Interviu cu Genica Totolici, director al SC Transurb SA / Transportul în comun, la cota de avarie
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Interviu cu Genica Totolici, director al SC Transurb SA / Transportul în comun, la cota de avarie
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Societatea Comercială „Transurb” SA Galaţi, al cărei acţionar principal este Consiliul Local Galaţi, este departe de dotarea societăţilor similare din municipiile de acelaşi rang. Dacă la Cluj şi Constanţa sunt 220, respectiv, 250 de autovehicule, Transurb SA Galaţi "încearcă să facă faţă" cu un număr înjumătăţit. Acest lucru se vede la orele de vârf, când autobuzele sunt arhipline, dar şi după „faţa” lor, cârpită şi cosmetizată.

- Doamnă director Genica Totolici, vă rugăm să ne spuneţi ce capacitate are parcul auto al SC Transurb SA şi câte dintre autovehicule sunt valide?

- SC „Transurb” SA Galaţi dispune de un parc auto de 108 autobuze şi 13 troleibuze, mijloace de transport care asigură transportul călătorilor într-un oraş care are peste 240.000 de locuitori. Funcţionăm în condiţii de avarie, am spune, şi încercăm să venim în sprijinul călătorilor noştri, reparând şi împărţind puţinele autovehicule din dotare pe cele 19 trasee de autobuz şi două de troleibuz. Dintre cele 121 de mijloace de transport pe care le avem la dispoziţie, ne bazăm, efectiv, pe 80 de autobuze şi 10 troleibuze, diferenţa autovehiculelor găsindu-se, zilnic, în atelierele de reparaţii, fiindcă gradul lor de uzură este foarte avansat. Cât priveşte transportul pe liniile de tramvai, din cauza reparaţiilor, deocamdată, nu mizăm decât pe câteva vagoane pe linia 39, care asigură legătura între Micro 19 şi Cimitirul Israelit.

- În anul 2010, existau în parcul auto 150 de autobuze... Care a fost programul de achiziţii de mijloace de transport în ultimii ani la Transurb SA?

- Comparativ cu 2010, parcul nostru are în prezent cu aproximativ 30 la sută mai puţine autovehicule. Cea mai consistentă achiziţie a fost în 2008, când au fost cumpărate, după vreo trei ani de licitaţii contestate, 40 de autobuze noi, care acum sunt bune, ca stare tehnică. Se adaugă alte opt autobuze pe care le-am cumpărat în 2012, la second hand. În maxim două-trei luni trebuie să casăm 20 de autobuze, ceea ce înseamnă că vom rămâne cu 88 de autobuze în pacul auto. O situaţie dramatică şi fără precedent. Sperăm ca până atunci să fie repuse în mişcare liniile de tramvai la care încă se lucrează, pentru a nu-i pune pe gălăţeni să alerge de la un capăt la altul al oraşului pe jos.

- Ce dotări ar trebui să aibă Transurb, pentru a asigura transportul comunitar în municipiul Galaţi, cu o frecvenţă de sosire în staţii de 3-4 minute, potrivit normativelor europene?

- La modul ideal vorbind, în acest moment, dacă nu ar exista transportatorii privaţi, ar fi nevoie de un parc auto care să numere 220 de autovehicule, pentru a putea să ne bazăm, zilnic, pe 160-170 de autovehicule, celelalte rămânând în rezervă sau în reparaţii. Ar fi apoi necesar un program de achiziţii din trei în trei ani, pentru a se evita cheltuielile cu mentenanţa celor foarte uzate.

- „Convieţuiţi” cu transportatorii privaţi, ba chiar - adeseori - prin staţii, nu mai încap autobuzele Transurb de maxitaxiuri. Cât de mult influenţează activitatea Transurb SA acest fapt?

- În municipiul Galaţi, traseele secundare asigurate de operatorii privaţi se suprapun cu traseele pricipale ale Transurb, în proporţie de 95 la sută. Necazul este că cea mai mare concentrare este pe traseele principale, aspect care îngreunează activitatea noastră şi duce la scăderea încasărilor. Pe de altă parte, avem atribuite câteva trasee total nerentabile; mă refer la traseele: 8 barat (Piaţa Centrală - IAS Bădălan), 25 (Micro 13 - cartier Fileşti), 16 (Trecere Bac - Piaţa Centrală). Aceste trasee ar putea foarte bine acoperite de operatorii privaţi, fiindcă e nevoie în aceste direcţii de autovehicule mici, călători nefiind foarte mulţi, cu excepţia orelor de vârf. Această suprapunere dăunează ambelor categorii de transportatori, pentru că nu se poate face o departajare a călătorilor şi nu se poate face o situaţie reală a cerinţei de transport nici în cazul nostru, nici în cazul operatorilor privaţi. Cu siguranţă, licitarea şi organizarea în alt mod a traseelor ne-ar aduce încasări mai mari şi, pe cale de consecinţă, şi subvenţia alocată de municipalitate ar fi mai mică.

- În mai multe rânduri, aţi depus la sectorul de specialitate al Primăriei Galaţi şi la Consiliul Local Galaţi mai multe proiecte care vizează viitoarele investiţii.

- Da, ultima propunere pe care am înaintat-o a fost acum două săptămâni şi are în vedere o strategie de investiţii minime, pentru menţinerea activităţii Transurb SA. Am propus cumpărarea a 60 de autovehicule: 40 de autobuze şi 20 de troleibuze de 9-12 metri lungime, cu podea joasă care să corespundă normelor europene; potrivit estimărilor, în acest moment fiecare ar ajunge aproximativ 200.000 de euro. Sperăm ca acţionarul principal al SC „Transurb” SA, respectiv, Consiliul Municipal Galaţi, să înţeleagă această necesitate, fiindcă - subliniez - actualul parc auto al Transurb SA, în maximum două-trei luni, va deveni mai mic cu 20 de autobuze care vor fi scoase la casat. Revizia generală a acestora ar însemna, pentru fiecare în parte, câte 20.000 de lei, ceea ce devine înrobitor pentru bugetul nostru. În aceste condiţii, din cele 108 autovehicule, vom mai rămâne, de anul viitor, doar cu 88 de autobuze, ceea ce ne va pune într-o situaţie neplăcută şi pe noi şi pe gălăţeni, care sunt contribuabilii, dar şi beneficiarii noştri. Sperăm ca municipalitatea să ia în calcul aceste situaţii şi să adopte o strategie care să vină în sprijinul călătorilor noştri.

 

Citit 6621 ori Ultima modificare Marți, 17 Decembrie 2013 09:16

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.