fără doar şi poate.

N-aş vrea să trec cu vederea un aspect. Pe unde trimitem somaţii, sunt nişte derbedei care se duc şi le spun oamenilor: „Nu demolaţi, vă învăţăm noi ce să faceţi”. Ba mai mult, în Micro 17 le-au luat şi câte 100 de lei la oameni, că le-au angajat avocat şi le-au dat câte un certificat de grefă. Nişte ticăloşi care au şi avut, la un moment dat, poziţie de conducători prin oraş şi au contribuit şi ei la stagnarea oraşului. Şi acum, când văd că ceva e într-o schimbare normală şi firească a lucrurilor, vin ei şi dau sfaturi care nu au nicio legătură cu realitatea şi cu legea.

Am mai dat exemplul acesta, Poliţia Locală a dat amendă unuia care refuza să îşi demoleze garajul. Poliţia luând-o pe cont propriu, s-a dus în instanţă şi sentinţa judecătorului a fost că toate mijloacele de desfiinţare a acelei construcţii sunt în mâna Primăriei. Restul sunt păcăleli ce încearcă să le vândă oamenilor. Sunt în campanie electorală şi continuă să mintă aşa cum au minţit ani buni.

- Care este următoarea zonă vizată de restructurare urbană prin demolarea garajelor?

- Avem un studiu de prefezabilitate grozav: în spatele magazinului Orange de lângă Liceul Pedagogic vrem să facem o parcare supraetajată cu un nivel parter şi etaj – 111 locuri în total în parcaj – iar lângă, în prelungire, mai avem 25 de locuri de parcare decente. La un calcul simplu depăşim cu numărul locurilor de parcare cele 90 şi ceva de garaje de acolo. În continuarea parcării, vom face un parc frumos, cu un teren de minifotbal cu gazon sintetic, un teren de baschet, un loc de joacă, chiar în mijloc, deosebit de frumos şi un loc de socializare cu mese de şah pentru bunicii care vin cu nepoţii acolo. Spaţiul ne permite şi e tot proiectul e încadrat în spaţiul respectiv, în locul pe care sunt garaje. Vom merge cu studiul în Comisia Tehnico-Economică şi apoi în Consiliul Local.

- În cât timp estimaţi că scăpăm de garaje?

- Mi-e greu să fac estimările pentru că nu ştiu în ce ritm vor merge procedurile. La toate aceste proiecte ne lovim de două neajunsuri. Primul este nemulţumirea celor care sunt deposedaţi de un bun, e firesc, dar eu sper că odată cu apariţia zonei noi să ne ierte şi să zică: „Dom’le, în sfârşit, a apărut ceva bun”. Al doilea inconvenient este că trebuie să ţii cont de proceduri, n-ai încotro: plan urbanistic zonal, proiect, aprobare, bugetare, licitaţie şi execuţie. Acestea sunt legile României şi dacă nu te supui lor, dai de dracu'.

CITEŞTE ŞI: PRIMĂRIA va introduce TVA LA CHIRIA PE GARAJE, potrivit unei propuneri aflată pe masa aleşilor locali

Citit 15229 ori Ultima modificare Marți, 14 Octombrie 2014 09:40

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.