Guvernul a eliminat mai multe taxe şi acte inutile/ Măsuri fără precedent, pentru reducerea birocraţiei

Guvernul a eliminat mai multe taxe şi acte inutile/ Măsuri fără precedent, pentru reducerea birocraţiei
Evaluaţi acest articol
(20 voturi)

Instituţiile, obligate să accepte acte de identitate în format electronic, cetăţenii nu vor mai sta la ghişee pentru obţinerea cazierului, nu se vor mai solicita copii legalizate, taxele pentru obţinerea paşaportului, comasate, iar examenul pentru obţinerea permisului auto va fi monitorizat audio şi video

„Mai puţine acte, copii, hârtii, mai puţine drumuri la ghişee cerute oamenilor care interacţionează cu administraţia publică. Aceasta este esenţa pachetului de simplificare adoptat azi (marţi n.r.) de Guvern. Măsuri necesare, luate din respect pentru oameni, pentru timpul şi banii lor. Este un pas pe un drum al normalităţii, spre un stat mai respectuos faţă de cetăţenii lui. Vom monitoriza aplicarea acestor prevederi, vom interveni cu noi măsuri acolo unde este nevoie şi ne vom orienta spre un pachet de simplificare pentru agenţii economici. Drumul continuă”, a anunţat, marţi, premierul Dacian Cioloş pe pagina sa de Facebook, după şedinţa Executivului, în cadrul căreia Guvernul tehnocrat a făcut cel mai mare pas către normalitate şi o administraţie eficientă. Practic, Executivul a reuşit, după doar câteva luni de guvernare, ceea ce nu au fost în stare politicienii noştri în ultimii 26 de ani, indiferent de culoarea politică: să adopte un set de măsuri prin care să reducă şi, în final, să elimine birocraţia din instituţiile statului.

Fără drumuri nejustificate la ghişee şi fără documente inutile

Cea mai mare parte a măsurilor incluse în acest pachet răspund sugestiilor primite din partea cetăţenilor prin intermediul platformei online de consultare publică maisimplu.gov.ro, prin intermediul căreia s-au primit peste 3.300 de propuneri din partea cetăţenilor. Multe dintre solicitări au vizat plata taxelor online pentru cât mai multe categorii de taxe şi impozite, reducerea numărului de taxe şi hârtii, precum şi a numărului de copii de pe cartea de identitate, a copiilor legalizate solicitate cetăţeanului în relaţia cu administraţia publică, precum şi recunoaşterea documentelor emise în format electronic cu semnătură electronică.

Iată directivele Guvernului tehnocrat

După şedinţa de marţi, Guvernul a anunţat că instituţiile publice au obligaţia de a publica, din oficiu, informaţii şi modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, atât pe website-ul propriu, cât şi pe punctul de contact unic electronic www.edirect.e-guvernare.ro, în varianta actualizată şi într-un format tehnic care să permită descărcarea şi editarea lor în scopul completării pe calculator de către beneficiar. Instituţiile publice vor accepta şi copia electronică după Cartea de Identitate, prin furnizarea unei adrese de poştă electronică, atât pe pagina proprie de internet, cât şi pe punctul de contact unic electronic. În termen de 30 de zile instituţiile publice au obligaţia să anunţe adresa de email unde se vor putea transmite. În cazul copiilor legalizate solicitate de către instituţii în furnizarea serviciilor publice, acestea vor fi înlocuite cu verificarea de către funcţionar, la ghişeu, a conformităţii cu originalul! Datele cu caracter personal necesare pentru furnizarea unui serviciu public, care sunt colectate, deţinute sau gestionate de o altă autoritate sau instituţie publică se iau direct de la respectiva autoritate sau instituţie dacă acest lucru a fost solicitat expres de către beneficiarul serviciului public sau dacă există consimţământul expres al acestuia. Instituţiile publice şi organele administraţiei publice centrale sunt obligate să specifice pe formularele proprii durata de completare a fiecăruia şi motivul colectării informaţiei.

Va fi scutită de plata taxei extrajudiciare de timbru eliberarea cărţii de identitate, eliberarea şi prelungirea valabilităţii actelor de identitate pentru cetăţenii străini şi a cazierului judiciar. „Această măsură a fost luată având în vedere că plata acestei taxe de valoare mică presupune deplasări la Poştă şi la Poliţie”, au transmis reprezentanţii Executivului. La ridicarea cărţii de identitate şi a paşaportului, cetăţenii vor plăti o singură taxă, într-un singur loc. Taxele extrajudiciare de timbru rămase în vigoare se vor plăti prin mijloace electronice, ordin de plată sau numerar, cu excepţia taxei pentru eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor dobândite în baza legii 18/1991, pentru taxele de până la 50.000 lei. „Autorităţile şi instituţiile publice, altele decât cele din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, vor putea obţine certificatul de cazier judiciar în mod direct de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), scutind cetăţeanul de obţinerea acestuia, caz în care taxa de eliberare şi taxa extrajudiciară de timbru vor fi eliminate. Astfel, orice altă instituţie publică, cu excepţia celor prevăzute deja în lege, va solicita electronic unităţilor specializate ale Ministerului Afacerilor Interne, în baza consimţământului scris al solicitantului, copie de pe cazierul judiciar al persoanei pentru care se efectuează verificări specifice. Unităţile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne vor furniza electronic copiile solicitate într-un termen de 24 de ore de la primirea solicitării, iar persoana pentru care se efectuează verificări specifice este scutită de plata serviciului”, a precizat Biroul de Presă al Guvernului în informarea pusă la dispoziţie mass-media.

În vederea simplificării plăţii taxelor pentru paşaport, au fost comasate cele două taxe astfel încât acestea se vor putea achita într-un cont unic, facilitându-se astfel şi plata lor online.

O altă măsură are în vedere obligativitatea instituțiilor publice să ofere metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, a amenzilor contravenţionale şi a taxelor şi impozitelor, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul sistemelor electronice de plată, fie prin intermediul altor sisteme de plată. Guvernul precizează că „în cazul plăţii amenzii rutiere, dificultatea semnalată de un număr semnificativ de cetăţeni este reprezentată de obligativitatea de a transmite dovada plăţii amenzii la unitatea de poliţie. În sensul eliminării acestei proceduri, actul normativ introduce posibilitatea transmiterii dovezii de plată şi prin poştă electronică, respectiv eliminarea acestei obligativităţi atunci când plata se realizează prin mijloace electronice. Astfel, art. 28 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor va fi completat în consecinţă, facilitând plata prin Sistemul Naţional Electronic de Plată şi a altor mijloace electronice de plată”.

Examenul pentru permisul auto, monitorizat video şi audio

În premieră, Guvernul a hotărât ca probele susţinute de cursanţi pentru obţinerea permisului auto să fie monitorizate atât video, cât şi audio, pentru a reduce corupţia din acest sistem. În acest sens, se va implementa un sistem de monitorizare şi verificare a desfăşurării examenului pentru obţinerea permiselor auto. Proba teoretică se înregistrează video, iar cea practică audio şi video.

În cazul procedurii de înmatriculare auto, se introduce posibilitatea plăţii într-un cont unic a tarifelor aferente confecţionării şi valorificării plăcilor cu numere de înmatriculare permanentă, de probă, temporare şi provizorii, atribuirii unui număr de înmatriculare preferenţial, păstrării combinaţiei numărului de înmatriculare, precum şi contravaloarea certificatelor de înmatriculare, a autorizaţiilor provizorii şi a permiselor de conducere.

O prevedere importantă din Memorandumul care însoţeşte Ordonanţa Guvernului este aceea că se pot plăti online amenzi de circulaţie prin Ghiseul.ro

Citit 5712 ori Ultima modificare Marți, 03 Ianuarie 2023 11:32

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.