Degeaba avem Dunărea/ Cu vaporaşele construite de gălăţeni, plimbare pe… Bega

Degeaba avem Dunărea/ Cu vaporaşele construite de gălăţeni, plimbare pe… Bega
Evaluaţi acest articol
(25 voturi)

Şapte „vaporetto” construite la Spat Yard Galaţi vor fi, de la 1 iunie, una dintre principalele atracţii turistice ale Timişoarei

Ambarcaţiunile au fost realizate cu finanţare printr-un proiect european, vor avea o capacitate de 50 de locuri, iar biletul unei călătorii va fi de doar 1 leu

În timp ce pe Bega inaugurarea transportului public de persoane pe apă e „un moment istoric”, la Galaţi vaporaşele de pasageri pe Dunăre au devenit… istorie

Unul dintre proiectele mult dorite de gălăţeni – cel de a avea la dispoziţie o mică flotilă de vaporaşe, în regim de transport public, pentru plimbări de agrement – va fi pus în practică, de la 1 iunie, în… Timişoara. Şi aşa se face că, deşi la Galaţi ne trece Dunărea prin faţa blocului şi avem cel mai mare port de sectorul românesc al fluviului, dacă vrem să facem o călătorie pe apă ar trebuie să ne luăm bilet în celălalt capăt al ţării, pentru o cursă pe Bega.

Ironia sorţii este aceea că vaporaşele din proiectelor timişorenilor au fost construite la Galaţi, de navaliştii de la Spat Yard SRL, companie care, de altfel, mai are în portofoliu şi alte comenzi interesante de ambarcaţiuni de agrement destinate publicului larg.

În proiectul vaporaşelor pe Bega, municipalitatea timişoreană s-a inspirat din modelul de transport public urban din Veneţia şi celebrele „vaporetto” care pot fi folosite atât în scop turistic, dar şi pentru transportul de zi cu zi dintr-o zonă în alta a oraşului. Mai mult, finanţarea proiectului s-a făcut cu bani europeni, astfel că şi costurile de punere în practică a ideii au fost unele mai mult decât rezonabile.

Cum au ajuns vaporaşele la Timişoara

Proiectul vaporaşelor de pe Bega a fost licitat în toamna anului trecut, iar în urma acesteia gălăţenii de la Spat Yard SRL s-au angajat să construiască cele şapte ambarcaţiuni cuprinse în proiect, fiecare dintre ele având un cost de aproximativ 250.000 euro. Pentru a se îmbina utilul cu plăcutul, fiecare vaporaş a fost conceput ca un hidrobuz cu o lungime de 12,7 metri şi o lăţime de 4,9 metri, având o capacitate de 50 locuri. Înălţimea ambarcaţiunilor a fost limitată la 2,6 metri, pentru a permite trecerea pe sub podurile de pe Bega.

În ceea ce priveşte propulsia, potrivit datelor furnizate presei de reprezentanţii Spat Yard, vaporaşele sunt dotate cu câte două motoare japoneze de 59 CP, ce pot fi acţionate independent şi care permit nu numai atingerea vitezei de 15 km/h solicitată de beneficiar, dar chiar şi depăşirea acesteia.

„Este un proiect făcut în România, nu mai avem prea multe de inventat în ceea ce priveşte navigaţia şi vaporaşele. Ca şi acesta nu mai există niciunul, este doar un catamaran asemănător în Bucureşti, pe Cişmigiu”, declara Remus Retezan, reprezentantul firmei Spat Yard, când, la începutul acestei luni, la Timişoara a fost lansat la apă, în vederea testelor, primul vaporaş, denumit „Decebal”.

Evenimentul în cauză a stârnit mare interes printre timişoreni, mulţi dintre ei dorind să fie martori la momentul în care, cu ajutorul unei macarale speciale, primul „vaporetto” gălăţean a atins apele Begăi. Momentul respectiv a fost calificat dreptul „unul istoric” şi de primarul Timişoarei, Nicolae Robu.

„Timişoara va deveni mult mai atractivă după ce vom da în folosinţă aceste vaporaşe pentru agrement şi asta se va întâmpla cât se poate de curând. A fost contactat deja un număr de marinari, oameni cu documentele valabile pentru a putea conduce astfel de ambarcaţiuni şi vom putea să începem navigarea propriu-zisă. Astăzi (11 mai – n.r.) a fost o cursă de probă, a fost prima cursă. Zilele viitoare se vor mai face probe şi se va emite un certificat de către reprezentanţii Autorităţii Navale Române. După aceea vom putea efectiv să circulăm. Eu cred că săptămâna viitoare sau în două săptămâni vom putea să avem plimbări de agrement, iar de la 1 iunie intenţionăm să dăm drumul subsistemului de transport în comun”, declara primarul Timişoarei, Nicolae Robu.

Cele şapte vaporaşe gălăţene care vor pluti pe apele Begăi vor purta numele unor figuri care au marcat de-a lungul timpului istoria românilor: Burebista, Decebal, Traian, Glad, Huniade, Savoya şi (Virgil) Economu. Ele vor fi gestionate de Regia Autonomă de Transport Timişoara (RATT) pentru transportul public de persoane, municipiul de pe Bega urmând să fie primul oraş din România care va avea transport în comun pe apă. Dar mai mult decât atât, vaporaşele vor deveni şi una dintre principalele atracţii turistice ale oraşului, mai ales că preţul unui bilet va fi unul modic, de doar 1 leu, indiferent de lungimea cursei.

Navele de pasageri la Galaţi, doar o amintire

În timp ce la Timişoara vaporaşele pe Bega marchează un moment istoric, la Galaţi transportul public pe apă, fie el sau nu de agrement, rămâne… istorie. De mai bine de două decenii au dispărut ultimele vaporaşe care făceau curse de călători între Galaţi, Brăila şi Tulcea. Pe fondul fărâmiţării fostelor companii de stat cu atribuţii în domeniul navigaţiei, cursele de pasageri pe Dunăre au dispărut pentru că „nu se mai justificau din punct de vedere economic”, costurile de exploatare a vechilor nave fiind mai mari decât profiturile obţinute din vânzarea biletelor.

Pe de altă parte, extinderea sistemului de subvenţii pentru acest tip de transport, aşa cum se practică în zona Deltei, ar fi putut să salveze transporturile navale de pasageri în zona Galaţiului sau Brăilei, dar interesul autorităţilor publice, indiferent că vorbim de cele locale sau cele naţionale, pentru această chestiune a fost unul scăzut. De-a lungul timpului, au tot fost promisiuni pentru lansarea unui „Vaporaş al Prieteniei”, între Galaţi şi Brăila, măcar în perioadele de weekend, cu preţuri la bilete subvenţionate, pentru ca locuitorii celor două oraşe şi turiştii care le vizitează să se poată bucura din nou de plimbările pe Dunăre. Dar promisiunile au rămas doar promisiuni, mai ales că orgoliile din administraţia publică s-au dovedit adesea mai mari decât interesele publice… Aşa se face că sunt generaţii întregi de gălăţeni care, în afară de trecerile cu bacul, n-au avut niciodată ocazia să facă, la Galaţi, o plimbare pe Dunăre!

O serie de iniţiative private au încercat să relanseze transportul de agrement, precum cele cu vaporaşul „Vega River”, însă date fiind costurile pe care le implică o astfel de plimbare, ele sunt de regulă accesibile doar grupurilor organizate. Ca alternativă, Galaţiul nu prea a avut şanse nici în dezvoltarea sporturilor nautice sau în asigurare unor facilităţi pentru micile ambarcaţiuni. Pontonul de lângă bac, avariat de sloiuri în urmă cu câţiva ani de sloiuri, zace şi acum pe jumătate distrus, completând imaginea unei Faleze ce a rămas valorificată mult sub potenţialul ei. Şi uite aşa, Dunărea trece pe lângă Galaţi, dar vaporaşele plutesc pe Bega.

Citit 7740 ori Ultima modificare Luni, 02 Ianuarie 2023 13:35

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.