Locul de PARCARE - între CIVILIZAŢIE şi LICITAŢIE. TAXE noi la aceleaşi LIPSURI (FOTO)
Foto: Foto Mihai Angheluţă

Locul de PARCARE - între CIVILIZAŢIE şi LICITAŢIE. TAXE noi la aceleaşi LIPSURI (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Nicio parcare fără taxă spune o iniţiativă de "Regulament de atribuire şi folosire a locurilor (...) în parcările de reşedinţă din Municipiul Galaţi" publicată pe site-ul Primăriei încă din ianuarie, acest an. Conform acesteia, "se va atribui câte un loc de parcare penru fiecare apartament/spaţiu cu altă destinaţie (...) la taxa stabilită prin H.C.L. sau licitată, cu excepţia persoanelor care deţin garaje".

Pe de altă parte, indiferent cui i-a venit ideea taxării parcărilor din spatele blocurilor, aşa cum arată situaţia acum, sunt slabe şanse ca implementarea măsurii să intre în vigoare până la finalul acestui mandat. Nici măcar punerea în ordine a spaţiului necesar nu sunt semne că va fi dusă la bun sfârşit, darămite taxarea.

Pase spre Gospodărire Urbană

Conform noului regulament pentru folosirea parcărilor oraşului, "locurile de parcare (...) vor fi atribuite/licitate numai după amenajarea, semnalizarea verticală şi orizonzontală şi numerotarea acestora de către administratorul parcării de reşedinţă". Cu inventarierea locurilor de parcare a fost însărcinată Gospodărire Urbană SRL. Operaţiunea nici nu a început. Încă.

Administratorul de bloc, topometru benevol

„Noi propunem în ce parcări să se instituie taxă, dar se reglementează printr-un HCL. De data aceasta însă a fost chiar inițiativa Primăriei. Deocamdată se lucrează la un regulament pentru aceste parcări rezidențiale, din apropierea blocurilor. Până nu este elaborat acest regulament, nu putem să vă spunem nimic clar, indiferent că este vorba despre modalitățile de atribuire, tarife, gestiune sau alte condiții. Oricum, la parcările rezidenţiale, nu noi vom încasa banii, ei se vor duce către Primărie direct. Noi doar le vom inventaria şi vom asigura blocarea-deblocarea celor care nu respectă atribuirile locurilor închiriate”, ne-a precizat Daniela Stroia, purtătoarea de cuvânt a Gospodărire Urbană SRL.

Deocamdată însă, cei de la Gospodărire Urbană nu au avut nici suficient timp şi, mai ales, nici resursele umane disponibile pentru a face inventarierea. Momentan se va apela la o... colaborare. Pe bază de voluntariat, prin cooptarea administratorilor de asociaţii. „Acum se fac adresele către administratori şi se va apela la bunăvoinţa lor. Dacă nu vom primi sprijin, vom face tot noi inventarierea, dar abia anul viitor (2015, n.n.), până în vară”, a mai adăugat dna Stroia.

 

P1080010

Daniela Stroia

Cartiere mai noi, locuri mai puţine

Cam asta ar fi regula spaţiilor de parcare în Galaţi. Cu excepţii care confirmă regula, pe cât e mai nou un ansamblu de locuinţe, pe atât mai strâmt este spaţiul de parcare aferent.

Primele probleme majore legate de parcarea autoturismelor personale au apărut în cartierele construite după anii '80. Mazepa II şi IC FRimu sunt zone renumite pentru distanţele mici între blocuri, cu locuri de parcare şi insuficiente, şi foarte strâmte.

După '90, blocurile construite adesea în spaţii rămase între cele de dinainte au agravat şi mai mult situaţia. Un exemplu sunt blocurile PS 0, 1, 2, 3 şi 4, de la Inelul de Rocadă. În spatele lor, constructorul, care ae şi sediul acolo, şi-a rezervat propria-i parcare în centrul curţii, ceilalţi proprietari înghesuindu-se pe locurile rămase dmprejur şi pe lângă ziduri, în spaţii strâmte de abia pot parca, din mai multe mişcări.

În Bucureşti, raportul este de doi locuitori la o maşină. În municipiul Galaţi, raportul era acum trei ani de o maşină la trei locuitori, cu 80.000 de autovehicule înmatriculate. Şi scade datorită celor aproape 5.000 de noi înmatriculări anual.

Parcările cu greu însă se poate spune că s-au înmulţit. Cu excepţia celor construite în vecinătatea supermarketurilor ori a mall-urilor sau a terenului eliberat prin demolarea câtorva garaje, progresul în spaţii pentru noile înmatriculate este ca şi inexistent.

O situaţie elocventă este cea a blocului construit de Atlas Invest în Ţiglina I, cunoscut şi sub numeloe de "blocul lui Cezar Preda". Nu a primit aprobare până când dezvoltatorul său nu a prezentat concret cum vor fi asigurate locuri de parcare pentru fiecare apartament din cele 20  - 9 garaje în subsol şi 14 locuri la suprafaţă.

Iată aşadar un motiv ca cei din cartierele mai noi, îndeosebi în zone centrale, să se simtă defavorizaţi faţă de cei din cartierele vechi şi/sau periferice, pentru care locul de parcare nu reprezintă o problemă atât de mare.

Minimele reguli ale urbanismului

Conform HG nr. 525 din 1996, cunoscută de toţi specialiştii în domeniu drept Regulamentul general de urbanism, construcţiile noi nu se pot nici măcar autoriza dacă spaţiile de parcare necesare acestora nu se pot realiza ÎN AFARA domeniului public. Cu alte cuvinte, dezvoltatorul trebuie să asigure teren INCLUSIV pentru parcări, nu să se prevaleze de domeniul public din vecinătate, lăsând viitorii proprietari de apartamente să parcheze... la bordură, cum se spune. Ca la orice lege românească, însă, există şi derogări ce se pot da de către delegaţia permanentă a Consiliului Judeţului sau de către primar însuşi.

Citeşte şi: GALAŢI şi RESTUL lumii/ CUM se mai ia în STĂPÂNIRE O PARCARE (FOTO)

Pe de altă parte, inclusiv clădirile cu destinaţie comercială, instituţiile publice, cele de învăţământ, unităţile sanitare şi alte clădiri de interes public trebuie să aibă parcări cu minim de locuri asigurat, în funcţie de indicele de motorizare al localităţii. Adică exact raportul de persoane per autovehicul de care aminteam mai sus. Cum în Europa sunt 473 de maşini la mia de locuitori, în Bucureşti sunt 471, iar la Galaţi vreo 380, ar trebui ca în oraşul nostru să existe cam 80% din locurile de parcare ale unui oraş european cu 250.000 de locuitori...

* * *

Aşadar, iată mai sus cel puţin un motiv foarte serios şi mai ales insurmontabil pentru care, cel puţin la Galaţi, taxa pe locul de parcare rezidenţial şi cu atât mai mult licitarea acestuia ar putea fi, dincolo de utopii, nedreptăţi la adresa cetăţeanului plătitor de impozite. Locurile de parcare nu se pot asigura după necesităţi iar a lăsa alocarea acestora "după puteri", raportat la veniturile marii majorităţi, ar însemna doar o creştere şi mai mare a discrepanţei între gălăţeanul de rând şi cel cu posibilităţi financiare - distanţa dintre locul/-rile rezervat(e) şi aciuarea la bordură.

Citit 5214 ori Ultima modificare Miercuri, 26 Noiembrie 2014 12:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.