Cartierul gălățean MAZEPA a ajuns o imensă parcare cu rable (FOTO)

Cartierul gălățean MAZEPA a ajuns o imensă parcare cu rable (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

Deşi este situat într-o zonă bună a oraşului şi are un trecut de cartier select al Galaţiului, Mazepa de astăzi riscă să se aleagă cu calicativul „uzură”

Lipsa locurilor de parcare a dus locatarii, deja de câţiva ani, la exasperare, iar soluţiile autorităţilor sunt inevitabile

În urmă cu mai bine de două decenii, Mazepa era printre cartierele selecte ale Galaţiului. Orice proprietar al unei locuinţe din această zonă se declara un gălăţen împlinit. Poziţia centrală, blocurile relativ noi, străzile întreţinute, locatarii cu o educaţie peste medie erau avantajele principale ale cartierului. Odată cu perindarea anilor, însă, a îmbătrânit şi cartierul care reprezenta un motiv de mândrie pentru oraşul nostru dunărean. Astăzi, doar preţurile piperate ale apartamentelor din Mazepa îi amintesc gălăţeanului despre selecta zonă rezidenţială de la malul Dunării. Deşi în Mazepa au locuinţe şi câteva oficialităţi gălăţene, se pare că acestea nu sunt deranjate de degradarea strigătoare a cartierului. Răspunsurile cu care ne-au obişnuit, de-a lungul timpului, nu au venit cu nimic nou în ultimii ani. Totuşi, tinerii Galaţiului nu vor să trăiască doar cu amintirea unui oraş înfloritor, din memoria bunicilor, ci insistă să-şi vadă urbea din nou prosperă.

Joia trecută le-am dat întâlnire cititorilor noştri la chioşcul „Vieţii libere” de la Trei Star. Le-am propus, după cum aţi putut vedea şi în anunţurile din ziarul nostru, să discutăm despre ce s-a schimbat şi ce ar trebui făcut în această zonă a oraşului. Se pare că, şi de această dată, vom reveni la vechile probleme descrise deja în zeci de pagini ale cotidianului nostru.

Parc auto sau zonă rezidenţială?

Deşi am ajuns în cartier la o oră la care, în mod normal, toţi locatarii sunt plecaţi la serviciu, trotuarele, străzile şi parcările erau pline de maşini. Asta se întâmplă nu doar în jurul a trei sau patru blocuri, ci la mai toate clădirile construite în imediata apropiere a străzii Brăila. Autovehiculele sunt parcate până în „gura” blocurilor locative. Numărul din cale afară de mare al maşinilor şi locurile de parcare insuficiente sunt un adevărat necaz nu doar pentru conducătorii auto, ci şi pentru pietonii nevoiţi să se înghesuie pe trotuar.  

Trotuarele şi aşa înguste s-au tasat din cauza numărului mare de maşini parcate anapoda, în special, după ora prânzului. Astfel, în Mazepa, pietonii nu mai sunt o prioritate, iar în goana după un loc de parcare, şoferilor nici nu le mai trece prin cap că trotuarele au, de fapt, altă predestinare. Este firesc, până la urmă, ca proprietarul unei „bijuterii” pe patru roţi să fie preocupat de locul în care şi-o lasă. La fel de firesc este ca gălăţenii să se poată deplasa pe străzi fără a fi duşi la exasperare din cauza imensului „parc auto”.

Aceasta este prima problemă semnalată de gălăţenii din acestă zonă a oraşului.

„După ce ies din bloc îmi apare în faţă o mare de maşini. Toată lumea este nevoită să se strecoare printre maşinile parcate una lângă alta. Aproape că nu este spaţiu între ele”, ne-a spus un locatar de pe strada Ovidiu.

I s-a alăturat un vecin cu câteva precizări: „Eu am un prieten în scaunul cu rotile. Din cauza trotuarelor sufocate de maşini nici nu mai iese omul din casă. Asta e bătaie de joc. Este, săracul, condamnat să stea între patru pereţi după ce a suferit într-un accident. Într-o situaţia delicată sunt şi mămicile care îşi scot afară copiii în căruţ. Eu cred şoferii că nu au locuri de parcare, dar nici ceilalţi oameni, care nu au maşini, nu ar trebui ignoraţi. Poate dacă ar insista în faţa autorităţilor, s-ar face mai mult parcări”, a menţionat locatarul Constantin Ifrim. 

Parcările supra-etajate – o soluţie

După ce se termină un program normal de lucru, marele chin al conducătorilor auto din Mazepa apre neîntârziat. Unii dintre aceştia nu văd nici măcar semnul de „oprire interzisă”, în căutarea unui loc de parcare. Pentru a pune capăt acestui necaz, unii locatari susţin că ar trebui demolate toate garajele. Într-adevăr, aici le găseşti din belşug, fără a te rătăci prea mult pe străzile cartierului. Doar pe strada Roşiori şi Constantin Brâncoveanu sunt rânduri generoase de garaje, care, odată demolate, ar mai aerisi zona.

„Garajele trebuie demolate şi, apoi, construite parcări supra-etajate. Aceasta este cea mai bună soluţie, din punctul meu de vedere. Nu prea ai cum în altă parte să faci parcări. Poate ar trebuie reabilitate şi cele din faţa blocurilor. Să se facă totul ca la carte, cu marcaje. Acum, şoferii încalcă regulamentul. Parchează şi în locuri interzise, dar nu au altă ieşire din situaţie. În mod normal, ar trebui amendaţi, dar ar fi culmea să facă aşa ceva poliţiştii, dacă nu există nicio alternativă pentru şoferi. Pur şi simplu nu ai unde să parchezi în altă parte, decât pe trotuare, pe străzile înguste sau în uşa blocului”, a menţionat Eugen Saghin.        

Zeci de maşini abandonate în tot cartierul

Este absurd, însă, într-o zonă în care lupta pentru un loc de parcare este atât de crâncenă, sunt zeci de maşini abandonate. Zac, pur şi simplu, ruginite, unele fără numere de înmatriculare, în părcări, în faţa blocurilor sau pe trotuare. Nu am pornit pe străzile cartierului pentru a număra maşinile abandonate, dar acestea ne-au sărit în ochi din prima. Pe strada Constantin Brâncoveanu, chiar în faţă la „Apă Canal”, o maşină uitată de proprietar a „prins rădănici” pe trotuar. Şi în faţa blocului P1 am dat de alte două rable abandonate. Şi asta nu este totul! Înaintând pe strada Constantin Brâncoveanu, încă două autovehicule ruginite ne-au atras atenţia. Nu am renunţat şi am mers mai departe, spre strada Ovidiu, unde, la numărul 8, în spatele blocului E3, încă o vechitură pe patru roţi ne-a făcut să scrâşnim din dinţi. Le-am pierdut numărul când am ajuns pe strada Română, unde, surpriză, o altă rablă abandonată.

Aşadar, se pare că Primăria are serios de lucru. În urma unei cercetări mai atente, numărul de 520 de vehicule, cât au fost ridicate în perioada 2005-2016, s-ar putea să crească considerabil, chiar şi numai după o plimbare în Mazepa.

„Autorităţile ar putea începe cu ce este mai simplu: să ridice toate maşinile fără stăpân. Asta nu presupune aşa mult efort şi, din câte ştiu eu, este legal să o facă”, ne-a spus Constantin Ifrim.

Gălăţenii din Mazepa II cu care am discutat noi au, într-adevăr, dreptate. Legal, vehiculele declarate ca fiind fără stăpân sau abandonate (după caz) pot fi trecute în proprietatea municipiului şi valorificate. Restituirea unui vehicul abandonat ridicat se poate face cu condiţia achitării tuturor taxelor şi impozitelor, iar cheltuielile ocazionate cu inventarierea, ridicarea, transportul şi depozitarea acestui vehicul vor fi suportate de persoana în cauză.

Nu mai este loc pentru spaţii de agrement

Zona Trei Star din Mazepa II nu este foarte generoasă la capitolul spaţii verzi. Gălăţenii spun că merg tocmai la “Viva” sau în parcul din apropierea “Potcoavei de Aur” pentru a se relaxa. Printre blocuri, nu zăreşti nicio bancă pe care să tragi o gură de aer. Totuşi, oamenii recunosc că nici nu este un spaţiu potrivit pentru un parc.

“Noi mergem cu nepoţii la “Viva”. Parcul acela a fost făcut ca la carte. Ar fi bine să se pună câteva bănci în faţa blocurilor, dacă se va rezolva problema cu maşinile. Sunt vreo două bănci doar pe strada Roşiori, în spate la blocul R5”, ne-a spus o doamnă.

Şi dacă tot vorbim despre spaţii verzi, este firesc ca în cartiere acestea să nu devină nişte terenuri pline de bălării până la brâu. Nu de alta, dar mâna responsabililor de întreţinere a spaţiilor verzi se lasă aşteptată şi în Mazepa. 

În Mazepa, graffiti nu este un fenomen artistic   

În multe oraşe ale lumii, graffiti este considerat o adevărată artă, prin care artiştii inspiraţi de “viaţa străzii” îşi exprimă trăirile. Şi la Galaţi avem astfel de artişti, care îşi lasă amprenta pe ziduri. Din păcate, aceste “amprente” nu întotdeauna pot fi calificate drept opere de artă. Dacă în unele zone, precum strada Nicolae Bălcescu, eşti atras de culorile vii ale “Peştelui care a înghiţit oraşul”, în Mazepa, realizările “artiştilor” sunt un adevărat eşec. Neinspiraţi sau deloc talentaţi, tinerii care au pus mâna pe sprayuri le-au dat bătăi de cap locatarilor. Pe strada Ovidiu, de exemplu, blocurile parcă au fost înmuiate într-un amestec nereuşit de culori. Aici, observi înjurături, mesaje de dragoste, “mâzgâleli”, dar în niciun caz opere de artă.

“Nu mi se pare normal să-şi bată joc de blocurile noastre. Oameni încearcă să le menţină curate, într-o stare cât de cât bună, dar ei vin noaptea şi dau cu spray-uri peste tot. Cel puţin dacă ar face ceva frumos, n-ar fi o problemă”, ne-a spus o tânără de pe strada Ovidiu.

De altfel, graffiti este considerat o activitate ilegală. Potrivit legii, pedeapsa constă într-o amendă contravenţională între 500 şi 2.500 de lei, sumă plătită de părinţi, dacă cel care a realizat “pictura” este minor. Pe lângă asta, cei care sunt prinşi practicând această formă de artă sunt obligaţi să plătească refacerea estetică a zonelor afectate. 

Câteva dintre doleanţele locatarilor

Ca de obicei, cititorii noştri ne-au spus că încă mai speră ca solicitările lor să ajungă pe ordinea de zi a autorităţilor. În cele din urmă, au menţionat unde ar trebui să intervină oficialităţile locale.  

“Parcările sunt supraaglomerate şi ar trebui rezolvată această nevoie a oamenilor. În ceea ce priveşte garajele, sunt zone în care s-au demolat, iar terenul a rămas viran. Când plouă, trebuie să-ţi iei cizme de cauciuc. Observasem înainte să vin la chioşc că au fost puse nişte pubele de gunoi în faţa unei bănci. Nu mi se pare în regulă şi cred că ar trebui să se atragă mai multă atenţie la astfel de lucruri. Ieşi să tragi o gură de aer şi dai de miros de gunoi. Apoi, ar fi excelent dacă s-ar face parcuri precum este “Viva”. Avantajul nostru este că ne aflăm în apropierea Falezei şi avem, totuşi, unde să ne relaxăm. Eu locuiesc aici din 1965. Într-adevăr, cartierul era unul select, de asta şi m-a atras”, ne-a spus Victor Ţâmpău.

Un alt gălăţean ne-a semnalat câteva dintre nemulţumirile sale pe adresa de e-mail a redacţiei. “În zona Trei Star ar trebui să fie pus un WC ecologic. Tot la Trei Star, pe partea laterală a magazinului cu preţuri reduse, au fost demontate scările acum câţiva ani, dar nici acum nu s-a nivelat locul respectiv. În acelaşi timp, este necesar ca toate Asociaţiile de locatari să-şi întreţină corespunzător spaţiul care le aparţine, iar Primăria să efectueze controale”, ne-a transmis Dorel Chiriţoiu.

Deşeurile menajere aruncate la întâmplare sunt o practică des întâlnită şi în Mazepa II. La ora 9,30 dimineaţa, nu doar ghena de pe strada Constantin Brâncoveanu era plină de gunoaie, ci şi trotuarele, străzile, spaţiile verzi…

“Dacă acum 25 de ani în Mazepa regula de bază era educaţia şi bunul-simţ, astăzi, aceste reguli au fost uitate. Oamenii au uitat, inclusiv, unde ar trebui să-şi arunce ambalajele. Ecosalul vine şi dă cu mătura de câteva ori, ia gunoiul de la ghene şi cam atât. Eu locuiesc pe strada Roşiori şi printre blocuri sunt PET-uri, pungi de plastic şi alte deşeuri menajere”, a precizat Eugen Saghin.

Crâmpeie din istorie 

Cartierul în care ne-am întâlnit cu citititorii poartă numele unui hatman al cazacilor zapororojeni, Ivan Mazepa (cca 1664-1709). Hatmanul – un simbol al luptei pentru independenţa Ucrainei are din 2009, la Galaţi, în Parcul Libertăţii, singurul bust din afara Ucrainei, pentru care guvernul de la Kiev a ridicat în contrapartidă o statuie al lui Eminescu la Odessa.

Joi, venim la Baia Comunală 

"Viaţa liberă" continuă raidurile în cartierele Galaţiului pentru a afla direct de la cititori care sunt problemele cu care se confruntă. Astfel, joi, 11 august, între orele 9,00 şi 9,30, vă aşteptăm la chioşcul nostru de la Baia Comunală, să ne spuneţi ce vă nemulţumeşte şi să le sugeraţi autorităţilor ce trebuie făcut în cartier.        

       

       

Citit 6004 ori Ultima modificare Luni, 08 August 2016 19:15

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.