PISTELE pentru BICICLIŞTI sunt doar de formă, într-o INIŢIATIVĂ fără cap şi fără coadă
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

PISTELE pentru BICICLIŞTI sunt doar de formă, într-o INIŢIATIVĂ fără cap şi fără coadă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Mai înguste decât ar trebui să fie conform standardelor, spaţiile aşa-zis amenajate sunt lipsite de continuitate sau rampe * În schimb, sunt pline de obstacole


Municipalitatea a trasat în anii trecuţi mai multe linii pe trotuarele din Galaţi, lăudându-se că a creat "piste pentru biciclete". Cu toate acestea, aşa-zisele piste nu respectă niciun standard şi sunt, la propriu şi la figurat, fără sens. Potrivit datelor furnizate de Primărie, în Galaţi au fost amenajate până acum piste pentru biciclete care au o lungime de aproape 10 kilometri, însă acestea ori ocupă tot trotuarul, ori dau în stâlp, ori sunt ocupate de maşini, ori dau în gropi, ori s-a dus orice urmă de vopsea din marcajul făcut. Mai mult decât atât, sunt mai înguste decât prevedea legea şi nici nu sunt delimitate cum ar trebui.

Trecerea în revistă a spaţiilor delimitate pentru biciclişti

Potrivit Primăriei, avem patru piste destinate bicicliştilor. Prima ar fi pe toată lungimea Falezei Inferioare a Dunării. A doua ar începe de la Faleza Superioară a Dunării – pe porţiunea cuprinsă între Elice şi Parcul Viva – şi continuă pe strada Prelungirea Coşbuc, strada Regiment 11 Siret, cu ieşire pe strada Brăilei, în dreptul Poliţiei judeţului Galaţi, pe urmă pe strada Brăilei până la Păpădie. A treia ar fi pe strada Basarabiei - pe segmentul cuprins între Bulevardul George Coşbuc şi Piaţa Energiei, în prima parte, până la intersecţia cu strada Nae Leonard, pe trotuarul aferent Cimitirului ”Eternitatea”, continuând apoi din această intersecţie până la Piaţa Energiei, pe trotuarul celălalt. Ultima pistă ar fi pe strada Oţelarilor - de la sensul giratoriu, până în intersecţia cu strada Stadionului, continuând pe strada Stadionului, pe trotuarul aferent Spitalului Judeţean, până la intersecţia cu strada Brăilei.

De ce nu sunt bune actualele piste

Înainte de toate, ar trebui să spunem că bicicleta este clasată ca fiind vehicul pe două roţi. Iar atâta timp cât este un vehicul, acesta nu are ce căuta pe trotuar, acesta fiind destinat traficului pietonal. În plus, lăsând această chestiune la o parte, din prezentarea Primăriei ne putem da seama că ceva nu este în ordine. De exemplu, pistele nu au continuitate. Cea de pe strada Basarabiei se mută brusc de pe un trotuar pe celălalt. Plus că nu îţi dai seama care este sensul de mers. Fiind o singură pistă, doar pe unul dintre trotuare, în cazul în care vin doi ciclişti din sensuri opuse, niciunul dintre ei nu ştie care trebuie să dea prioritate şi, oricum, sunt obligaţi să iasă de pe marcaj, pentru că nu încap amândoi.

 

 

Apoi, aşa cum atrăgeam atenţia şi într-un material publicat în septembrie 2013, este aproape imposibil ca pe parcursul uneia dintre piste să nu apară şi obstacole fel de fel, de la stâlpi de iluminat, canalizări (uneori descoperite), copaci, până la semne de circulaţie sau maşini parcate, care pun în pericol integritatea fizică a cicliştilor. Unele dintre marcaje s-au deteriorat şi, având în vedere că benzile se află pe trotuar, oricând poate să apără o coliziune între un ciclist şi un  pieton. Opinia celor care folosesc bicicleta aproape zilnic, fie ca pe un mijloc de transport, fie din plăcere, este că, în forma actuală, pistele sunt, mai degrabă, inutile.

Cum ar trebui să fie pistele

Potrivit preşedintelui Asociaţiei Bikeworks, Silviu Negoiţă, actualele piste nu respectă standardele legale, atât din punctul de vedere al distanţei faţă de obstacole, cât şi din punctul de vedere al lăţimii sau al sensului de mers. „Două linii trasate nu înseamnă că avem piste pentru biciclişti. Ele ar trebui amplasate pe carosabil, să aibă o lăţime minimă de 1 metru pentru o bandă şi un sens de circulaţie, 1,50 metri pentru două benzi şi un sens de circulaţie şi 2 metri pentru două benzi de circulaţie în ambele sensuri. Este nevoie ca pista pentru biciclete să fie demarcată printr-o bordură, nu numai printr-o dungă. Ideală ar fi aici o colaborare între Poliţia Rutieră şi Primărie, pentru a sistematiza transportul”, ne-a declarat preşedintele Bikeworks. De altfel, declaraţia preşedintelui Asocieţiai este susţinută de standardul elaborat încă din 1991, de către Institutul Român de Standardizare, pentru pistele destinate bicicletelor.

Cazul pistelor declarate ilegale în Bucureşti

În 2012, aproape toate pistele din Bucureşti au fost declarate ilegale de către Poliţia Rutieră, după ce societatea civilă a sesizat în mai multe rânduri că viaţa bicicliştilor este în pericol deoarece municipalitatea nu le-a amenajat corespunzător, ele fiind, la fel ca în Galaţi, "decorate" cu diferite obstacole sau pentru că ocupau tot trotuarul.

 

Citit 1601 ori Ultima modificare Duminică, 20 Iulie 2014 21:18

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.