Sărăcie la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi: Maşini de epocă pentru salvarea vieţilor

Sărăcie la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi: Maşini de epocă pentru salvarea vieţilor
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Autospecialele ISU au aproape toate peste 30 de ani vechime * Deşi li s-au promis dotări, pompierii n-au mai primit o autospecială nouă din 2005


Oricine tresare la o ştire despre oameni care au rămas fără bunuri, fără case sau care şi-au pierdut viaţa în urma incendiilor. Din nefericire, numărul incendiilor este foarte mare şi, chiar dacă pompierii intervin cu promptitudine, există cazuri în care tragediile nu pot fi evitate. Iar atunci, de cele mai multe ori, pompierii sunt acuzaţi că nu au ajuns la timp.

În spatele acestei acuzaţii, uneori reale, se ascund însă foarte multe probleme cu care pompierii se confruntă şi pe care nimeni nu le cunoaşte. Promptitudinea lor depinde de maşinile cu care circulă şi de dotările pe care le au. La Galaţi, aceste dotări sunt la limita suportabilităţii. Acesta este şi motivul pentru care, potrivit bilanţului ISU pe 2012, timpul mediu de răspuns pe care l-au înregistrat pompierii la intervenţii a fost de 21,34 de minute, în creştere cu 29,21 la sută faţă de 2011.

Pompierii se roagă să nu rămână în pană pe drumul spre incendiu

Anul trecut, ISU Galaţi a intervenit la 263 de incendii în mediul urban şi la 248 de incendii în mediul rural. Fiecare incident a fost tratat cu mare seriozitate de pompieri, chiar dacă tehnica cu care lucrează datează de zeci de ani. Cea mai nouă maşină din dotarea ISU este din 2005. Este ultima achiziţie a inspectoratului, aflat în mare nevoie de autospeciale. Din păcate, însă, această maşină cu apă şi spumă destinată stingerii incendiilor poate fi considerată mezina tehnicii ISU Galaţi. Conform datelor furnizate de ISU, cea mai veche maşină din dotare este o autospecială din 1980. În acelaşi parc auto, vedem maşini care fac parte tot din generaţia anilor '80. Fie că vorbim de 1983, 1986 sau 1987, toate autospecialele au termenul de funcţionare depăşit. De fiecare dată când pleacă la o intervenţie, pompierii gălăţeni se roagă să reuşească să ajungă în timp util şi să nu rămână pe drum din cauza defecţiunilor tehnice. Parcul auto al ISU aşteaptă de ani de zile să fie înlocuit. Alte inspectorate ISU din ţară au fost dotate chiar şi de două ori în ultimii ani cu maşini mai noi, care să facă faţă cu brio la incendii. La noi, pompierii au primit doar promisiuni.

Intervenţia promptă face diferenţa dintre viaţă şi moarte

Din păcate, însă, ISU Galaţi face în continuare eforturi supraomeneşti să intervină la timp şi să evite tragedii. Conform bilanţului pe anul 2012, din cauza uzurii şi a vechimii, maşinile de pompieri s-au deplasat cu o viteză medie de 39,09 kilometri pe oră. De râsul curcilor, am spune, în condiţiile în care 50 de km pe oră este viteza maximă admisă în localitate. Durata medie a unei intervenţii a fost de 47,38 de minute, în creştere cu 24 la sută faţă de anul 2011.

Intervenţia promptă poate salva vieţi. Asta în condiţiile în care şi pompierii au cu ce interveni. La Galaţi, datele statistice sunt grăitoare. Înnoirea parcului auto este vitală. Maşinile cu care pompierii încearcă să salveze vieţi nu doar că au depăşit termenul de funcţionare. Ele trec foarte des pe la service şi mănâncă foarte mulţi bani. Legea spune însă că doar dacă reparaţia unei autospeciale depăşeşte 80 la sută din valoarea ei, aceasta va fi scoasă din uz. Cazurile când se ajunge la astfel de sume sunt însă foarte rare. Dar, dacă s-ar fi luat în calcul banii cheltuiţi cu toate reparaţiile unei singure autospeciale, cu siguranţă că s-ar ajunge la sume de două ori mai mari decât valoarea ei.

Chiar dacă nimeni nu declară asta în mod oficial, mai există un adevăr care ar trebui să tragă un semnal de alarmă. Autospecialele ISU obţin cu greu inspecţia tehnică periodică pentru a circula pe drumurile publice. Avizul RAR este însă ultima grijă pentru pompierii gălăţeni, care nu au renunţat încă la luptă. Au primit promisiuni că vor avea şi maşini mai noi decât cele pe care le folosesc acum. Promisiunile însă nu salvează vieţi...


700.000 de euro, diferenţa dintre viaţă şi moarte

Galaţiul este un oraş cu foarte multe blocuri turn, chestiune care nu pare să le dea bătăi de cap celor care locuiesc în ele. Şi totuşi, pentru conducerea şi angajaţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi, intervenţiile la blocurile turn sunt un coşmar. De fiecare dată când aud de un incendiul la un astfel de bloc, pompierii gălăţeni se îngrozesc. Şi asta pentru că ştiu că dotările lor nu permit intervenţia în condiţii optime la un astfel de incident.

Autoscara… piesă de muzeu

Pentru a interveni la un incendiu la un bloc turn, pompierii au nevoie de o autoscară. La inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi există o singură autoscară, pe care, fără a exagera, o putem considera piesă de muzeu. Datează din 1982, adică a împlinit anul acesta 31 de ani. Prea mulţi pentru un utilaj de care depind vieţi omeneşti.

O altă problemă a autoscării este faptul că aceasta poate fi folosită doar până la înălţimea de 30 de metri, adică până la etajul şase al unui bloc turn. Dar, ca de fiecare dată, cu o condiţie. Să poată fi amplasată în condiţii normale, pe asfalt şi în jur să nu existe obstacole. Dar cum oraşul nostru, ca mai toate oraşele din România, este plin de stâlpi, cabluri şi alte asemenea, condiţiile normale au un alt înţeles. „Dacă ar trebui să intervenim la un incendiul pe strada Brăilei, la un bloc turn, situaţia ar fi destul de complicată. Din cauza cablurilor şi a liniei de troleu, autoscara poate fi amplasată în mijlocul străzii. În aceste condiţii, scade înălţimea până la care se poate înălţa”, ne-a explicat căpitanul Eugen Chiriţă, purtătorul de cuvânt al ISU Galaţi.

Locatari în pericol

În astfel de condiţii, autoscara ajunge doar până la etajul patru sau, în cel mai fericit caz, până la etajul cinci. Ceea ce înseamnă că în cazul unui incendiul la etajul nouă al unui bloc din Galaţi, flăcările nu ar putea fi stinse. Să nu uităm nici de locatari în astfel de condiţii. Din informaţiile pe care noi le deţinem, la ISU Galaţi nu există nici un sistem de salvare a persoanelor într-un astfel de caz. În aceste condiţii, nu ne rămâne decât speranţa că nu va izbucni niciodată un incendiu la blocurile turn.

Diferenţa dintre viaţă şi moarte este de doar 700.000 de euro. Acesta este preţul pentru o autoscară second hand. Problema o poate rezolva Primăria Galaţi, care ar trebui să investească într-un astfel de utilaj, atât de necesar la noi în oraş. Până atunci însă, pompierii gălăţeni tresar în continuare ori de câte ori aud că trebuie să intervină la un incendiu într-un bloc turn.


Bombele, cărate cu o maşină din 1979

În dotarea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi există o autospecială pirotehnică, destinată transportului de muniţie. Maşina, marca Mercedes, datează din 1979, servind patria de 34 de ani. Acesta este vehiculul cu care pompierii gălăţeni au cărat de curând 49 de proiectile, o bombă de aviaţie şi mai multe elemente de muniţie pentru a fi distruse la Poligonul „Râpa galbenă” de la Braniştea. În condiţiile în care maşina este foarte veche, drumurile sunt pline de gropi şi de obstacole, putem spune că fiecare transport efectuat este un real pericol pentru întreaga comunitate.Şi astfel de transporturi au loc o dată la două luni.

Autospeciala îşi face în continuare datoria şi transportă muniţia descoperită în judeţul Galaţi către poligonul din Braniştea. Conducerea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă trăieşte cu speranţa că cineva va auzi până la urmă şi problemele de la Galaţi şi va lua măsurile care se impun. Până atunci însă toată lumea ridică din umeri şi îşi face treaba cu tehnica de pe vremea comuniştilor.

Citit 3642 ori Ultima modificare Vineri, 10 Mai 2013 18:12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.