Sisteme scumpe şi management defectuos al traficului. De ce nu au şoferii undă verde pe străzile Galaţiului (FOTO)

Sisteme scumpe şi management defectuos al traficului.  De ce nu au şoferii undă verde pe străzile Galaţiului (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(33 voturi)

În loc de doi la sută, gălăţenii au plătit o contribuţie de aproape 12 ori mai mare la proiectul european „Sisteme inteligente pentru managementul traficului în vederea creşterii fluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii”, despre care li se spusese că va aduce mult-promisa „undă verde”. „Să dea Dumnezeu să funcţioneze!”, se ruga primarul Galaţiului, Ionuţ Pucheanu, la conferinţa de închidere - cu opt luni întârziere! - a acestui proiect, unic în Regiunea de dezvoltare Sud-Est, finanţat în cadrul Programul Operaţional Regional 2007-2013. „Chiar dacă se întâmplă să prindem două semafoare pe roşu, de exemplu, timpii de roşu vor fi mai mici pentru că ei se adaptează la traficul real”, dădea asigurări managerul de proiect Viorel Mancaş. La doi ani de la finalizare, zeci de semafoare clipesc doar galben intermitent, iar autorităţile susţin că, de fapt, nu e „undă verde”, ci „sistem adaptiv inteligent de management al traficului”! Şi că, inginereşte vorbind, implementarea „undei verzi” nu este posibilă pe motiv că numărul autoturismelor este în continuă creştere, în vreme ce străzile Galaţiului rămân aceleaşi!

Dincolo de promisiuni, povestea oficială a „undei verzi” a început în noiembrie 2009. Viceprimarul PSD al Galaţiului la acea vreme, Nicuşor Ciumacenco, a anunţat că oraşul va beneficia, în scurt timp, de „un sistem de inteligent pentru managementul traficului de tip unda verde”, pentru că licitaţia pentru elaborarea studiului de fezabilitate, a proiectului tehnic şi a studiului de trafic a fost câştigată de Asocierea SC Smart Telecom Consulting SRL & SC Electronic Solutions. Contractul a fost încheiat în martie 2010, iar pentru toată documentaţia Primăria municipiului Galaţi a plătit 207.435 de lei.

De pe lista de rezerve, în implementare

Trecut, iniţial, pe lista de rezerve, proiectul „Sisteme inteligente pentru managementul traficului în vederea creşterii fluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii”, din cadrul Planului Integrat de Dezvoltare Urbană al municipiului Galaţi, a reuşit să prindă finanţare în cadrul POR 2007-2014 din economiile realizate în implementarea celorlalte proiecte. Contractul de finanţare a fost semnat pe 31 iulie 2014. La acel moment, valoarea totală a proiectului se ridica la 19,2 milioane de lei cu TVA, din care 18,8 milioane - asistenţă financiară nerambursabilă, şi doar 384.290 de lei, adică doi la sută, contribuţia municipalităţii. Cu o condiţie, însă: proiectul să fie finalizat până la 31 decembrie 2015! Ceea ce nu s-a întâmplat.

Proiectul s-a încheiat cu opt luni întârziere, pe 31 august 2016. La solicitarea noastră, Primăria ne-a comunicat că valoarea finală a proiectului a fost de 19,8 milioane de lei cu TVA, din care 15,3 milioane de lei cu TVA asistenţă financiară nerambursabilă, iar 4,5 milioane de lei, contribuţia Galaţiului. În loc de doi la sută, s-a ajuns la o contribuţie de 22,7 la sută din valoarea proiectului, suma plătită crescând de 11,7 ori. Conform datelor furnizate, a existat şi o corecţie financiară de 10.371 de lei, reprezentând o neconformitate la achiziţia serviciilor de proiectare. Iată ce anume a condus la toată această situaţie.

O licitaţie anulată şi un câştigător controversat

Lansată în ianuarie 2015, licitaţia pentru execuţia lucrărilor în cadrul proiectului a fost anulată în martie, din cauza unor „abateri grave de la prevederile legislative”. Primăria a trebuit să efectueze corecţii privind modul de calcul al cheltuielilor „diverse şi neprevăzute”, şi a relansat licitaţia. Câştigătoare a fost Asocierea UTI Grup SA & Swarco Traffic România SRL & Mobilis SRL. La acel moment, numele UTI Grup era legat de scandaluri şi anchete DNA, în vreme ce grupul de firme se mândrea că „a dezvoltat soluţii complexe de management al traficului rutier atât în România (Bucureşti, Craiova, Iaşi, Zalău, Baia Mare, Braşov, Arad, Ploieşti, Mediaş), cât şi în Polonia (Szczecin, Kalisz) şi Bulgaria (Sofia)”.

Curios era şi faptul că UTI câştigase licitaţia alături de Swarco, pe care, la începutul acelui an, la Timişoara, o contestase aprig atunci când câştigase licitaţia pentru acelaşi tip de sisteme inteligente, finanţate din fonduri europene. Iar primarul oraşului de pe Bega, Nicolae Robu, ameninţase că face plângere împotriva UTI pentru obstrucţionarea proiectelor Timişoarei.

Termene prelungite, bani în plus

Contractul de execuţie s-a semnat pe 10 august 2015. Ordinul de începere a lucrărilor s-a dat pe 27 august 2015, cu termen de finalizare în şapte luni. Misiunea asocierii câştigătoare era să furnizeze echipamentele de monitorizare a traficului rutier, sistemele informatice şi sistemul video de supraveghere, să execute lucrările de construcţii precum şi pe cele necesare pentru punerea în funcţiune a sistemului, iar după probe şi teste, să instruiască personalul în vederea exploatării lui. Prin proiect erau vizate patru axe rutiere care străbat oraşul de la un capăt la altul: 1. Brăilei – George Coşbuc, 2. Siderurgiştilor – 1 Decembrie 1918 –Traian Vuia – Henri Coandă, 3. Brăilei – Domnească – Prundului – Traian (spre nord) şi 4. Basarabiei – Tecuci – George Coşbuc – Traian – Domnească.

În doar trei luni, până în noiembrie 2015, autorităţile gălăţene susţineau că s-a reuşit execuţia a 60,26 la sută din contractul de furnizare de echipamente şi execuţie lucrări. Oraşul era săpat şi peticit în fiecare intersecţie, în dreptul fiecărui semafor central ţâşneau către cer cabluri mai subţiri sau mai groase, şi tot felul de fire neizolate se jucau de-a maţele-ncurcate.

În decembrie 2015, prin votul consilierilor locali, a fost stabilită data de 31 mai 2016 ca zi limită de finalizare a proiectului, autorităţile asumându-şi suportarea de la bugetul local a unor costuri estimate la 5,7 milioane de lei, pentru că Uniunea Europeană nu deconta lucrările realizate după 2015. Numai că nici pe 31 mai nu s-a putut, finalizarea fiind amânată pentru 31 august 2016.

Încă un contract prin negociere directă

De câştigat a câştigat Asocierea UTI Grup SA & Swarco Traffic România SRL & Mobilis SRL, căreia i s-a atribuit, prin negociere fără anunţ de participare, un nou contract pentru „Lucrări şi echipamente/utilaje suplimentare”.

Aşa s-a ajuns ca, în final, din cele două contracte încheiate, suma totală plătită de Primăria Galaţi Asocierii UTI Grup SA & Swarco Traffic România SRL & Mobilis SRL să se ridice la peste 19 milioane de lei cu TVA, din care mai bine de 3,7 milioane de lei, bani de la bugetul local.

Despre execuţia lucrărilor ce am putea spune? De pildă, în centrul oraşului, pe strada Domnească, un semafor cu buton a fost montat în interiorul pasajului pietonal de protecţie construit în jurul unei clădiri cu risc seismic, cu faţa la zidul construcţiei. Pentru ca semaforul să fie întors cu faţa la stradă, muncitorii au tăiat una dintre bârnele de susţinere a pasajului! Scândura tăiată stă şi acum pe acoperişul pasajului…

Punerea în funcţiune a sistemului a creat haos în trafic, motiv pentru care Primăria a creat o adresă de e-mail unde gălăţenii să trimită sesizări şi propuneri de îmbunătăţire.

Ce s-a realizat

Pe 2 septembrie 2016, la conferinţa de închidere a proiectului european – unicul de acest tip din regiune - autorităţile explicau că au existat motive obiective pentru finalizarea cu întârziere: a fost ultimul proiect lansat în exerciţiul financiar, iar licitaţia a durat opt luni.

Potrivit managerului de proiect, Viorel Mancaş, în Galaţi a fost instalat un sistem de management de trafic inteligent – soluţie soft din cele de top existente pe piaţă. Prin proiect, 35 de intersecţii au fost modernizate cu instalaţii de semaforizare inteligente (semafoare cu LED, bucle inductive în carosabil sau senzori suspendaţi pentru contorizarea în timp real a traficului, dispozitive de semnalizare acustică pentru persoanele cu deficienţe etc) şi camere video dotate cu funcţie de identificare şi urmărire a autovehiculelor. S-au înfiinţat şi desfiinţat marcaje pietonale, utile sau nu, iar la 26 de treceri de pietoni s-au pus semafoare cu buton. Echipamentele sunt dirijate de automate care comunică bidirecţional cu Centrul de comandă, creat pentru coordonarea activităţilor de management trafic şi supraveghere video. Pentru o comunicare stabilă între intersecţii, automate şi Centru, autorităţile şi-ar fi dorit fibră optică, numai că asta ar fi însemnat să plătească aproximativ un milion de euro în plus! Aşa că au optat pentru unde radio.

Obiectivele proiectului vizau îmbunătăţirea condiţiilor de trafic rutier, creşterea gradului de siguranţă, reducerea timpului de deplasare în oraş şi a timpilor de aşteptare a autovehiculelor în intersecţiile semaforizate.
„Chiar dacă se întâmplă să prindem două semafoare pe roşu de exemplu, timpii de roşu vor fi mai mici faţă de diagrama statică, pentru că ea se adaptează la traficul real”, dădea asigurări managerul de proiect.

„Să dea Dumnezeu să funcţioneze! Nu putem renunţa la sistem pentru că, fiind vorba de fonduri europene, cinci ani suntem monitorizaţi. În cel mai rău caz, acolo unde se va dovedi că poate nu era necesar acel semafor, se va trece pe galben intermitent”, declara primarul Galaţiului, Ionuţ Pucheanu. Ceea ce s-a şi întâmplat, doar că Primăria nu prea ştie la câte semafoare.

De fapt, nu era undă verde…

„Cu bune şi cu rele, sper ca acest sistem să-şi arate eficienţa”, declara, pe 23 ianuarie 2018, viceprimarul PSD al Galaţiului, Sorin Enache, la Comisia de dialog social, unde s-a discutat despre proiectul „Sisteme inteligente pentru managementul traficului în vederea creşterii fluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii”. Viceprimarul tocmai explica de ce sistemul nu funcţionează conform aşteptărilor: „Deşi sistemul a fost pus în operă în anul 2016, configurarea lui s-a făcut cu mult timp înainte, motiv pentru care, în prezent, este tot mai evident faptul că, pentru obţinerea unor date de trafic necesare pentru organizarea circulaţiei în Galaţi, se impune suplimentarea numărului de bucle inductive prin amplasarea lor şi înaintea intrărilor în intersecţii”.

„Unda verde” a încins spiritele, iar Valentin Schipor, reprezentant al Primăriei, a încercat să îi lămurească. „În primul rând, în municipiul Galaţi nu avem undă verde! Este sistem adaptiv inteligent de management al traficului. Iniţial, în 2010, s-a dorit realizarea unei unde verzi. Până s-a obţinut finanţarea, până a început implementarea proiectului, s-a ajuns la ceea ce tehnologia reprezenta vârf în momentul respectiv: sistemele inteligente de management, care se adaptează la trafic. Nu este undă verde! Dacă pe strada Brăilei, în anumite intervale orare, nu avem circulaţie intensă şi se pleacă de la semafor dintr-o singură oprire, asta nu înseamnă că trebuie să-i ţinem automat pe cei din străzile colaterale în oprire, că avem undă verde!”.

Viceprimarul Sorin Enache s-a simţit dator să nuanţeze lucrurile: „Dacă ar fi să mă exprim mai plastic, traficul la noi este ca şi cum am avea o ţeavă de un ţol şi am vrea ca sute de tone de apă să treacă într-o secundă prin ea! Soluţia undei verzi, inginereşte, nu este posibilă! Aşa a fost denumită, era o noţiune care ne-a făcut să sperăm că vom circula prin oraş… dar 100.000 de maşini nu pot să circule la infinit în unda verde”.

Semafoare prea multe sau inexistente

Acum, la mai bine de doi ani de la implementarea proiectului, mulţi dintre şoferii gălăţeni acuză că, dacă au prins un semafor roşu, au parte de roşu până la destinaţie. Reproşează şi faptul că unele zone sunt înţesate de semafoare şi/sau treceri de pietoni, amplasate la distanţe de nici o sută de metri unul de celălalt. De cealaltă parte, pietonii sunt nemulţumiţi că pe artere intens circulate lipsesc cu totul semafoarele. Iar acolo unde sunt, aşteaptă prea mult cu degetul înfipt în butonul semafoarelor să se facă verde, fiind nevoiţi să traverseze în pas alergător pentru că imediat se face iar roşu!

Deşi în contractul de finanţare erau precizate 649 de corpuri de semafor, pe durata lucrărilor s-a constatat necesitatea suplimentarii lor în anumite amplasamente. Aşa s-a ajuns la 689 de semafoare montate. Multe, însă, arată doar galben intermitent! De pildă, numai la Inelul de Rocadă sunt 26 de corpuri de semafor, unele cu buton pentru pietoni, toate pe galben intermitent! Deşi am insistat cu două cereri de informaţii, Primăria nu ne-a răspuns câte semafoare sunt pe „galben intermitent”, ci unde se află acestea: „Amplasate pe intrările în intersecţie în următoarele locaţii: Inel de Rocadă, Piaţa Energiei, IFR, Şcoala 25, Basarabiei/Domnească, Basarabiei/Anghel Saligny, Brăilei/Domnească”. Dacă o parte dintre acestea sunt justificate de desfăşurarea unor lucrări de modernizare, Primăria susţine că semafoarele de la Inelul de Rocadă, Piaţa Energiei şi IFR „sunt în regim de funcţionare galben intermitent până va fi schimbat regimul de funcţionare la o dată stabilită de comun acord şi cu Poliţia Rutieră”.

Foto: Iulia Kelt și Anca Melinte

 

 

 

 

Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro și www.viața-libera.ro în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Citit 13393 ori Ultima modificare Miercuri, 19 Decembrie 2018 14:12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.