UTIL/ Cum se poate solicita ajutorul de deces din partea statului

UTIL/ Cum se poate solicita ajutorul de deces din partea statului
Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

* Ajutorul se acordă în conformitate cu Legea Pensiilor 263/2010

După decesului unei persoane, apropiaţii care se ocupă de aranjamentele funerare au dreptul să primească o sumă de bani din partea statului, dacă solicită acest ajutor în termen de trei ani de la eveniment. Persoana care solicită şi primeşte banii poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul, iar în lipsa acestora, orice altă persoană care face dovada ca a suportat cheltuielile. Ajutorul de deces se achită în 24 de ore de la solicitare, iar la Galaţi, dacă dosarul e complet, banii se pot lua chiar şi în aceeaşi zi.

Ajutor şi pentru cei asiguraţi, şi pentru cei fără cotizaţie

De acest ajutor pot beneficia atât persoanele asigurate, cât şi cele care nu au cotizat, doar că suma diferă, de la un caz la altul.

Dacă persoana decedată era asigurată (la zi cu plata contribuţiilor sociale), adică angajat cu carte de muncă, şomer, minor, elev sau student, pensionar, ajutorul este de 2.415 lei. Dacă persoana decedată nu era asigurată în sistemul public, suma cuvenită este 1.208 lei şi poate fi solicitată numai de un membru din familie care este asigurat sau pensionar. În acest caz, solicitantul va face o declaraţie pe propria răspunderea că persoana decedată nu era asigurată sau pensionar.

În funcţie de statutul persoanei decedate, ajutorul se solicită de la diferite instituţii. Angajaţii solicită de la unul din angajatori (ai persoanei decedate sau ai persoanei care a suportat cheltuielile, în cazul în care persoana decedată nu era asigurată). Dacă cel mort este pensionar, cererea se depune la Casa Judeţeană de Pensii Galaţi, iar dacă este şomer - la Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM) Galaţi.

Ce trebuie să conţină dosarul

Pentru a putea beneficia de ajutorul de deces din partea statului, solicitantul trebuie să depună o cerere, al cărei formular tip îl găseşte la Casa de Pensii sau la AJOFM. De asemenea, solicitantul trebuie să aducă certificatul de deces în original şi copie. Pe exemplarul original, instituţia care oferă suma cuvenită va scrie "achitat", data, semnătura şi ştampila, pentru a împiedica obţinerea sumei din două sau mai multe surse. Totodată, trebuie aduse şi buletinul solicitantului, în original şi copie, dovada în original şi copie că  a suportat cheltuielile ocazionate de deces (chitanţe şi facturi nominale de la biserică, de la firma de pompe funebre), declaraţie pe propria răspundere şi cuponul de pensie al decedatului în original. Dosarul mai trebuie să cuprindă acte de stare civilă ale solicitantului, în original şi copie, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul  (certificat de naştere, certificat de căsătorie, original şi copii) sau actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (împuternicire).

În cazul persoanelor decedate cu vârsta între 18-26 ani, trebuie şi adeverinţă în original, care certifică faptul că, la data decesului, urma o formă de învăţământ.

Ajutorul de deces nu se impozitează.

Cum beneficiază de ajutor soţul supravieţuitor

Un alt ajutor financiar în caz de deces este ajutorul pentru soţul supravieţuitor. De acesta pot beneficia doar pensionarii, dacă a fost o căsnicie de minimum cinci ani şi dacă soţul supravieţuitor este pensionar din Sistemul Public de Pensii, are cel puţin vârsta standard de pensionare şi nu s-a recăsătorit.

Doar două sunt situaţiile în care se poate beneficia de acest ajutor. Prima este aceea în care soţul supravieţuitor beneficiază de pensie de stat sau atât de pensie de stat cât şi în fostul sistem al asigurărilor sociale pentru agricultori, iar a doua este aceea în care supravieţuitorul primeşte numai pensie stabilită în fostul sistem al asigurărilor sociale pentru agricultori. Cuantumul acestui ajutor variază în funcţie de aceste două situaţii şi de vechimea căsniciei.

Dosarul se depune la Casa Judeţeană de Pensii (CJP) şi trebuie să cuprindă: cerere; copia actului de identitate din care să rezulte codul numeric personal; copia de pe certificatul de naştere al soţului supravieţuitor, certificatului de căsătorie şi certificatului de deces al soţului decedat; copia deciziei de pensie/talonului de pensie sau, după caz, dovada depunerii cererii de pensionare la CJP, anterior decesului, a soţului decedat; copia deciziei de pensie/ talonului de pensie sau, după caz, dovada depunerii cererii de pensionare la CJP a soţului supravieţuitor. Ajutorul se acordă începând cu data de întâi a lunii următoare depunerii cererii. 

Citit 8862 ori Ultima modificare Vineri, 31 Iulie 2015 17:07

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.