Imprimă această pagină

Apaterm lichidează asociaţiile de proprietari! Proiectul convenţiei de facturare individuală, în dezbatere
Foto: Foto: Vasile Caburgan

Apaterm lichidează asociaţiile de proprietari! Proiectul convenţiei de facturare individuală, în dezbatere
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Conducerea societăţii de furnizarea  agentului termic spune că acest lucru s-ar putea întâmpla din vară * Noile contracte de furnizare a căldurii şi apei calde introduc deja convenţii individuale de facturare şi plată între Apaterm şi consumator * Căldura se va putea plăti şi în tranşe lunare egale, iar factura se poate contesta * Plata facturii se poate face prin bancomat, la bancă, prin poştă sau la sediul Apaterm


Resuscitarea SC "Apaterm" SA Galaţi a determinat noua conducere a societăţii de furnizare a căldurii şi apei calde să caute - în ciuda legislaţiei încurcate şi foarte stufoase - modalităţi de intra în relaţie directă cu consumatorul. Pornind de la legile în vigoare - respectiv, Ordinul ANRSC nr. 483/2008 - Apaterm face un pas important şi propune ca pe viitor să încheie cu consumatorul o "convenţie individuală de facturare". Convenţia, în fază de proiect, va fi înaintată spre dezbatere şi aprobare în Consiliul Local Galaţi, pentru a fi pusă în practică. Până la dezbaterea din Legislativul local, considerăm că este important ca proprietarii celor peste 70.000 de apartamente branşate la sistemul public să cunoască proiectul convenţiei.

Triunghiul căldurii: Apaterm-asociaţie-consumator

În primul rând, trebuie să spunem foarte clar că între Apaterm şi proprietarii de apartamente se vor încheia nişte convenţii şi nu nişte contracte. Aceste documente, intitulate "Convenţie de facturare individuală cu consumatorul" sunt de fapt anexe la contractelor-tip pe care societatea de furnizare a agentului termic le are încheiate cu asociaţiile de proprietari din Galaţi.

Interesant este că în aceste convenţii sunt introduse şi persoanele care au centrale termice, dar care trebuie să semneze documentele prin prisma faptului că beneficiază de căldură pentru spaţiile comune ale condomeniului (blocului).

Un alt aspect este că deşi consumatorul este cel care beneficiază de serviciile Apaterm şi tot el este cel care plăteşte serviciile prestate, el se oblică prin amintita convenţie să suporte şi cheltuielile cu administratorul asociaţiei şi, potrivit practicii, cu firma care citeşte repartitoarele.

Cotele părţi, tot la mâna unor intermediari

Proiectul de convenţie precizează că "facturarea cotei-părţi din consumul total de energie termică se face potrivit valorilor înregistrate de contoarele de energie termică (pentru încălzire şi apă caldă de consum) la branşamentul termic comun al imobilului de tip condominiu (bloc)”. Că raporturile dintre Apaterm” şi consumator „se stabilesc la punctul de delimitare dintre reţeaua interioară a utilizatorului, aflată pe proprietatea acestuia, şi reţeaua publică”. Şi că facturarea se face individual pe numele consumatorului, numai că asociaţia şi firma cititoare stabilesc „cotele părţi”, iar consumatorul trebuie să plătească.

Există şi ipoteza că, pe viitor, operaţiunea de citire va fi făcută de Apaterm, pentru a evita interesele străine dintre furnizor şi consumator. Însă deocamdată acest lucru nu este stipulat în proiectul de convenţie propus.

Factura la căldură se poate contesta

Cât priveşte „drepturile şi obligaţiile furnizorului”, respectiv ale Apaterm, reţinem că furnizorul trebuie „să factureze şi să încaseze lunar, la tarifele aflate în vigoare, cantităţile furnizate, determinate potrivit prevederilor contractului de furnizare a energiei termice; să aplice penalităţi de întârziere egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, în cazul neachitării facturilor la termen”.

Capitolul IV face referire şi la drepturile şi obligaţiile consumatorului care vizează utilizarea energiei termice livrată, dar şi posibilitatea de a face contestaţie în cazul unor nemulţumiri. Contestaţia poate fi făcută de abonatul Apaterm „prin înştiinţare scrisă şi transmisă furnizorului”, potrivit capitolului IV, art. 6, alin. b,c,d.

Numai că demersul unei contestaţii nu este aşa de simplu. La un alt capitol, amintita convenţie precizează: „corectarea sumei contestate trebuie recunoscută de furnizor, de asociaţia de proprietari, dar şi firma care citeşte repartitorul”.

Practic, consumatorul este transformat într-o minge de ping-pong între cei trei aşi ai facturării individuale - furnizor, asociaţie şi cititorul de contor, iar dreptul lui la un "arbitru" independent nu este garantat în niciun fel. „Este o procedură greoaie, dar pe măsură ce Apaterm va clarifica situaţia debitelor cu asociaţiile de locatari, fapt care se va încheia în vară,  vom fi în măsură să renunţăm la implicarea asociaţiilor”, precizează Adriana Stratulat, împuternicit special al Apaterm.

Noutăţi privind plata facturii

Achitarea contravalorii energie termice şi a apei calde poate fi făcută în mai multe feluri. „Consumatorul poate plăti exact ce consumă sau poate plăti lunar o sumă egală cu cea din anul precedent, urmând ca la  regularizare - pe care o vom face după modelul celei de la energie electrică, dar nu trimestrial, ci o dată pe an într-o lună de vară - să se coreleze factura cu consumul real al consumatorului. Cât priveşte plata efectivă a facturii ea va putea fi făcută la bănci, la poştă sau la casieriile noastre”, spune administratorul special al Apaterm.

În ediţiile viitoare vă vom oferi informaţii despre modalitatea de sistare a serviciilor în cazul neplatnicilor, despre parametri la care se distribuie serviciile şi despre cine trebuie să plătească cote părţi la subsolurile ocupate de unii proprietari. Urmăriţi-ne!

Citit 6821 ori Ultima modificare Miercuri, 27 Februarie 2013 17:40

Maria Stanciu