PLANURILE administraţiei gălăţene: 145,1 milioane de lei pentru a REABILITA „Basarabiei” şi Calea Prutului (FOTO)
Foto: Foto "Viaţa liberă", Marius Negri

PLANURILE administraţiei gălăţene: 145,1 milioane de lei pentru a REABILITA „Basarabiei” şi Calea Prutului (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

* Primăria municipiului Galaţi a plătit, anul trecut, 140.675 de lei cu TVA, de la bugetul local, pentru documentaţia necesară reabilitării arterelor rutiere * Strada Basarabiei, modernizată parţial, a fost mereu lovită de ghinioane! * Calea Prutului aşteaptă demult să scape de gropi


Aleşii locali au aprobat indicatorii tehnico-economici şi documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii la obiectivul „Reabilitare infrastructură transport, inclusiv viaducte, axa Est-Vest, intrări în Galaţi”. Concret, vizate sunt strada Basarabiei (pe sectorul cuprins între strada Traian şi Mihai Bravu, şi Calea Prutului (sectorul cuprins între Mihai Bravu şi drumul naţional DN2B limita de intravilan a municipiului Galaţi). Trebuie spus că, anul trecut, Primăria a plătit 140.675 de lei cu TVA pentru documentaţia acestei investiţii, realizată de firma ADD Global Desing SRL. Prin votul aleşilor locali, suma necesară pentru reabilitarea celor două artere se ridică la 145.101.299 de lei cu TVA, bani care ar putea proveni de la bugetul local din credite şi din fonduri nerambursabile. Cam de trei ori mai mult decât cele 47 de milioane plătite pentru cele mai scumpe lucrări similare, făcute pe Oţelarilor şi străzile din continuarea acesteia, Frunzei, Stadionului şi Gheorghe Asachi.

Reţele vechi, carosabil afectat

În argumentarea investiţiei, Primăria porneşte de la considerentul că străzile respective suportă traficul greu şi transportul în comun cu tramvaiul pe direcţia Est-Vest şi au o lungime totală de 4.118 de metri. Pe strada Basarabiei, pe segmentul vizat, şinele de tramvai sunt uzate şi vălurite, la fel şi pe Calea Prutului, unde, în plus, banda prevăzută cu covor asfaltic prezintă fisuri şi crăpături. „Starea tehnică a liniei este necorespunzătoare, fiind periculoasă din punct de vedere al siguranţei circulaţiei rutiere, prezentând defecţiuni majore, şine rupte sau fisurate. Durata de exploatare a firului de contact este depăşită, existând pericolul permanent de rupere”, se arată în documentaţia de la Calea Prutului. Nici stâlpii de beton armat pe care sunt montate corpurile de iluminat nu mai prezintă siguranţă, iar reţelele de apă şi de canalizare, inclusiv branşamentele pe ambele artere trebuie înlocuite.

Ce lucrări se vor realiza

Prin proiectul votat se prevede în primul rând desfacerea structurii rutiere, demolarea bordurilor şi realizarea stratului de mixtura asfaltică reabilitarea atât a caii de rulare totală, cât şi a reţelei de fir de contact şi montarea de amortizoare (de zgomote şi de vibraţii). Pe lângă înlocuirea reţelei de alimentare cu apă şi a colectoarelor de canalizare şi refacerea reţelei de iluminat public, se vor amenaja locuri de parcare noi, trotuare, piste pentru biciclete, spaţii verzi, şi marcaje rutiere. De asemenea, sunt prevăzute lucrări şi la pasajele supraterane: refacerea plăcii de suprabetonare, trotuare, refacerea gurilor de scurgere, montare parapet.

Valoarea totală a investiţiei se ridică la 145.101.299 de lei cu TVA, bani de la bugetul local, din credite şi din fonduri europene. Durata de realizare a investiţiei este estimată la 36 de luni, dar nimeni nu poate spune când anume va şi începe.

Cu sau fără garanţie?!

Viceprimarul PSD Florin Popa a propus ca segmentul străzii Basarabiei din Domnească până în Port Bazinul Nou să facă obiectul finanţării din fondurile europene, iar tronsonul de la Baia Comunală până în strada Domnească să fie inclus la finanţare în bugetul Consiliului Local pentru perioada următoare, dacă nu e posibil anul acesta, măcar pentru la anul.

Primarul Marius Stan i-a acceptat amendamentul, dar a venit cu o observaţie interesantă: „S-ar putea să avem surpriza să fie, totuşi, făcut pe banii constructorului pentru că, din câte ştiu eu, termenul de garanţie parcă n-a expirat, e de verificat în documentele noastre. Este făcut relativ recent”, a declarat edilul, trasându-i misiunea acestor verificări directorului de Infrastructură din Primărie, Cristian Capetis!

Un trecut deloc glorios!

Privind în urmă, putem lesne constata că strada Basarabiei are un trecut deloc norocos în ceea ce priveşte modernizările. Tronsonul cuprins între Piaţa Energiei şi bulevardul George Coşbuc a fost reabilitat pe fonduri europene, în perioada 2009-2010, în mandatul fostului primar Dumitru Nicolae, valoarea investiţiei ridicându-se la 11,7 milioane de lei. Numai că, la nici măcar un an de la tăierea panglicii inaugurale, carosabilul dădea semne de „osteneală” prematură. Pe tronsonul cuprins între Traian şi Domnească s-au realizat lucrări de reabilitare prin programul ISPA.

Fostul primar i-a lăsat „moştenire” lui Marius Stan un proiect care prevedea doar reparaţii la covorul asfaltic dintre arterele Coşbuc şi Traian. Pentru că asfaltarea nu rezolva complet problema străzii, în 2013, Primăria s-a apucat şi de reparaţii la liniile de tramvai şi la zidul de sprijin, inclusiv traversarea bulevardului Coşbuc. Lucrările au început la finele lunii septembrie 2013 şi ar fi trebuit să fie gata la începutul lunii decembrie acelaşi an. Dar n-au fost decât pe porţiunea cuprinsă între intersecţia cu strada Traian şi intersecţia cu strada Anul Revoluţiei 1948. Motivul? Autorităţile au descoperit că şina de tramvai, de pe tronsonul cuprins între bulevardul Coşbuc şi strada Poşta Veche (360 metri liniari), nu mai poate fi refolosită. Paradoxal, deşi în acte linia de tramvai avea 13 ani, arată de parcă ar avea 60!

Ca să nu mai lungim povestea răscolind amintiri neplăcute, vă mai spunem că abia la 1 octombrie 2014 a fost redeschisă circulaţia pe strada Basarabiei, pe segmentul cuprins între bulevardul George Coşbuc şi strada Anul Revoluţiei 1848, costul total al lucrărilor executate ridicându-se la 1,8 milioane de lei.

Citit 4406 ori Ultima modificare Vineri, 05 Februarie 2016 00:08

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.