UTIL pentru SALARIAŢII gălăţeni: Cum reclami la ITM abuzurile angajatorului

UTIL pentru SALARIAŢII gălăţeni: Cum reclami la ITM abuzurile angajatorului
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

La Inspectoratul Teritorial de Muncă Galaţi (ITM) poate face reclamaţie orice salariat care consideră că şeful nu a respectat prevederile contractului individual de muncă/ contractului colectiv de muncă, ori că sunt deficienţe în ceea ce priveşte relaţia pe care o are cu angajatorul: probleme care vizează relaţiile de muncă, securitatea şi sănătatea în muncă, ne-a spus Ionel Petrea, şeful ITM Galaţi.

Drepturi încălcate frecvent

Anul trecut, la ITM, au fost făcute 679 de petiţii, dintre care 585 au fost despre "relaţiile de muncă”, 17 în domeniul „securităţii şi sănătăţii în muncă", iar 77 în alte domenii care nu ţin de competenţa Inspectoratului de Muncă. "În cele mai multe petiţii s-a reclamat faptul că angajatorii nu plătesc salariile la datele prevăzute în contract, încalcă regimul privind timpul de muncă, nu dau echipamente individuale de protecţie salariaţilor, ori că la o unitate se munceşte fără forme legale. Deşi programul este de opt ore, mulţi gălăţeni s-au plâns că muncesc mai multe ore, iar acestea nu sunt pontate. Aici avem sesizări îndeosebi la firmele de pază, unde s-a reclamat faptul că angajaţii lucrează de fapt 12-14 ore pe zi, nu au libere, muncesc şi în zilele de sărbătoare legală, încălcându-se astfel prevederile Codului Muncii referitoare la repausul săptămânal”, a declarat Ionel Petrea.

Actele la verificat

Conform Ordonanţei 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, inspectorii de muncă au la dispoziţie 30 de zile să cerceteze plângerile şi, în cazul în care se dovedesc a fi adevărate, să-i răspundă reclamantului şi să dispună măsuri împotriva angajatorului.

„De regulă, verificările le facem cu operativitate, mai ales când este vorba despre neplata salariilor, ori de nerespectarea timpului de lucru. Inspectorii anchetează fiecare caz şi încearcă să lămurească situaţia reclamată. Prin legea de organizare şi funcţionare a instituţiei, avem interdicţia de a comunica angajatorului că facem un control în urma unei petiţii. Aşa că verificăm dovada plăţii salariilor şi, în cazul în care constatăm că sunt restanţe, dispunem măsură cu termen de realizare, în funcţie de motivele angajatorului pentru care a întârziat salariile. Acesta este obligat să realizeze măsura, altfel riscă să fie amendat cu sume între 5.000 şi 10.000 de lei. Dacă este vorba despre depăşirea timpului de muncă, verificăm pontajele, registrele de predare-primire a schimbului, documentele de transport, documente de achiziţie, orice alt document semnat de salariaţii de acolo, evaluăm situaţia şi, dacă se adevereşte că angajatorul nu a respectat programul de lucru, dispunem ca timpul de muncă pentru fiecare salariat să fie plătit ori compensat cu libere. Aici, termenul este imediat”, ne-a explicat inspectorul şef.

Sunt şi situaţii conflictuale, care nu pot fi soluţionate de cei de la ITM. „Plângerile referitoare la modul în care încetează contractul de muncă nu le putem rezolva, nu putem face mare lucru. Doar îndrumăm petentul să se adreseze instanţei de judecată, nu putem interveni, nu putem influenţa angajatorul în luarea unei decizii în relaţiile cu angajatorii”, explică Ionel Petrea.

Cum se poate face o reclamaţie

Toţi salariaţii care vor să facă o reclamaţie la ITM se pot adresa instituţiei în scris: de la intrare iau un formular pe care îşi scriu nemulţumirea, îl lasă la secretariat, primesc număr de înregistrare şi aşteaptă răspunsul acasă. De asemenea, gălăţenii mai pot face petiţii şi online, la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea., cu condiţia să-şi  precizeze clar CNP-ul, dar şi numele şi adresa poştală a unităţii la adresa căreia fac reclamaţie. Cei care nu vor să fie văzuţi de cei din jur că fac reclamaţii pot pune sesizarea direct în cutia poştală „Reclamaţii către ITM”, ori pot suna la numerele de telefon 0236.411.357, 0236.465.075.

Ionel Petrea îi roagă pe salariaţi să nu facă sesizări anonime şi să relateze situaţii reale, pentru că, anul trecut, doar 60 la sută dintre plângeri s-au dovedit a fi adevărate.

Programul de lucru cu publicul la sediul ITM (strada Regiment 11 Siret, nr. 46-A) este de luni până joi între 8,00 - 16,30, iar vineri între 8,00 - 14,00.


CITEŞTE ŞI: CAMPANIE INFORMATIVĂ, adresată SALARIAŢILOR GĂLĂŢENI

Citit 26811 ori Ultima modificare Luni, 09 Februarie 2015 19:11

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.