Cartierul Micro 20 începe să se schimbe

Cartierul Micro 20 începe să se schimbe
Evaluaţi acest articol
(13 voturi)

Mişcări preelectorale sau interes pentru cetăţeni?

"Pare greu de crezut că un cartier în apropierea căruia se află mai multe supermarketuri cu nume, dar şi un hypermarket şi o instituţie de învăţământ superior (Universitatea "Danubius" - n.a.), poate arăta precum Micro 20. Mai mult decât atât, este primul cartier prin care trec cei care intră în "noul Galaţi", fie că vin dinspre Tecuci, fie dinspre Brăila. Dacă strada principală a cartierului, anume bulevardul Dunărea, arată acceptabil, despre arterele adiacente nu se mai poate spune acelaşi lucru". Aşa începeam reportajul despre cartierul Micro 20 acum un an şi jumătate, la finalul lunii martie 2015. Vorbisem atunci cu mai mulţi cetăţeni din zonă, extrem de nemulţumiţi de faptul că autorităţile publice i-au băgat în seamă doar la alegeri şi... cam atât.

"Începe să se vadă ceva mişcare"

Joia trecută, la întâlnirea cu reporterii "Vieţii libere", au venit trei domni şi o doamnă, fiecare cu probleme diverse din cartier. Unul dintre aceştia, Marcel Budileanu, o mai veche cunoştinţă a ziarului şi abonat cu state vechi, ne-a spus că, în sfârşit, începe ceva să se mişte în cartier, chiar dacă, momentan, doar cu pasul piticului. "Parcă s-a mai făcut un trotuar, s-a mai asfaltat o stradă, se mai face şi curăţenie. Acum se lucrează şi pentru refacerea intrării în oraş. E altceva. Sper să nu îl deochem pe domnul primar şi să se ţină, în continuare, de treabă", ne-a explicat cetăţeanul.

Acum un an, domnul Budileanu era extrem de vehement la adresa fostului edil. "Spunea domnul primar Marius Stan că vrea să le ofere gălăţenilor motive să fie mândri de oraşul în care trăiesc. Păi, cum să fiu mândru, când de fiecare dată când ies din casă trebuie să mă uit cu grijă pe unde calc? Trotuarele sunt praf, câteodată mă gândesc că e mai comod şi mai sigur să circul pe stradă!".

Ce-i drept, multe dintre trotuare încă sunt praf, pline de gropi şi denivelări, care pun în dificultate şi pasul grăbit al celor mai tineri, darămite pe cel al oamenilor mai înaintaţi în vârstă. Cu toate astea, s-au mai şi refăcut din ele. Spre exemplu, strada Furnaliştilor, care face legătura între piaţa din Micro 20 şi zona "Doi cocoşi", a fost asfaltată, trotuarele au fost refăcute, au fost montaţi stâlpi pentru a împiedica parcarea pe aleile pietonale, semn că interes pentru bunăstarea cetăţenilor există. "Trebuie să se continue treaba prin tot cartierul. Cu două parcuri nu se face primăvară, mai ales că acest cartier are nevoie de parcări adecvate, de trotuare bune, de străzi fără gropi şi de multe altele", a conchis un alt domn, care nu a vrut să îi fie făcut public numele.

Vizibilitate redusă la trecerile de pietoni

Una dintre problemele oamenilor din zonă este legată de trecerile de pietoni, în strânsă corelaţie cu lipsa locurilor de parcare. Astfel, pentru că şoferii nu au unde să îşi lase maşinile, bulevardul Dunărea este înţesat de autoturisme parcate ba paralel cu strada, ba perpendicular, iar pe alocuri chiar lângă sau pe trecerea de pietoni, deşi în codul rutier este interzisă staţionarea autovehiculelor cu mai puţin de 25 de metri înaintea unei treceri de pietoni sau după ea. "Nici nu te văd şoferii când vrei să treci, aşa că rar opreşte cineva. Cel mai rău e dimineaţa, când se duc copiii la şcoală şi trebuie să treacă strada. Eu aş propune ca un agent de la Poliţia Locală să stea dimineaţa la trecere şi să permită accesul pietonilor la intervale regulate, pentru a fi evitate accidentele", ne-a declarat un domn.

Locurile de joacă pentru copii, mai dese decât în alte părţi

Dacă unele cartiere au doar câte un parc, iar altele nici măcar atât, Micro 20 se poate lăuda cu prezenţa a cel puţin cinci spaţii de joacă pentru copii, şi noi, şi vechi. "E o iniţiativă bună. Acum avem parc în apropierea blocului, copiii se pot juca, avem şi teren de sport aici în zonă, astfel că nu trebuie să mai stăm cu grijă. Singura problemă ar fi că unul dintre cele două terenuri de baschet nu are gard, astfel că mingea poate ajunge printre maşinile parcate şi se mai lasă cu scandal. Dar, în rest, e foarte bine că s-a făcut. Erau garajele alea înainte aici, foarte urâte", ne-a explicat o doamnă care locuieşte la blocurile din zona "Doi cocoşi".

În parcurile noi, locurile de joacă pentru cei mici se îmbină cu mesele de şah pentru cei mari, astfel că relaxarea este pentru toată lumea.

Prea multe garaje

Baterii de garaje sunt, din belşug, şi în Micro 20. Poate n-or fi cele mai urâte garaje din oraş, dar nici opere de artă arhitectonice nu sunt, aşa că, cel mai probabil, le va veni rândul la demolare. „Noi ne-am amplasat garajele astea în baza unei autorizaţii. Am plătit construcţie, am plătit impozite atâţia ani. Le-am construit frumos, după părerea noastră. Eu sunt de acord, totuşi, că nu arată foarte bine, chiar îngrijite cum sunt. Ni le dăm singuri jos, fără să mai aşteptăm nicio decizie, dacă vine Primăria să ne arate proiectul definitivat a ceea ce se va construi în locul garajelor noastre. Oamenii nu sunt lipsiţi de bun simţ, să ştiţi, se dau singuri la o parte dacă văd că au de ce şi că faţa cartierului se poate schimba. Sigur că am vrea să avem unde să ne ducem garajele. Dar dacă nu se găseşte loc, dar vedem că, imediat după demolare, în loc se amenajează un parc pentru copii sau un loc de agrement pentru vârstnici, le dăm jos”, a explicat un cetăţean.

E drept, în câteva astfel de locuri s-au amplasat parcuri, dar cetăţenii vor acum parcări adevărate, moderne, nu petice de asfalt cu dungi de var. "Dacă tot se demolează garajele, de ce nu se investeşte într-o parcare acoperită, cu paznic, pe bază de abonament? Sunt sigur că cetăţenii de aici ar plăti, că aşa cum plătesc impozit la garaje, ar scoate bani şi pentru o parcare adevărată. Dar să îţi ştii maşina în siguranţă, că aşa e normal", ne-a spus Adrian Popadiuc, un gălăţean de 43 de ani.

Persoanele cu handicap se descurcă cum pot

Că rampele pentru persoanele cu handicap în Galaţi sunt inexistente sau, acolo unde există, sunt impracticabile, este un lucru bine ştiut. În Micro 20, însă, pe alocuri există şi un iz de amăgire, un fel de "praf în ochi". Mai exact, la câte un bloc se găseşte câte o astfel de rampă, semn că în acele imobile locuieşte câte o persoană care nu se poate deplasa decât în scaun cu rotile. Astfel de situaţii am întâlnit la blocurile A9, A7a, şi A5. "Eu am făcut mai multe cereri către Primărie şi către Consiliul Local, astfel încât dacă tot se modernizează căile de acces pentru persoanele cu handicap, acest lucru să fie făcut cu cap, aşa cum trebuie. Tot ce am primit a fost un mare "o să ţinem cont". În cazul ăsta, ce să mai zici? Sper să fie bine", ne-a explicat Ana-Mihaela Stancu.

De altfel, domnişoara Stancu a investit aproape de una singură timp şi bani pentru o rampă la blocul unde locuieşte. "Pentru că depind de un scaun cu rotile, am vorbit cu locatarii, am obţinut acordul lor, şi m-au ajutat fraţii mei să construiesc această rampă. Alţii poate nu sunt atât de norocoşi, aşa că mă gândesc cu groază la cum reuşesc să iasă din bloc. E tragic că trebuie mereu să depindem de alţii să ne coboare scările. Mai ales că primăria mi-a zis, la acea dată, că nu se investesc bani publici în lucrări private, fiind vorba de un apartament proprietate personală. De parcă îmi făcea rampă de intrare în casă", a mai spus tânăra.

Nici pe trotuare nu este mai bună situaţia, dat fiind că, din loc în loc, pe bulevardul Dunărea, trotuarul este străbătut de câte un şanţ, lat de 30 de centimetri şi fără podeţ de trecere.

Groapă uriaşă în giratoriul de la ieşirea spre Tecuci

Şoferii care trec zilnic prin sensul giratoriu de la ieşirea spre Tirighina sunt extrem de nemulţumiţi de starea foarte proastă a suprafeţei carosabile. Concret, chiar în mijlocul benzii de circulaţie, tronează o groapă cu diametrul de cel puţin jumătate de metru şi adâncă de câţiva centimetri, care ameninţă să avarieze serios maşinile mai joase. "Când plouă, nici nu mai vezi groapa, intri în ea şi începi să auzi cum se loveşte toba, scutul, tot. Uite-aşa ne stricăm maşinile, că doar de aia plătim taxe la greu", ne-a spus un şofer, care tocmai se uita pe sub maşină să vadă ce se stricase.

Acum câteva săptămâni, un tânăr a vrut să le atragă atenţia autorităţilor plantând un copac în groapa din sensul giratoriu, numai că nu s-a întâmplat nimic pentru reabilitare. "Degeaba facem petiţii, cereri, nu se face nimic. Sensul ăsta e aşa înghesuit, că atunci când intră un autobuz sau un tir în el, nu mai trece nimeni altcineva. Abia ai loc de două maşini, darămite de mastodonţi. Nu ştiu cum au gândit când l-au făcut", ne-a spus un alt cetăţean.

"Câinii latră, caravana trece. Asta se întâmplă cu sensul ăsta. De mult cerem reabilitarea, dar degeaba", a conchis un alt şofer.

Mai multe maşini decât locuri de parcare

În timpul plimbării noastre prin cartier, am putut vedea că numărul locurilor de parcare este mult mai mic decât cel al maşinilor, astfel că autovehiculele sunt lăsate prin grădinile blocurilor, pe trotuare, pe lângă trotuare şi chiar de-a curmezişul pe stradă. Numai în parcurile noi nu sunt încă maşini, însă nu se ştie niciodată când un şofer va considera covorul de tartan atrăgător pentru anvelopele sale. "Am maşină de ani buni, dar niciodată nu reuşesc să parchez în acelaşi loc. Asta pentru că sunt şi multe maşini abandonate prin parcări şi ocupă loc degeaba. Azi parchez în locul amenajat, dar mâine s-ar putea să o las pe trotuar, că nu am unde în altă parte", ne-a spus un domn de 54 de ani.

Încă de la piaţa din Micro 20 şi până în strada Brăilei, am numărat câteva sute de maşini. Cel puţin câte 30-40 în faţa fiecărui bloc, dacă nu şi mai multe, plus cele din garaje. Iar pe bulevardul Dunărea sunt alte câteva sute, parcate una în spatele celeilalte, de nu mai au loc nici autobuzele să intre în staţie. "Sunt staţii pe bulevardul Dunărea unde, ca şofer, trebuie să te opreşti în spatele autobuzului şi să aştepţi plecarea lui din staţie, că opreşte pe banda doi, nu pe prima, cum ar trebui. Nici să depăşeşti nu poţi, că e ilegal", ne-a mai explicat un şofer.

Rable peste tot

Aproape că nu există parcare unde să nu fie cel puţin o maşină abandonată, plină de rugină, cu roţile dezumflate, cu geamurile sparte ori cu tabla aproape mâncată de vreme. Oamenii sunt extrem de nemulţumiţi de acest aspect, mai ales fiindcă cei mici sunt atraşi să se joace în astfel de maşini. Primăria are, anual, un program de strângere a rablelor abandonate, însă dacă proprietarul continuă să îşi plătească taxele, vehiculul nu poate fi ridicat de pe domeniul public. "Nu mi se pare normal, mai ales fiindcă ocupă locurile degeaba. Sunt şi focare de infecţie, mulţi oameni ai străzii dormind în ele sau, şi mai rău, făcându-şi nevoile acolo. Unii aruncă şi gunoaie. Vă puteţi da seama despre ce vorbim. Ar trebui ca Primăria să nu lase aşa epave pe domeniul public mai mult de jumătate de an. Chiar dacă îşi plătesc proprietarii taxele. Unele nici maşini nu mai pot fi numite", a concluzionat Adrian Năstac.

Ce se întâmplă cu piaţa din cartier

Când s-a construit clădirea pieţei din Micro 20, oamenii au sperat că lucrurile vor intra pe făgaşul normalităţii, însă asta nu s-a întâmplat. Manea G. ne-a spus, plin de indignare, că majoritatea comercianţilor pun pe tarabă cea mai bună marfă, dar când vine vorba de vânzare, iau din spatele tarabei marfă mai puţin bună, fie că este vorba de fructe pălite, cartofi găunoşi etc. "Mai mult ne fură. Vreau să cumpăr ceva bun, iar când le atrag atenţia, mă trimit la market. Păi, eu vin la piaţă tocmai pentru că vreau ceva românesc, de calitate", a spus omul.

Marcel Budileanu, însă, ne-a spus că piaţa nici nu se mai vede că există. "Mai sunt câteva tarabe amărâte, aşa că majoritatea celor de aici preferă să se ducă tocmai în piaţa din Micro 19. Eu nu mă plâng, dar sunt oameni mai bătrâni, cărora le-ar veni bine o piaţă cum se cuvine aici, în cartier. Nu trei tarabe afară şi două înăuntru, iar în rest chinezării", a explicat bărbatul.

Prin cartier sunt, însă, multe magazine mixte, semn că micile afaceri încă mai merg. Când vine vorba de preţuri, însă, mulţi cetăţeni strâmbă din nas şi preferă să meargă 10 minute în plus pe jos până la cea mai apropiată piaţă.

La containere, mizerie şi resturi împrăştiate

Chiar dacă unii oameni spun că Ecosalul îşi face treaba, alţii arată cu degetul spre serviciul de salubrizare şi spun că mizeria de la containere li se datorează celor care strâng gunoiul. "Degeaba strâng cei responsabili mizeria, dacă din urmă vin alţii şi fac ravagii", spun alţi cetăţeni. Cert este că pisica se aruncă de la unii la alţii, iar vinovaţii, care or fi, rămân nepedepsiţi.

Joi, venim la Şantierul Naval

"Viaţa liberă" continuă raidurile în cartierele Galaţiului, pentru a afla direct de la cititori care sunt problemele cu care se confruntă. Astfel, joi, 20 octombrie, între orele 9,00 şi 9,30, vă aşteptăm la chioşcul nostru de la intrarea în Şantierul Naval, pentru a ne spune ce vă nemulţumeşte în zona în care locuiţi şi ce pot face autorităţile pentru rezolvarea problemelor.

       

       

       

       

      

Citit 16587 ori Ultima modificare Marți, 18 Octombrie 2016 12:05

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.