Trei luni doar cu TRANSURB. Ce s-a ales de transportul în comun FĂRĂ MAXI-TAXI

Trei luni doar cu TRANSURB. Ce s-a ales de transportul în comun FĂRĂ MAXI-TAXI
Evaluaţi acest articol
(26 voturi)

Pe 9 august s-au împlinit fix trei luni de când microbuzele maxi-taxi au dispărut de pe străzile Galaţiului şi transportul de persoane se face doar cu autobuzele, tramvaiele şi troleibuzele Transurb. Ca în orice subiect de impact, părerile gălăţenilor sunt împărţite. Mulţi spun că, prin dispariţia de pe trasee a celor 180 de maxi-taxi, s-a redus evaziunea, precum şi aglomeraţia de pe străzi, iar transportul este mai civilizat. Pe de altă parte, la fel de mulţi cetăţeni afirmă că s-a distrus o afacere profitabilă şi mulţi oameni au rămas fără locuri de muncă, că mijloacele de transport ale Transurb nu fac faţă fluxului actual de călători, că se stă prea mult în staţii şi că, mai ales la orele de vârf, căldura şi aglomeraţia din mijloacele de transport sunt insuportabile. Am stat de vorbă cu câţiva dintre „actorii” care sunt (sau au fost!) direct implicaţi în acest fenomen: doi dintre foştii operatori privaţi de transport şi directorul general al Transurb, Genica Totolici. 

„S-a dorit ca acest segment privat să dispară”

„Forţa de muncă a migrat, mulţi şoferi au plecat la Transurb, câţiva în taximetrie. Eram vreo 70 de oameni, acum suntem doar 15. Am vândut şi maşini, acum am rămas cu vreo 20”, ne-a spus Silviu Cîrlan, reprezentantul fostului operator de transport ACJ Globe Tour. „Facem acum curse convenţie, ne vom reorienta pe service, pe asistenţă tehnică, eventual pe taximetrie, vom vedea din toamnă, când vom încerca să aducem şi nişte modificări legislaţiei. Nu mai avem nicio speranţă să revenim pe traseele din oraş, după cum am fost priviţi aici. S-a dorit ca acest segment privat să dispară. Poate că erau multe probleme şi la noi, la operatorii maxi-taxi, dar, din punct de vedere al investiţiilor, al eforturilor făcute de operatori, consider că se putea găsi o soluţie mult mai bună”, a încheiat Silviu Cîrlan.

„Vorba lui Tănase: Şi cu asta ce-am făcut?”

Un alt reprezentant al unui fost operator privat de transport, care a preferat să-şi păstreze anonimatul, este ferm: „Succesul maxi-taxi a fost frecvenţa!”. „Au plecat toţi oamenii… Să dai atâţia oameni în şomaj, a fost cumplit! Primăria şi Transurb spun că vor achiziţiona 14 troleibuze noi, dar actuala reţea electrică, foarte veche, nu permite ca acestea să şi circule. Bun, e necesară o investiţie de peste 20 de milioane de lei, care va fi gata după patru ani jumătate. Păi, şi de ce iau troleibuzele acum?”.

L-am întrebat pe interlocutor dacă îşi pune vreo speranţă într-o eventuală subcontractare a unor trasee de către Transurb, idee care s-a vehiculat destul de des: „Subcontractarea este exclusă, legea nu permite aşa ceva! Pentru că ei au o încredinţare directă, nu este o licitaţie, ca să poţi să o subcontractezi. Astea sunt prostii pe care le-au scos fără să înţeleagă nimeni nimic!”.

„Maxi-taxi se adresa unei părţi active a gălăţenilor, adică celor care lucrau. Succesul transportului cu maxi-taxi a fost frecvenţa. Ştiţi foarte bine că la două-trei minute venea maşina în staţie. Ei bine, acei oameni, care erau activi, niciodată nu vor sta jumătate de oră în staţie să aştepte un autobuz, care vine sau nu. Ei toţi s-au reorientat spre maşinile personale, spre alte mijloace de transport. Deci ce-am făcut? Am aglomerat oraşul şi am eliminat o grămadă de salariaţi care plăteau ceva la stat. Infrastructura este varză, acele autobuze pe care spun ei că le aduc sunt autobuze de transfer în aeroport, nu sunt de călători, nici n-au geamuri, nu au voie să aibă geamuri, să nu arunci, să nu faci ceva… Iar acum circulă tot 60 de autobuze în oraş. Vorba lui Tănase: şi cu asta ce-am făcut?”, a încheiat interlocutorul nostru.

La Transurb, un milion de kilometri pe lună

Fără îndoială, după dispariţia maxi-taxi de pe trasee, Transurb este singurul care a avut numai de câştigat, ca front de lucru, ca încasări, ca număr de salariaţi, ca număr de kilometri parcurşi. Conform directorului general Genica Totolici, încasările s-au dublat în aceste luni de vară, dar şi cheltuielile au crescut proporţional. Dar asta e, până la urmă, ca să faci omletă, trebuie să spargi şi nişte ouă.

„Am angajat până acum 135 de conducători auto categoria D, şoferi de autobuz şi troleibuz, dar suntem în continuare în proces de selecţie. Mai facem încă interviuri. Marea majoritate a celor angajaţi a provenit de la transportatorii privaţi. După ce am preluat toate traseele, mai avem încă 188 de posturi de şofer înfiinţate faţă de cele 265 din vechea organigramă. Vor veni şi cele 14 troleibuze, le-a afişat BERD pe site-ul lor şi se aşteaptă oferte până la sfârşitul lunii august”, ne-a spus Genica Totolici.

Am întrebat-o şi cum caracterizează cele trei luni scurse de când transportul în oraş se face doar cu mijloacele Transurb: „Multă muncă, îţi trebuie oameni, vatmani, conducători auto, oameni pentru reparaţii şi întreţinere. De la 56 de mijloace de transport, câte aveam înainte, noi mergem cu 106. S-au dublat. Facem un milion de kilometri pe lună numai cu autobuzele, faţă de 500.000 cât făceam înainte. Dar trebuie şi mai mult personal, şi la întreţinere, şi la revizii. Veniturile cash au crescut de două ori, avem cam 70.000 de lei pe zi vara. Dar şi cheltuielile au crescut, în aceeaşi proporţie”, ne-a spus directorul general Transurb.

Cu peste 20 de autobuze mai puţin, vara

O precizare: cele 106 mijloace de transport menţionate de Genica Totolici că ar fi pe trasee sunt, de fapt, pentru programul normal, în care se va reintra de la 1 septembrie. Pe timp de vară au fost 80 şi, de la 1 august, la orele de vârf, s-au adăugat încă opt. Deci, 88 în total. „Autobuzele la mâna a doua luate din Olanda erau etanşe. La ei, toate autobuzele sunt aşa, fără geamuri. Au trapele şi clima interioară. Clima funcţionează, dar, la 40 de grade afară, e foarte cald. Am solicitat ca aceste autobuze să deţină şi ferestre culisante, pe care le montează în autobază. Încă mai avem modificări de făcut. Mai avem în autobază 15 autobuze care încă nu au intrat pe traseu până acum, cred că le vom băga de la 1 septembrie”.

Cât despre eventuala subcontractare a unor trasee operatorilor privaţi, răspunsul directorului general Transurb nu lasă loc de… întors: „Nu avem ce subcontracta. Noi acoperim toate traseele stabilite de Consiliul Local, cu numărul de mijloace stabilite de CL”.

Mai avem de aşteptat pentru autobuze noi

Transurb va cumpăra şi mijloace de transport noi, nu numai second-hand, numai „dacă Primăria îşi face un plan de modernizare a transportului urban. În strategia prevăzută din 2013, de fosta administraţie, sunt prevăzute să fie cumpărate şi 50 de autobuze noi. La un preţ de 250.000 de euro bucata, cu toate dotările (aer condiţionat, trapă, validatoare), totalul ar fi de 12,5 milioane de euro. Nu ştim ce va face noua administraţie, dar promisiuni sunt… Un autobuz turcesc costă cam 180.000 de euro, dar mărcile mai bune, un Solaris, un Volvo, sunt mult mai scumpe, preţul depinde şi de motorizare, de cutia de viteze. Oricum, când vor fi bani pentru autobuzele noi, trebuie să ştim din timp ce dotări vrem să aibă, pentru că numai producţia lor durează şase luni”, a încheiat Genica Totolici, directorul general Transurb.

Aşadar, dacă vrem autobuze noi, cu aer condiţionat, la vară, ar cam trebui să începem „operaţiunea” încă din iarnă. E ca în proverbul cu carul şi cu sania. Va fi Galaţiul în stare de aşa ceva?

Aerul condiţionat, prea puternic în autobuze. Nu la noi

„Am vorbit recent cu directorul societăţi de transport din Cluj, cărora Boc le-a luat 50 de autobuze noi, cu toate dotările. Ei bine, mi-a spus că au fost foarte multe reclamaţii de la cetăţeni, că au răcit din cauza aerului condiţionat”, a spus directorul Transurb, Genica Totolici. Ţinând cont de ce se întâmplă la noi, probabil că, în medie, la Galaţi şi Cluj e totul în regulă.

Citit 30764 ori Ultima modificare Luni, 09 Ianuarie 2023 21:45

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.