Singurul oraş gălăţean FĂRĂ BENZINĂRIE

Singurul oraş gălăţean FĂRĂ BENZINĂRIE
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

* Mii de gălăţeni vor trebui să bată drum lung până la cea mai apropiată staţie de carburanţi


OMV Petrom închide mâine singura staţie de carburant din oraşul gălăţean Bereşti. E o mutare de piaţă măruntă pentru marele distribuitor de carburant care, potrivit surselor nostre, va muta Staţia 27 de pe aleea Trandafirilor din Bereşti tocmai la Craiova. Ceea ce pare a fi doar o încercare de optimizare a profitului, pentru compania petrolieră, este un necaz pentru oamenii din Bereşti. Cu toţii vor fi obligaţi de mâine încolo să bată chiar şi 30 de kilometri ca să-şi cumpere un litru de motorină pentru o drujbă sau ca să-şi alimenteze maşina. De parcă nu era de ajuns că şi aşa trăiau bereştenii ca la ţară. Acum li se mai desfiinţează şi benzinăria!

Demolare, după mai bine de 50 de ani

Viceprimarul Tănase Bârlădeanu spune că benzinăria e acolo de prin 1960. Avusese şi Ceauşescu o idee bună: dacă tot ridicăm o mână de sate la rangul de oraş (fapt petrecut în anul 1968), măcar să le lăsăm acolo şi o staţie de carburant. Şi uite aşa, cu vreo câteva blocuri şi o benzinărie, oraş ajungi să te numeşti! Ce s-a construit atunci, s-a modernizat peste ani. A devenit staţia OMV Petrom nr. 27 Bereşti Galaţi şi a funcţionat, de bine de rău, până astăzi.

Dar cum Bereştiul e oraş doar cu numele şi e locuit, în majoritate, de oameni săraci, afacerile cu benzină şi motorină nici nu prea aveau cum să înflorească pe plan local. Şi totuşi… Din câte am aflat, benzinăria a avut şi zile bune, în care au înregistrat vânzări în valoare de până la 40.000 lei. Au fost însă şi zile mai slabe, cu doar 10.000 lei încasaţi sau chiar cu mai puţin. Litrul de carburant e demult puţin mai scump la Bereşti decât la Galaţi, dar această diferenţă de preţ n-a putut compensa volumul redus de vânzări. Aşa că, într-un final, OMV Petrom a decis că la Craiova s-ar putea face bani mai buni, a cerut documentele necesare demolării de la primăria Bereşti şi a pus la cale mutarea. Până la acest moment, OMV Petrom nu şi-a exprimat punctul de vedere cu privire la această decizie.

Goana după combustibil

Bereştenii care vor să-şi alimenteze maşinile vor trebui să coboare 28 de kilometri, până la Târgu Bujor. E un drum de 28 de kilometri. Există alternativă: un drum de 36 de kilometri, care durează 38 de minute, pe vreme bună, până la Bârlad. Şi ar mai fi o soluţie: alimentarea de la staţia privată din Cavadineşti, până la care sunt 15 kilometri de la Bereşti, de parcurs în 18 minute, dacă nu plouă sau nu ninge. Asta înseamnă vreo 30 de lei daţi pe benzină numai ca să ajungi la staţie şi să te întorci…

Ce spun oamenii locului?

Bereştean care să privească mutarea benzinăriei din oraş cu ochi buni n-am găsit. Încă de la intrarea în oraş, chiar la staţia de benzină, l-am găsit pe Nini Grigore, în vârstă de 47 de ani.

„Mi se pare o problemă serioasă, chestiunea asta cu închiderea staţiei. Păi, ce fel de oraş mai eşti, dacă nici benzinărie nu ai? Şi asta ca asta, dar… De unde îşi mai ia omul un litru de motorină? Numai ca să te duci până la Bujoru faci 60 de kilometri – 30 la dus, 30 la întors. Trebuie să alimentezi serios, că altfel ajungi de unde ai plecat, tot cu rezervorul gol”, ne spune bărbatul. Pe Eugen Nicoară, de 37 de ani, îl întrebăm la ce se aşteaptă după desfiinţarea staţiei de combustibil. „Păi… cum o să fie? Greu pentru toţi. Mai ales pentru bătrâni, dar nici tinerilor care au o maşină, acolo, nu le va fi prea uşor. Nu ştiu cum o să se rezolve şi asta, până la urmă…”, spune bărbatul. De aceeaşi părere este şi David Valentin. Are 58 de ani şi se aşteaptă ca viaţa şi aşa grea din Bereşti să fie şi mai dificilă după ce pleacă Petrom. Că doar, pe lângă faptul că nu va mai fi combustibil la îndemână, se desfiinţează şi şapte locuri de muncă…

Nici agenţii economici, adică tocmai bereştenii care au bani să alimenteze şi din alte părţi, nu sunt mulţumiţi de mutarea staţiei OMV Petrom la Craiova.

„Utilajele agricole oricum nu mi le alimentam de la staţia Petrom. Ar fi fost prea scump. Şi am un furnizor care îmi aduce combustibil la fermă, la preţ mai avantajos. Totuşi, sunt de părere că oamenilor din Bereşti le va fi greu fără staţia această. Bătrânilor, mai ales”, spune Tudorel Spânachi, fermier.

Ceva probleme ar putea avea şi liceul "Paul Bujor", având în vedere că microbuzul care transportă elevii nu poate alimenta chiar de oriunde.

Autorităţile ridică din umeri

Viceprimarul Tănase Bârlădeanu e de părere că situaţia se va rezolva până la urmă. „Noi le-am propus celor de la Petrom să îşi adapteze programul şi să lucreze într-un singur schimb. Dar n-au fost de acord. De fapt, n-au venit aici deschişi la o negociere, ci au venit ca să le eliberăm noi documentele necesare demolării. Potrivit legii, eram obligaţi să o facem şi am făcut-o. Ştiţi cum e aici, la noi, iarna se blochează drumurile şi câte o lună şi rămânem izolaţi. Până şi spre Târgu Bujor se circulă greu… nu mai trec maşinile şi deh! se consumă mai puţin combustibil, vă daţi seama!”, spune viceprimarul. Ne dăm seama chiar bine, judecând după faptul că agenţii economici din zonă, puţini câţi sunt, îşi  pun mâinile în cap numai cât aud de iarnă şi de zăpadă.

Tot viceprimarul a fost însă cel care ne-a spus că deja a vorbit cu cineva de la Galaţi, care ar urma să vină cu o staţie mobilă de alimentare, ca să rezolve această problemă. Cine anume va presta acest serviciu, vom afla în zilele următoare.

Până şi la ţară sunt benzinării…

Oraşul Galaţi are benzinării din belşug. Nici Tecuciul nu duce lipsă. La Târgu Bujor, piaţa carburanţilor e alimentată, în principal, de Rojevas 2000 SRL, societatea controlată de omul de afaceri gălăţean Solomon Vasilică. Până şi în comunele mari, cum e Pechea, există staţii Peco. Doar la Bereşti, de mâine încolo…. nici una.

Foto Marius Negri

Citit 8934 ori Ultima modificare Marți, 17 Noiembrie 2015 17:50

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.