Analiză VL/ S-a putut la Sibiu, de ce nu şi la Galaţi? SOLUŢIILE lui Klaus Iohannis pot fi APLICATE de Marius Stan

Analiză VL/ S-a putut la Sibiu, de ce nu şi la Galaţi? SOLUŢIILE lui Klaus Iohannis pot fi APLICATE de Marius Stan
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Pentru investiţii în infrastructură, Sibiul s-a împrumutat de trei ori la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare * Galaţiul abia a semnat pentru primul credit BERD, dar n-a cheltuit nici împrumutul lăsat de Dumitru Nicolae * În vreme ce Sibiul s-a apucat să-şi modernizeze transportul local în 2007, noi suntem abia la etapa de scris hârtii


Numele lui Klaus Iohannis a ajuns pe buzele românilor nu pentru mesajele sale politice, nu pentru pentru apariţiile picante în presa mondenă sau în emisiunile de divertisment şi nici pentru prestaţiile în talk-showuri, ci pentru modul în care a condus Sibiul.

Înainte de a deveni preşedintele ales al României, Iohannis s-a dovedit un veritabil model de primar, demn de urmat la nivel naţional. Citindu-i rapoartele de activitate făcute publice pe site-ul Primăriei Sibiu, am descoperit că multe dintre soluţiile de succes ale Primăriei Sibiu sunt, în prezent, în implementare în Galaţi. Şi dacă la Sibiu au funcţionat cu succes, de ce n-ar funcţiona în oraşul nostru?

Vă prezentăm câteva dintre măsurile şi soluţiile aflate în derulare la Galaţi, care au transformat Sibiul într-un oraş european invidiat.

Strategie avem şi noi, dar…

"În spatele proiectelor care au dezvoltat Sibiul stă foarte multă muncă, o echipă foarte bine închegată şi eficientă şi o strategie de dezvoltare care a luat în considerare necesităţile comunităţii", ne declara, în exclusivitate, Klaus Iohannis, în primul interviu acordat ziarului nostru, în mai 2013.

O strategie de dezvoltare are şi Galaţiul, motiv de mândrie, pentru primarul Marius Stan. A fost votată în martie 2013, ba a cuprins chiar şi un program multianual de investiţii pentru perioada 2013-2016. Din păcate, singura mare investiţie în derulare este construcţia unuia dintre cele două campusuri de locuinţe sociale - după modelul primarului Constanţei, Radu Mazăre. În acelaşi timp, modernizarea străzii Democraţiei este aproape de finalizare. În privinţa celorlalte proiecte, termenele sunt deja depăşite.

Cât priveşte echipa bine închegată de la Primărie, aici lucrurile sunt „sensibile”. Nu o dată, primarul Marius Stan şi-a criticat aparatul de lucru, iar doi dintre directorii generali în care avea mare încredere la finele anului trecut au fost deja schimbaţi.

Bani, bani şi iar bani

"Sibiul s-a gospodărit din fondurile locale şi din fondurile provenite din împrumuturile rambursabile contractate de municipalitate, dar şi cu ajutorul fondurilor europene. În ceea ce priveşte proiectul de reabilitare a străzilor din municipiul Sibiu, doar în ultimii opt ani au fost modernizate peste 220 de străzi. Acest proiect a fost finanţat din bugetul local al Sibiului, dar şi din trei credite contractate de municipalitate de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), care însumează 36,5 milioane de euro”, ne declara Iohannis într-un interviu.

Primarul Marius Stan tocmai a semnat contractarea unui credit în valoare de o sută de milioane de lei la BERD. Pe lista de investiţii care urmează să fie finanţate din credit se află reabilitarea a trei artere importante: Mihai Bravu, Anghel Saligny şi Tecuci. Pe lista de rezervă se află bulevardul George Coşbuc, ce va fi modernizat în funcţie de economiile făcute la banii BERD şi prin cofinanţare locală.

Optimismul nostru se mai domoleşte dacă ne gândim că Stan nu a reuşit să cheltuiască în totalitate, până acum, nici măcar creditul de 61 de milioane de lei contractat la BRD, în 2011, de fostul primar Dumitru Nicolae.

Transport modern la Sibiu

Primarul Iohannis a demarat, încă din 2007, un amplu program de reorganizare şi modernizare a transportului public din Sibiu, care a presupus modernizarea staţiilor, reconfigurarea sistemului de ticketing, dotarea cu mijloace de transport moderne şi reconfigurarea traseelor în funcţie de necesităţile călătorilor. Graţie unui program multianual de modernizare a transportului public în Sibiu, flota Tursib număra, în 2013, o sută de de mijloace de transport care ofereau 10.419 locuri pentru pasageri.

Citeşte şi: Primarul Marius Stan: „Îl felicit pe domnul Iohannis! Sper să nu fie un preşedinte jucător”

De exemplu, numai în 2012 au fost achiziţionate 35 de autobuze noi, 12 autobuze de mare capacitate, 16 automate de vânzare a biletelor, au fost cumpărate şi instalate 25 de afişaje electronice pentru trasee, a fost implementat un sistem de e-ticketing prin introducerea abonamentelor electronice şi a sistemului de plată a călătoriei direct în mijlocul de transport prin intermediul cardului. Mai mult, compania de transport public a introdus sisteme GPS pentru întregul parc auto, pentru o mai bună monitorizare a respectării orarelor de sosire în staţie. De asemenea, traseele Tursib au fost reconfigurate pe trei trasee principale şi şapte trasee secundare.

Şi apropo de performanţă, Tursib a fost premiat anul trecut de către Uniunea Internaţională a Transportatorilor Publici, la categoria "Business Model" pentru Europa Centrală şi de Est.

Planuri puse pe roţi la Galaţi

Desigur, nu ne putem compara cu Sibiul, care are un avans de şapte ani în modernizarea transportului, dar avem şi noi o strategie de dezvoltare în acest sens. Mai mult, Transurb are un plan multianual de investiţii, pe hârtie. Prima pe listă este achiziţia, în 2015, a 14 troleibuze, aprobată deja de aleşii locali, din creditul BERD. Următoarea este achiziţia a 40 autobuze cu grad redus de poluare, tot pe credit, iar până în 2017 ar urma să fie modernizate 20 de vagoane de tramvai. Anul 2018 ar urma să mai aducă 20 de troleibuze, din fonduri europene, iar în 2020 Transurb ar urma să-şi cumpere 40 de autobuze electrice, din fonduri europene, inclusiv dotările necesare pentru transport în cartiere.

Traseele de transport au fost modificate, tot pe hârtie. Şi tot creditul BERD pe care Primăria Galaţi l-a contractat, va susţine eficientizarea transportului public local, care presupune implementarea unui sistem de emisie, vânzare şi reîncărcare a titlurilor de călătorie. Sistemul de taxare automată a călătorilor, indiferent că se deplasează cu mijloacele Transurb sau cu cele private, va duce la diminuarea evaziunii fiscale şi creşterea calităţii serviciului de transport. De asemenea, se are în vedere introducerea sistemelor GPS pe mijloacele Transurb, pentru ca acestea să fie monitorizate în timp real.

Desigur, până atunci, gălăţenii şi-ar dori măcar nişte refugii, ca să nu mai stea în ploaie şi viscol aşteptând în staţii să vină autobuzul...

Reguli - la ei şi la noi

Pentru a grabi demersurile preliminare în vederea execuţiei lucrarilor de reabilitare şi modernizare a mai multor strazi din Sibiu, municipalitatea a parcurs încă din 2009 procedura de proiectare. Şi la noi se fac planuri şi proiecte, numai că până la demararea lor în sine trec ani în şir!

Sibiul are un regulament de refacere a carosabilului şi trotuarelor în urma intervenţiilor la reţelele de utilităţi, conform cărora refacerile vor fi executate în mod direct, doar de administratorul drumurilor - SC DPC SA - în limita de timp specificată şi pe cheltuiala societaţii care a avut intervenţii la reţeaua proprie. Un regulament avem identic avem şi noi, numai că Ecosal abia îşi vede capul din colectat gunoi şi maidanezi, ca să se mai ocupe şi de asfaltarea lucrărilor la reţele…

Maidanezii ca prioritate

Gestionarea câinilor fără stăpân a fost o prioritate pentru Primăria Sibiu, astfel că, în fiecare an, serviciul specializat colectează între 1.000 şi 1.500 de câini fără stăpân, pe care îi sterilizează. Sute de câini îşi găsesc anual o familie de adoptaţie, în ţară sau în Germania. Mai mult, Sibiul va avea, prin iniţiativă şi finanţare privată, un nou adăpost pentru câinii fără stăpân. La noi, maidanezii sunt gestionaţi doar din vorbe şi pe hârtie.

 

Bani europeni

Sibiu - 120 de milioane de euro, Galaţi - 94 de milioane de euro

Sibiul a atras în ultimii 7-8 ani finanţări structurale de peste 120 de milioane de euro. Banii se regăsesc în străzi reabilitate, modernizarea unui centru pentru copiii cu handicap, modernizarea unor şcoli, instruirea personalului din administraţie, construirea unui viaduct, extinderea şi modernizarea reţelelor de apă şi canalizare, precum şi în crearea unor staţii de tratare şi epurare moderne.

Primăria Galaţi se laudă cu 94,1 milioane de euro fonduri europene în ultimii zece ani. Cu aceşti bani s-au reabilitat reţele de apă şi canalizare, s-au modernizat artere ca Basarabiei, Oţelarilor şi Gh.Asachi, Grădina Publică şi Parcul Rizer, s-a realizat o piaţă de gros, o parcare pentru TIR-uri, s-au extins şi modernizat şcoli şi centre medico-sociale şi s-a dotat Spitalului de Copii.

 

Citit 4219 ori Ultima modificare Luni, 24 Noiembrie 2014 14:39

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.