SEMAFORIZAREA INTELIGENTĂ schimbă regulile în traficul gălățean

SEMAFORIZAREA INTELIGENTĂ schimbă regulile în traficul gălățean
Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

Socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg. Asta au constatat şi echipele care lucrează la implementarea sistemului de management al traficului din Galaţi, sau, altfel spus, „unda verde”. Proiectul este pe ultima sută de metri, iar de pe data de 18 iulie au început să funcţioneze şi primele semafoare.

Deşi de săptămâna trecută se anunţa faptul că luni, 18 iulie, vor fi date în funcţiune 10 semafoare din tot atâtea intersecţii, după prima zi de lucru doar şase dintre ele au fost funcţionale. Sistemul trebuia implementat pe strada Brăilei, de la intrarea în oraş dinspre Tecuci şi până la intersecţia Brăilei cu strada Constructorilor.

Din păcate însă, în prima zi s-a reuşit punerea în funcţiune a doar şase semafoare, lucrările fiind continuate pe acelaşi tronson şi în cursul zilei de marţi. Astfel, luni seară funcţionau noile semafoare în şase intersecţii şi treceri de pietoni de pe strada Brăilei, respectiv în zona blocului A5, intersecţia străzii Brăilei cu strada Oţelarilor, strada Brăilei - strada Galaţii Noi, strada Brăilei - strada Costache Conachi, strada Brăilei - strada Mioriţei şi strada Brăilei - strada Stadionului.

Întârzieri din cauza traficului

Punerea în funcţiune a noilor semafoare este supravegheată de aproape de reprezentanţii primăriei, de şeful proiectului “unda verde”, Viorel Mancaş, dar şi poliţişti şi de comandantul Poliţiei Rutiere Galaţi, inspector şef Bogdan Carp. Cât timp s-a lucrat la punerea în funcţiune a semafoarelor, traficul a  fost dirijat de poliţiştii locali şi asta pentru că vechile semafoare au fost scoase total din uz.

Viorel Mancaş ne-a explicat faptul că în cursul zilei de marţi s-a reuşit implementarea semafoarelor din intersecţia străzii Brăilei cu străzile Saturn, Regiment 11 Siret şi George Coşbuc, urmând ca lucrările să continue şi pe Bulevardul George Coşbuc.

Trebuie precizat faptul că, aşa cum spuneam, socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din teren, astfel că diagramele iniţiale de trafic, aprobate atât de constructor, cât şi de poliţia rutieră, nu s-au potrivit cu traficul din Ţiglina 1 şi Inelul de Rocadă. Astfel, lucrătorii au fost nevoiţi să modifice diagramele de trafic, ceea ce a dus la prelungirea termenelor de finalizare a lucrărilor.

De asemenea, acest aspect a făcut ca Inelul de Rocadă să fie sărit pentru moment din sistem, urmând ca semaforizarea de aici să fie făcută ulterior.

Treceri de pietoni cu buton

Noul proiect de management al traficului prevede şi treceri de pietoni cu buton. Acest sistem va permite gălăţenilor să apese pe buton atunci când vor dori să traverseze strada. Asta nu înseamnă că imediat ce s-a apăsat pe buton se va schimba în verde şi culoarea semaforului.

“Sistemul are o diagramă prestabilită. Semaforul se va face verde pentru pietoni în funcţie de această diagramă şi nu imediat. Trebuie precizat că, dacă timp de două ore niciun pieton nu va apăsa pe buton, semaforul va rămâne verde pentru maşini în tot acest timp”, ne-a explicat Bogdan Carp, inspectorul şef al Poliţiei Rutiere Galaţi.

Pe scurt, dacă în diagramă s-a stabilit că la o anumită trecere de pietoni trebuie să treacă 30 de maşini, atunci semaforul se va face verde doar după ce vor trece cele 30 de maşini după apăsarea butonului de către pieton. Asta înseamnă că pietonii trebuie să fie foarte atenţi la culoarea semaforului, chiar dacă au apăsat pe buton, evitând astfel accidentările. Cei interesaţi să vadă cum funcţionează sistemul pot merge pe strada Brăilei, unde au fost deja date în funcţiune trei astfel de butoane. Este vorba despre trecerile de pietoni de la Ţapu Carpatin, Neacşu şi Parma.

Autorităţile ne-au informat că în cursul zilei de astăzi un nou buton va fi dat în funcţiune la trecerea de pietoni de la Casa Roşie.

Funcţional, dar în timp

Lucrările sunt în toi în oraş, iar responsabilii cu implementarea “undei verzi” se străduiesc să respecte programul stabilit deja pentru darea în funcţiune a noilor semafoare. Dacă însă se vor descoperi noi situaţii ca cea din Ţiglina 1, atunci este posibil ca programul să fie din nou dat peste cap, asta însă, susţin autorităţile, în beneficiul viitor al participanţilor la trafic.

Inspectorul şef al Poliţiei Rutiere şi managerul de proiect ne-au explicat însă că întregul sistem va funcţiona abia după ce toate semafoarele vor fi date în funcţiune. “Momentan semafoarele funcţionează autonom, aşa cum funcţionau cele vechi. Sistemul “undă verde” va fi funcţional abia la final”, ne-a explicat Bogdan Carp.

„Toate intersecţiile au avizul Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Galaţi. Până la finalizarea punerii în funcţiune a tuturor intersecţiilor sistemul va funcţiona în baza diagramelor fixe şi nu adaptiv, drept pentru care pot apărea întârzieri în trafic”, au adăugat reprezentanţii Primăriei Galaţi.

Mai pe scurt, până când vom vedea efectele va mai dura ceva timp. Mai mult, în următoarele câteva luni, sistemul va colecta date din trafic, astfel încât să se poată adapta nevoilor şoferilor. "Îmbunătăţirea traficului rutier se va face simţită în mod progresiv. În primele trei-patru luni de funcţionare, sistemul colectează continuu date despre trafic şi se adaptează treptat, astfel încât efectul de optimizare a traficului va putea fi observat de către locuitorii municipiului după această perioadă de ajustare", au conchis reprezentanţii Primăriei Galaţi.

Ochii pe indicatoare

Proiectul de management al traficului «unda verde» a presupus şi mai multe modificări în traficul gălăţean. Astfel, a apărut necesitatea instituirii unor noi reglementări de circulaţie prin oraş, dar şi mutarea, înfiinţarea sau desfiinţarea unor treceri de pietoni.

În cursul zilei de luni, când au fost date în funcţiune semafoarele noi de pe strada Brăilei, între Ţapu Carpatin şi Spitalul Judeţean, lucrări la care au participat şi poliţiştii rutieri, s-au stabilit câteva reguli noi în zonă.

Astfel, la ieşirea de pe străzile Ileana Cosânzeana, Vrancei, Textiliştilor şi Costache Conachi, şoferii vor fi obligaţi să vireze la drepta. În fiecare dintre aceste intersecţii a apărut şi câte un indicator cu "obligatoriu la dreapta". De asemenea, şoferi nu vor mai avea voie să vireze la stânga de pe strada Brăilei spre străzile Ileana Cosânzeana, Vrancei şi Textiliştilor. Şi aici au fost montate indicatoarele rutiere aferente.

Modificări făcute din mers

În paginile ziarului nostru aţi putut deja citi despre noile sau deja fostele treceri de pietoni şi despre o parte dintre noile reguli de circulaţie, cum ar fi linia continuă de pe Bulevardul George Coşbuc sau de pe Drumul de Centură.

După ce aceste reguli au fost implementate, s-a constatat că în unele locuri trebuie făcute ajustări. Astfel, în curând, pe Bulevardul George Coşbuc linia continuă se va modifica în dreptul Casei de Cultură a Sindicatelor şi în dreptul blocuriloe M1 - M2. După ce acest lucru se va face şi în teren, gălăţenii vor putea vira la stânga (când vin dinspre Faleză) pentru a intra în cartier. La fel se va întâmpla şi cu cei care vin dinspre Bariera Traian, care vor putea vira la stânga pentru a intra în parcarea Casei de Cultură a Sindicatelor.

Şi la capitolul treceri de pietoni se vor face modificări. Inspectorul şef al Poliţiei Rutiere Galaţi, Bogdan Carp, ne-a informat că în viitorul apropiat se va interzice oprirea lângă noua trecere de pietoni de la Hotel Dunărea. Aşadar, şoferii vor avea mai multă vizibilitate în curbă după ce noul indicator îşi va intra în drepturi. Nu ignoraţi acest aspect pentru că se va lăsa şi cu sancţiuni.

Tot în viitorul apropiat se va interzice, pe strada Saturn, virajul la stânga pentru a se ajunge în parcare. Regula va fi implementată pentru a nu se mai bloca intersecţia străzii Saturn cu strada Brăilei atunci când un şofer doreşte să ajungă în parcare, dar circulaţia din sens opus este intensă. Pentru a evita amenzile şi accidentele, atât şoferii, cât şi pietonii trebuie să fie atenţi la indicatoarele rutiere, toate aprobate de Poliţia Rutieră.

63 de semafoare pe patru axe

Reprezentanţii Primăriei Galaţi ne-au explicat, printr-un comunicat de presă, ce înseamnă sistemul de management al traficului din municipiul Galaţi. Acest sistem va coordona circulaţia pe cele patru axe principale de traversare a oraşului: strada Brăilei - Bulevardul George Coşbuc, strada Siderurgiştilor - strada 1 Decembrie - Bulevardul  Milcov - Bulevardul Traian Vuia - Bulevardul Henri Coandă, strada  Brăilei - strada  Domnească - strada  Prundului - strada Traian şi strada Basarabiei - strada Domnească.

Pe aceste axe, 63 de intersecţii şi treceri de pietoni au fost echipate cu semafoare noi, automate de dirijare a circulaţiei şi senzori pentru măsurarea valorilor de trafic, meniţi să asigure funcţionarea în regim adaptiv a sistemului şi variaţia timpilor de semaforizare (numărul de secunde pentru fiecare culoare) în funcţie de volumul de trafic înregistrat în timp real, pentru fiecare bandă de circulaţie.

La trecerile de pietoni semaforizate dotate cu buton, culoarea verde pentru semafoarele de pietoni va apărea doar dacă se va apăsa butonul aferent trecerii respective. La apăsarea acestuia, după un timp variabil (care va asigura şi corelarea intersecţiilor din amonte şi aval), va apărea verde la semaforul de pietoni şi, acolo unde este cazul, se va aprinde un corp semaforic galben care va semnaliza vehiculelor că pietonii au verde şi că trebuie să cedeze prioritate.

Aferent tuturor trecerilor de pietoni au fost instalate dispozitive acustice care semnalizează, prin sunete cu frecvente diferite, culoarea semaforului. Intensitatea sunetului emis de aceste dispozitive se reglează în mod automat în funcţie de fondul sonor.

Principalul avantaj oferit de noul sistem de management al traficului îl constituie modul de funcţionare adaptiv al componentelor de semaforizare şi dirijare a traficului, care constă în ajustarea timpilor de semaforizare din intersecţii în funcţie de valorile de trafic înregistrate de senzorii care preiau şi transmit informaţii către centrul de control al traficului din oraş, prin intermediul reţelei de comunicaţii. La nivelul acestui centru, un soft specializat analizează informaţiile culese şi stabileşte timpii de semaforizare în funcţie de aceste informaţii - numărul de maşini care se apropie de intersecţie, viteza cu care acestea rulează, direcţia de mers, incidente rutiere etc. Sistemul analizează toate variabilele şi adaptează "timpul de verde" pentru a asigura un flux continuu al vehiculelor şi pentru a preveni eventualele blocaje», se arată în comunicatul remis redacţiei din partea Primăriei Galaţi.

CITEȘTE ȘI: Ce începe prost se termină… bine? GAFELE UNDEI VERZI

Citit 38941 ori Ultima modificare Luni, 12 Iunie 2023 20:46

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.