SCANDAL în Consiliul Local Galaţi, pentru BANII TRANSURB. Buget mai mic, subvenţie mai mare

SCANDAL în Consiliul Local Galaţi, pentru BANII TRANSURB. Buget mai mic, subvenţie mai mare
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

* Dilema aleşilor locali: "Vom afla vreodată care a fost adevărul de s-a prelungit transportul cu maxi-taxi în mai?"


Reducerea la 66 la sută a bugetului de venituri şi cheltuieli al societăţii Transurb, în tandem cu creşterea subvenţiei acordate de la bugetul local, au reprezentat cel mai fierbinte subiect al şedinţei Consiliului Local. Proiectul de hotărâre prevedea diminuarea veniturilor totale ale societăţii de la 70,2 milioane de lei, cât fuseseră estimate în luna februarie a acestui an, la 46,7 milioane de lei. Din aceşti bani, subvenţia reprezenta 26,2 milioane de lei, în condiţiile în care, la începutul anului, Transurb estimase că-i ajunge o subvenţie de doar 20,6 milioane de lei. Cheltuielile totale erau propuse să scadă de la 69,2 milioane de lei la 46,3 milioane de lei. Şi în aceste condiţii, Transurb îşi propunea să încheie exerciţiul financiar cu profit, e drept, mai mic decât previziona la începutul anului - 400.000 de lei. Motivele acestei rectificări bugetare în minus au fost aprig discutate.

De ce creşte subvenţia

Consilierul local independent Alin Mihai a atras atenţia că, la începutul anului, Transurb a promis se va încadra în subvenţia alocată, iar acum aceasta se măreşte "la aproape 7 milioane de euro şi încă nu s-a terminat anul!".

Directoarea generală a Transurb, Genica Totolici, a explicat că, în februarie, bugetul societăţii a fost previzionat cu nişte venituri pe care a considerat că le va încasa rămânând singură pe traseele oraşului. "Am previzionat că vom avea mai multe autobuze şi vom avea mai multe venituri. În februarie 2015, ni s-a aprobat bugetul cu o subvenţie de 20 de milioane. În luna iulie, după ce am semnat noul contract de prelungire pe un an de zile pe trasee, în paralel cu operatorii privaţi, am venit cu această rectificare. Nu se poate funcţiona în această situaţie, pentru că veniturile pe care le încasăm de la populaţie nu sunt în măsură să acopere cheltuielile. Iar facilităţile sociale trebuie suportate de către CL, Primăria Galaţi pentru elevi, studenţi, pensionari, şi alte persoane. Nu s-a venit cu nimic în plus şi cu cheltuieli paranormale", a explicat managerul.

Cu sau fără bonusuri salariale

Consilierul local UNPR Vergiliu Vals a anunţat că va vota împotriva rectificării bugetului, "pentru că mi se pare inimaginabil să rectificăm bugetul la 66 la sută şi să păstrăm bonusurile conducerii la sută la sută. Eu aş fi aşteptat, din partea conducerii, să-şi taie toate bonusurile pe care le mai au de luat, în condiţiile în care deja şi-au luat 51.000 de lei anul acesta".

"Eu nu am luat nicio premiere, nici acum, nici anul trecut, nici acum doi ani, nici acum trei ani, şi nici anul acesta. Ele sunt doar prevăzute, conform OUG 109, în contractul de mandat. Dar nu au fost luate niciodată", s-a apărat Genica Totolici.

"Concurenţa ar trebui să stimuleze veniturile"

Cel puţin aşa a susţinut consilierul UNPR Marian Alexandru, dar managerul Transurb l-a contrazis. "Bugetul de venituri şi cheltuieli a fost previzionat cu venituri de încasat de la populaţie pe mijloacele de transport pe traseele pe care noi urma să le facem din luna mai, aproximativ de un milion de lei pe zi. Acum, când suntem pe traseu cu operatorii privaţi, călătorul care nu beneficiază facilităţi stă în staţie cu 1,5 lei în mână şi urcă în ce vine mai repede: microbuzul care opreşte în toate staţiile şi pe la colţuri. Acestea sunt motivele pentru care, din luna mai, nu s-au încasat veniturile previzionate în luna februarie 2015. Noi am redus cheltuielile: avem GPS-uri pe toate mijloacele de transport, controlăm cu sondele litrometrice consumul pe toate mijloacele de transport şi avem salariaţi atât de puţini că nici nu reuşim să facem activităţi zilnice, avem nevoie de personal la tramvaie, de vatmani şi de oameni care să le repare", a declarat Genica Totolici. Managerul a precizat că a solicitat un audit tehnico-economic de la Primărie.

Şi, totuşi, de ce mai avem maxi-taxi?

Discuţiile ar mai fi continuat dacă preşedintele de şedinţă, Eugen Găvan, nu le-ar fi pus capăt, supunând hotărârea la vot. Cu două voturi împotrivă şi şapte abţineri, proiectul a fost votat.

La finalul şedinţei, după ce viceprimarul PSD Florin Popa a catalogat toată disputa pe banii Transurb drept campanie electorală, consilierul local UNPR Victor Malinovici a ridicat din nou subiectul pe tapet: "Vom afla vreodată care a fost adevărul de s-a prelungit transportul cu maxi-taxi în luna mai?".

Răspunsul a venit de la şeful său de partid, primarul Marius Stan: "Era mai mult decât evident că, la momentul în care am luat această hotărâre, Transurb, în formula şi cu dotările actuale, nu avea cum să facă faţă atât curselor speciale la ArcelorMittal şi Şantierul Naval, cât şi transportului public, la parametrii pe care ni-i doream. Alt motiv nu există".

Viceprimarul ALDE Radu Cosca s-a simţit dator să tragă semnalul de alarmă că "în luna mai 2016, contractul cu operatorii privaţi nu va mai putea fi prelungit şi atunci trebuie să luăm în calcul dotarea Transurb, ca să nu ajungem în situaţia în care iar n-o să putem face faţă şi o să ne găsim «aprobiul» publicului".

Foto Bogdan Codrescu

Citit 4352 ori Ultima modificare Miercuri, 07 Octombrie 2015 16:12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.