FOTO/ REPORTAJ în zona Coşbuc-Traian. Străzi ca-n palmă, dar şi străzi de COŞMAR

FOTO/ REPORTAJ în zona Coşbuc-Traian. Străzi ca-n palmă, dar şi străzi de COŞMAR
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

Strada Traian, pe tronsonul dintre străzile Cezar şi Prundului, arată mai mult ca un traseu de offroad, decât ca o arteră de circulaţie * Oamenii vor mai mult de la autorităţile locale * Din zonă lipsesc trecerile de pietoni şi semafoarele, motiv pentru care oamenii se tem pentru propria siguranţă *Lipsa locurilor de parcare îngustează şi mai mult străduţele pe care, oricum, nu pot trece două maşini una pe lângă cealaltă 


A fost prima dată când reporterii "Vieţii libere" au ajuns în zona Coşbuc-Traian pentru a sta de vorbă cu locuitorii din zonă despre problemele cu care se confruntă, iar din acest motiv gălăţenii nu prea s-au înghesuit. Cel puţin, nu în faţa Spitalului de Psihiatrie "Elisabeta Doamna", unde a fost fixat punctul de întâlnire cu cititorii. Acolo, oamenii erau mai preocupaţi de starea rudelor pe care le vizitau, decât de gropile prin care erau nevoiţi să treacă cu maşina, ori de trotuarele pe care nu aveau loc să meargă din cauza maşinilor parcate. 

Cu toate astea, în inima cartierului situaţia s-a schimbat complet. Oamenii care ieşiseră din case pentru a se dezmorţi, pentru a scoate sacii sau găleţile cu gunoi la poartă în aşteptarea maşinii ECOSAL, ori cei care strângeau frunzele îngălbenite de pe trotuare cu o mătură uitată de ani buni într-un ungher al magaziei au fost deschişi la vorbă, punctând atât plusurile, cât şi minusurile aduse de noua administraţie a oraşului în cartierul lor.

"Străzile asfaltate sunt aproape perfecte, dar ce ne facem cu celelalte?"

Una dintre aceste persoane se numeşte Eliza Voicu. Femeia are 64 de ani şi locuieşte în cartier de atâţia ani, încât le-a pierdut şirul. "M-am mutat aici prin anii '80. Am venit în Galaţi din Bârlad, ca să lucrez la o fabrică, şi nu am mai plecat. Acum, sunt pensionară pe caz de boală, şi mă descurc cum pot. Despre cartier nu mai sunt aşa de multe lucruri de zis, pentru că în ultimii ani s-a tot reparat, pe ici pe colo. Au mai rămas străduţe neasfaltate, e drept, şi poate cel mai grav e că Traianul arată cum arată. Nu mai circulă nici tramvaiul, autobuzele sunt ponosite şi săltăreţe pe caldarâmul ăsta crăpat de vreme. Dar, avem încredere că lucrurile se schimbă. Citesc şi eu că se va moderniza strada, că va fi asfalt, dar o să vedem când şi cum", ne-a explicat doamna Voicu. 

Şi, într-adevăr, cartierul arată mult mai bine decât acum zece ani. Strada Războieni, strada Unirii, precum şi alte câteva străduţe arată impecabil, cel puţin din punct de vedere al asfaltului. Acesta nu are pic de groapă, pic de canalizare ieşită în relief ori alte astfel de lucruri. Ce e drept, traficul nici nu este unul intens pe aceste tronsoane, dat fiind că e o zonă în care circulă mai mult riveranii. "Pe Unirii, pe străduţa unde stau eu, nici nu vezi prea des alte maşini decât ale vecinilor. Ori ăsta nu e un lucru rău. Au şi copiii unde să se joace, fără să se teamă pentru siguranţa lor, nici nu e gălăgie prea multă, nici casele nu tremură. Ce e drept, nici nu ar avea pe unde să intre alte maşini, că strada e îngustă", ne-a mai explicat Eliza Voicu. 

Strada Dochiei a rămas pietruită

În urmă cu zeci de ani, străzile Galaţiului erau pavate cu piatră cubică, în încercarea de a da oraşului un aspect cât mai plăcut, mai occidental. Se ştie că oraşe precum Paris, Viena, Veneţia, chiar şi Braşov sau Bucureşti, au astfel de străzi, iar aspectul lor este unul desprins parcă din cărţile poştale ale secolelor trecute. În Galaţi, însă, de la modernitatea anilor '20 ai secolului trecut, s-a trecut la antic şi prăfuit, surpat şi îngropat. Nu mai lungă de 300 de metri, străduţa gălăţeană e uitată de vreme. Se desprinde din Traian şi ajunge până în strada Războieni, dar numărul celor care se încumetă să meargă pe acolo e din ce în ce mai mic. 

Fănel Stamate, un pensionar în vârstă de 81 de ani, ne-a explicat că îi vine din ce în ce mai greu să meargă la rudele pe care le are pe acel petic de stradă, din cauza stării precare în care se află aceasta. "Înainte mai era cum mai era, dar şi eu eram mai sprinten. Acum, în baston şi gârbovit de ani, nu prea îmi mai vine să merg prin gropi şi pietre. Nu mai am picioarele puternice de altădată. Primăria sper că va repara, la un moment dat, şi acea stradă, pentru că e păcat de ea. E totuşi una reprezentativă pentru cartier, dar care arată ca naiba. Nici apa de ploaie nu curge drept pe stradă, de la atâtea denivelări. Iar trotuarele numai aşa nu pot fi numite, că sunt o adunătură de pietre şi pământ, ceva mai ridicate decât piatra cubică de pe vremuri. Acum, oricât de nostalgici am fi, asfaltul e baza, că e neted", ne-a spus cetăţeanul.  

Pe strada Traian se lucrează, dar nu şi aici 

Chiar dacă administraţia locală dă asigurări că, în curând, strada Traian va fi una dintre cele mai moderne şi mai arătoase din oraş, cei care locuiesc pe strada Traian, mai ales pe tronsonul cuprins între strada Cezar şi strada Prundului, fostă Ciobanului, nu sunt aşa de încrezători. Fănel Stamate ne-a explicat şi de ce incertitudinea planează asupra acestui proiect, cel puţin din punctul de vedere al oamenilor. "Ştiţi, de 25 de ani, de când am ieşit din comunism, ni se tot promit străzi, autostrăzi, tramvaie nu ştiu de care, şine nu ştiu cum, asfalt din ăla, apoi de alt fel, şi tot aşa. Dar totul a rămas la stadiul de promisiune, motiv pentru care oamenii nu mai cred aşa de mult ce spune Primăria. Da, am văzut că din piaţă până la Baia Comunală au refăcut strada. Foarte bine! Dar cu restul ce faci? Până expropriază locuitorii dintre Tecuci şi Brăilei, până fac strada de la Metro până aici, vor mai trece ani, cu siguranţă. Dar promisiunile nu sunt greu de făcut", ne-a spus gălăţeanul. 

Dacă între Baia Comunală şi Piaţa Centrală s-a turnat asfalt, s-a reabilitat linia de tramvai şi s-a dat drumul circulaţiei care se desfăşoară în condiţii normale, pe tronsonul pe care l-am analizat săptămâna trecută, lucrurile sunt total diferite. Autobuzele care trec pe aici merg mai încet, din cauza gropilor pe care trebuie să le ocolească, trecerile de pietoni, dacă mai există, nu se mai văd din cauza prafului adunat pe stradă, a pământului şi, de ce nu, chiar a trecerii anilor, iar termenul de semafor e un tabu. "Suntem mulţi bătrâni pe aici prin zonă şi ne vine din ce în ce mai greu. Ne împiedicăm pe stradă, trebuie să alergăm când traversăm, mijloacele de transport vin greu. Înainte era tare bine, că arătau frumos şi trotuarele, aveam şi tramvai care ne ducea şi aducea înapoi din piaţă. Zic oamenii că era rău în comunism, dar atunci s-au făcut multe pentru Galaţi. De atunci, doar s-a stricat, s-a lăsat în paragină. Sper să se mai schimbe lucrurile şi în bine, că de rău ne-am săturat", ne-a mai povestit şi dna Eliza Voicu. 

Unde există asfalt, acesta este impecabil

Chiar dacă încă mai are multe minusuri, cartierul are şi zone care arată excelent. Printre acestea se află strada Războieni, refăcută în ultimii ani până la ultimul strop de trotuar. "E o plăcere să îţi conduci maşina pe astfel de străzi, dat fiind că nu simţi gropi, nu simţi canalizări. S-ar mai putea face, poate, parcări, dacă ar renunţa unii şi alţii la grădinile astea de iarbă din faţa caselor. Dar, de ce să fim cârcotaşi, strada asta chiar e o realizare a municipalităţii. Măcar de ar fi toate la fel", ne-a spus Andrei Ivanciu, un domn care se pregătea să plece la serviciu.  Nici trotuarele nu au fost uitate, acolo unde există asfalt lin pe stradă existând şi spaţii pietonale reabilitate la perfecţie, pe care riveranii să se poată plimba sau să poată căra sacoşele de la piaţă fără a-şi face griji că vor fi acroşaţi de vreo maşină în trecere. 

Iar strada Războieni nu e singura asfaltată ca în palmă, în aceeaşi situaţie fiind şi Unirii, dar şi alte străduţe din zonă. Astfel, cetăţenii care locuiesc în zonă speră în continuare că va răsări şi pe strada lor ... bitumul!

 

Citit 4303 ori Ultima modificare Miercuri, 07 Octombrie 2015 14:45

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.