Strada Mihai Bravu riscă să-şi piardă identitatea (FOTO)
Foto: Foto Bogdan Codrescu

Strada Mihai Bravu riscă să-şi piardă identitatea (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Pe vremuri, Mihai Bravu era strada protipendadei gălăţene, acum e toată numai gropi, denivelări, bălţi şi noroi * Modernizarea vizează o bună parte a unui ansamblu urban aflat pe lista monumentelor istorice de patrimoniu


Crâmpeiele Galaţiului de odinioară, atâtea câte mai există, se sting pe zi ce trece. În loc să depună eforturi pentru a conserva ceea ce ne-a mai rămas, autorităţile par să se grăbească să scape de ele. Cel puţin aşa s-ar putea crede privind noul proiect de restructurare urbană pe care Primăria l-a scos la licitaţie: modernizarea străzii Mihai Bravu.

Strada protipendadei gălăţene de altădată, cum o numeşte Marius Mitrof, consilier superior în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, şi prima din Galaţi pavată în întregime, după cum spune specialistul, riscă să-şi piardă identitatea, odată cu liniile duble de tramvai şi reţeaua de contact, care vor fi dezafectate. Motivul? Autorităţile vor să renunţe la pavajul de piatră cubică, în acest moment degradat şi „peticit” din loc în loc cu asfalt turnat direct peste calupurile de granit, la arborii care îi fac umbră, pentru a-i înlocui cu alţii, dar şi la bordurile din piatră naturală, pentru a le înlocui cu cele prefabricate.

Ce prevede proiectul

Potrivit Hotărârii Consiliului Local nr. 5 din 2014, traseul străzii propuse pentru modernizare porneşte din intersecţia cu strada Basarabiei şi se închide în intersecţia cu zona de parcare a Gării CFR Călători. Asta chiar dacă, o recunosc şi autorităţile, pe strada Gării, tronsonul cuprins între Bravu şi Dogăriei, s-au realizat lucrări de modernizare a carosabilului în anul 2012.

Ceea ce ne-a atras atenţia a fost faptul că, potrivit documentului votat de aleşi, pe primul tronson, cuprins între Basarabiei şi Gării, care face parte din cele patru ansambluri urbane gălăţene protejate de Legea patrimoniului naţional, autorităţile plănuiesc un sistem rutier suplu, cu strat de mixtură asfaltică, amenajarea a 40 de spaţii de parcare, dezafectarea spaţiului verde existent, tăierea arborilor existenţi şi înlocuirea cu circa 40 de arbori tineri şi încadrarea sistemului rutier cu borduri prefabricate din granit pe o fundaţie din beton.

Ce spune municipalitatea

Pentru a nu trage noi concluzii pripite, am cerut precizări din partea Primăriei cu privire la lucrările care se vor executa şi la soarta pavajului de piatră cubică. "Vor fi reabilitate general infrastructura subterană, iluminatul public, infrastructura rutieră (se renunţă la liniile de tramvai, se înlocuieşte pavajul din piatră cu covor asfaltic, se modernizează trotuarele, marcajele şi semnalizarea rutieră). Înaintea demarării lucrărilor, se va face o evaluare a tuturor copacilor de pe strada Mihai Bravu. Cei sănătoşi vor fi păstraţi, iar cei afectaţi de boli, intemperii, accidente rutiere vor fi tăiaţi şi înlocuiţi", ne-a răspuns Primăria.

Aviz condiţionat al Direcţiei de Cultură

Pentru că strada Mihai Bravu, de la nr. 2 (intersecţia cu strada Gării) şi până la Grădina Publică, reprezintă un ansamblu urban care face parte dintre monumente istorice de patrimoniu, Primăria nu poate efectua lucrări fără avizul Direcţiei de Cultură.

Potrivit lui Marius Mitrof, avizul a fost dat în iunie anul trecut, după efectuarea unui studiu istoric, şi cu numeroase condiţii pe care Primăria trebuie să le respecte.

"Avizul prevede revenirea la finisajul original al părţii carosabile, calupuri din granit, marcarea traseului istoric al liniei de tramvai, borduri restaurate din piatră naturală de granit şi înlocuirea celor sparte. Dalajul trotuarelor trebuie să fie din piatră naturală sau alt material cu aspect asemănător. Imaginea de ansamblu rezultată trebuie să fie apropiată imaginii de epocă. Proiectul se execută cu coordonarea unui arhitect atestat de Ministerul Culturii, conform legislaţiei în vigoare. Acestea sunt condiţii clare, nu recomandări! Nerespectarea lor atrage retragerea avizului şi amenzi", ne-a declarat Marius Mitrof.

Tot intervenţia Direcţiei de Cultură a oprit înlocuirea bordurilor de granit din jurul monumentului de la Gară cu borduri de beton. Marius Mitrof a subliniat că trebuie respectate elemente specifice sfârşitului secolului al XIX-lea şi începutului secolului al XX-lea.

Licitaţia, până pe 31 martie

Reabilitarea străzii Mihai Bravu ar urma să fie realizată cu bani din împrumutul contractat de Primărie de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Din cele o sută de milioane de lei, străzii Mihai Bravu îi sunt alocaţi 8.996.525 de lei cu TVA (2.042.158 de euro). Licitaţia este deschisă firmelor din orice ţară, iar ofertele trebuie depuse până pe 31 martie 2015. Lucrările nu trebuie să dureze mai mult de nouă luni, iar garanţia lor este de cinci ani.

Să sperăm că modernizarea urbană nu va răpi farmecul de odinioară al străzii care, după cum spune Marius Mitrof, cuprindea iniţial şi artera care astăzi poartă numele lui Cuza şi pe care a fost introdus tramvaiul în 1905.


CITEŞTE ŞI: MAI MULTE AUTOBUZE pe străzile Galaţiului. AFLĂ de când!

Citit 2995 ori Ultima modificare Luni, 09 Februarie 2015 20:01

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.