FOTO/ Ce începe prost se termină… bine? GAFELE UNDEI VERZI
Foto: Foto ”Viața liberă”, Anca Melinte

FOTO/ Ce începe prost se termină… bine? GAFELE UNDEI VERZI
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

Faptul că unda verde n-a venit „întocmai şi la timp”, după cum anunţaseră autorităţile locale, nu este singura gafă în implementarea sistemului. Vă propunem un mic inventar.

Unda verde a păşit cu stângul pentru că licitaţia organizată de Primăria municipiului Galaţi pentru implementarea ei, lansată în ianuarie 2015, a fost anulată în martie şi reluată din cauza unor „abateri grave de la prevederile legislative”. Municipalitatea a trebuit să efectueze corecţii în modul de calcul a cheltuielilor „diverse şi neprevăzute”.

Unda verde ar fi trebuit să ajungă la semafoare în decembrie 2015, dar a fost amânată pentru 31 mai 2016. De ce? Municipalitatea dădea vina pe procedura de licitaţie: „de la prima postare în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice până la semnarea contractului a durat opt luni producând o întârziere semnificativă”.

Deşi, la finele lunii decembrie, aceleaşi autorităţi se bucurau că „în trei luni de la începerea lucrărilor s-a reuşit execuţia a 60,26 la sută din lucrări", pentru rămăşiţa de 39,74 la sută n-au fost de-ajuns cinci luni. Adică investiţia n-a fost gata pe 31 mai, ci amânată pentru 31 august. Motivaţia? „Au fost şi nişte probleme tehnice, devieri de trasee din cauza reţelelor utilitare de dedesubt, de unele nici nu se ştia exact, nu exista o hartă clară unde avem şi unde nu avem reţele”, explica fostul primar, Marius Stan.

Dorel nu e doar unul

Dacă veni vorba de lucrări, să ne amintim că la finele anului trecut fiecare intersecţie principală, arăta de parcă ar fi trecut pe acolo, săpat şi peticit căutătorii de aur, iar în dreptul fiecărui semafor central ţâşneau cabluri neizolate.

Un semafor cu buton a fost montat în pasajul de protecţie de pe Domnească nr. 24 cu faţa la zidul construcţiei. Şi pentru a fi întors cu faţa la carosabil, a fost tăiată una dintre bârnele de susţinere a pasajului! Ciotul a rămas acolo! Aşa cum, fără milă, unele dintre plombele proaspăt turnate pe Domnească au fost sparte şi peticite la loc. Despre faptul că unele dintre noile semafoare obturau vizibilitatea la vechile semafoare, care chiar funcţionau, nu vrem să ne mai amintim!

Cât costă sistemul de management al traficului

Conform datelor oficiale, valoarea totală a proiectului privind „unda verde” este de 19.214.544 de lei, din care 3.718.944 reprezintă TVA. Iniţial, valoarea eligibilă a proiectului trebuia să fie de 15.495.600 lei fără TVA, din care contribuţia Primăriei Galaţi ar fi trebuit să fie de 309.912 lei fără TVA.

La finele anului trecut, când aleşii şi-au dat votul pentru prelungirea perioadei de implementare, au fost de acord cu suportarea de la bugetul local a sumei estimate de 5.700.000 de lei, fără TVA, necesară finalizării proiectului. În mai anul acesta, autorităţile afirmau că au depus cereri de rambursare şi au primit confirmarea că li se decontează 15.300.000 de lei cu TVA.

„Avem, probabil, 4.000.000 de lei din bani proprii pe care îi plătim până la 19.000.000, dar o consider o realizare pentru că acest proiect a fost foarte târziu accesat”, declara fostul primar Marius Stan.

O situaţie financiară exactă a proiectului va fi dată publicităţii la închidere. Atunci se va şti precis ce bănuţ s-a absorbit şi ce s-a cheltuit de la bugetul local.

Contract câştigat de UTI Grup

Asocierea UTI Grup SA & Swarco Traffic România SRL & Mobilis SRL a câştigat licitaţia organizată de Primărie pentru implementarea undei verzi cu o ofertă de 13.793.123 de lei fără TVA, dar va primi cu 2.096.828 de lei fără TVA, mai mult. Suplimentul financiar este justificat de „Lucrări şi echipamente/utilaje suplimentare pentru obiectivul Sisteme Inteligente pentru managementul traficului în vederea creşterii fluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii în municipiul Galaţi”, atribuire făcută, prin negociere fără anunţ de participare.

UTI Grup are un palmares impresionat de „unde verzi”, în comunicatul de presă prin care compania anunţa că a câştigat licitaţia de la Galaţi precizând: „UTI a dezvoltat soluţii complexe de management al traficului rutier atât în România (Bucureşti, Craiova, Iaşi, Zalău, Baia Mare, Braşov, Arad, Ploieşti, Mediaş), cât şi în Polonia (Szczecin, Kalisz) şi Bulgaria (Sofia)”.

Promisiuni asumate: Fără ambuteiaje şi nervi la semafor

Autorităţile gălăţene promit că prin implementarea sistemului „unda verde” va scădea timpul de aşteptare la semafoare şi va creşte viteza medie de deplasare cu aproximativ cinci kilometri pe oră, diminuându-se traficul aglomerat. Toate sunt posibile pentru că va exista Centrul de Comandă şi Control unic pentru coordonarea activităţilor de management trafic şi supraveghere video.

CITEȘTE ȘI: SEMAFORIZAREA INTELIGENTĂ schimbă regulile în traficul gălățean

Citit 8689 ori Ultima modificare Joi, 21 Iulie 2016 00:19

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.