Obiceiuri şi tradiţii de Crăciun. De unde vin şi ce semnifică

Obiceiuri şi tradiţii de Crăciun. De unde vin şi ce semnifică
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

* Majoritatea tradiţiilor din perioada sărbătorilor de iarnă îşi au rădăcinile în credinţele precreştine * Ritualurile din ajunul Crăciunului sunt făcute, de fapt, pentru protecţia animalelor, a livezilor şi a gospodăriei


Sărbătorile de iarnă încep odată cu Ziua Ignatului, pe 20 decembrie, şi durează până pe 25 decembrie, atunci când creştinii sărbătoresc Naşterea Domnului Iisus Hristos. Sărbătoarea Crăciunului este poate cea mai iubită şi aşteptată zi din an. De la Ignat şi până la Crăciun, tinerii, mai ales cei de la sate, umblă cu ţurca, brezaia sau capra.

Provenienţa obiceiurilor de iarnă

Originile Crăciunului sunt diverse şi diferă de la cultură la cultură şi de la religie la religie. La români, sărbătoarea are origini păgâne, care datează cu mult dinaintea creştinismului. Aceste credinţe au fost mai apoi combinate cu credinţele creştine.

În apropierea datei de 25 decembrie are loc şi Solstiţiul de Iarnă, una dintre cele mai importante zile ale dacilor. La aceeaşi dată, romanii sărbătoreau Saturnaliile (sărbătoare închinată lui Saturn, vechi zeu al agriculturii şi viticulturii - n.r.), moment în care oamenii bogaţi le făceau daruri semenilor mai săraci.

"Pluguşorul şi alte obiceiuri ţinute în această perioadă a anului provin din precreştinism. Doar colindele trimit cu gândul la religie. În rest, nimic nu aminteşte de Naşterea Domnului. Drept dovadă, chiar şi în textele din unele colinde mai vechi sunt simboluri precreştine. Pentru vechii locuitori ai acestor locuri, aceste sărbători simbolizau moartea anului vechi şi naşterea celui noi", explică etnograful Paul Buţa.

Tălăngi pentru alungarea spiritelor

"Cum eşti în prima zi din an, aşa vei fi tot anul", spune o vorbă din bătrâni. Trecerea de la un an la altul însemna şi o purificare a a trupului, dar mai ales a sufletului. "Prima zi din an trebuia să te găsească curat. Spiritele rele erau astfel alungate, iar măştile, tălăngile ş.a. contribuiau la acest ritual. Aceste obiceiuri sunt atât de frumoase, de luminoase, nimic nu este violent sau bănuitor. Totul ţine numai de ideea de purificare", mai spune Paul Buţa.

Împrumuturile trebuie returnate

În Moldova, toate activităţile ce au loc în ziua ajunului sunt de fapt ritualuri făcute pentru protecţia animalelor, a livezilor şi a gospodăriei. Gospodinele trebuie să cureţe toată casa şi să prepare colaci, în vreme ce bărbaţii trebuie să aibă grijă să returneze orice obiect luat cu împrumut peste an. Tot în această zi, femeile coc un colac în forma cifrei opt, care în primăvară urmează să fie afumat şi pus între coarnele boilor ce ară pământul. Pregătită tot în ajun, masa de Crăciun trebuie să conţină în jur de 12 feluri de mâncare, majoritatea gătite din carnea porcului sacrificat în ziua Ignatului. În trecut, nimeni nu mânca până când preotul nu venea să sfinţească bucatele.

Etapele colindului

În dimineaţa zilei de ajun, copiii cei mai mici merg cu colindul. După masă, urmează şcolarii, iar seara vine rândul tinerilor. "Colindătorii sunt aşteptaţi cu pâine, ofranda câmpului. Obiceiul provine tot din precreştinism şi trimite cu gândul la un zeu agrar, divinitate ce avea o importanţă covârşitoare în perioada respectivă. Colacul pe care îl gătesc femeile are în mijloc o rozetă solară, înconjurată de o margine închisă, pentru a nu putea intra relele. Atunci când flăcăul plecat la colindat primea un colac de la fată, el trebuia să ridice colacul spre cer şi să se uite. Oricum, în trecut, începutul anului era pe 1 martie, de aici şi trimiterile din colinde la florile de măr sau la florile dalbe", adaugă Paul Buţa.

 

Citit 5108 ori Ultima modificare Marți, 23 Decembrie 2014 10:48

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.